Aviseringar
Rensa alla

vänsterfolk, vilket parti är det största hotet mot svensk politik?


Ämnesstartare

funderade över detta härom veckan när jag var på en motdemonstration mot svenskarnas parti. jag tycker egentligen att det är rätt skevt att måla upp partier som svp eller till och med sd som de största hoten mot vårt samhälle. jag tycker trots allt att det största reella hotet mot vårt samhälle är alliansen, för det är de som kan komma att få omfattande politisk makt i närtid. visst hade det varit långt värre om svp eller sd bildat regering, men det kommer de inte att göra. det är viktigt att markera att de inte är välkomna, absolut. men vad fan skickar det för signaler att protestera mot svp varje gång möjlighet ges, men hålla en beskedlig ton gentemot alliansen, om man anser att det är alliansen som utgör det största hotet?

är nyfiken på hur ni ställer er i frågan.

valde att klumpa ihop alliansen till ett alternativ, självklart finns det grader i helvetet, men de går trots allt till val gemensamt, så det kändes mest representativt att göra så.


   
Citera

SvP+SD. Lika stora hot eftersom - SvP är väldigt små - men samtidigt står dom för det dom gör. SD är betydligt större - men är lite "snällare" än SvP - the lesser of two evils kan man väl säga.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
SvP+SD. Lika stora hot eftersom - SvP är väldigt små - men samtidigt står dom för det dom gör. SD är betydligt större - men är lite "snällare" än SvP - the lesser of two evils kan man väl säga.

Hjärta

men ingen av dem har någon direkt legislativ makt. de kan inte lägga fram några förslag med några förhoppningar att de ska gå igenom, på sin höjd kan sd (i dagsläget) välja att rösta ner alliansens förslag i de sällsynta fall då de inte håller med varandra. hur gör det sd till ett större hot än alliansen, som har makten i sverige idag, och är fria att (med föregående undantag) stifta lagar och skyffla runt pengar hur de vill? jag menar, även om sd skulle vara värre om de satt vid makten, så gör de inte det.


   
SvaraCitera

player one: (i dagsläget)

Var nog här jag tänkte fel - jag tänkte mig överlag, även i framtiden, om någon av dom skulle få mer makt.

Hjärta


   
SvaraCitera

Röstade SD, men blev lite sugen att välja särskole alt. pga instinkt.


   
SvaraCitera

Men ja, SD är ju det parti som har lyckats normalisera främlingsfientlighet i Sverige. De följer den europeiska trenden med rasistiska partier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Var nog här jag tänkte fel - jag tänkte mig överlag, även i framtiden, om någon av dom skulle få mer makt.

Hjärta

du menar att du tror att sd kommer nå en position där de har egen, reell makt där de kan driva igenom sina egna förslag i framtiden? det är ett rätt intressant antagande, då inga andra sittande riksdagspartier vill ta i dem med tång, och opinionen är emot sådana samarbeten. och jag finner det osannolikt att de skulle få egen majoritet. typ, någonsin.


   
SvaraCitera

player one: alliansen

Resonerar likadant som du och har alltid sett SD som någon form av "comic relief" snarare än ett reellt hot. Kanske naivt, men med tanke på hur hatade SD är tror jag verkligen inte att de kommer kunna åstadkomma särskilt mycket, någonsin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:
Men ja, SD är ju det parti som har lyckats normalisera främlingsfientlighet i Sverige. De följer den europeiska trenden med rasistiska partier.

det här är bara min personliga gissning, och färgas av min personliga bakgrund. men jag kan omöjligen föreställa mig att främlingsfientlighet är mer socialt accepterat nu än, säg, under 90-talet. så vad de gjort är kanske att försöka vända trenden. jag skulle inte säga att de lyckats.

men visst, de är ett hot. men som sagt, pest eller kolera. om alliansen sitter vid makten, vilket de fortfarande är nog starka för att kunna åstadkomma förr eller senare, så vet vi vad vi får. en mandatperiod av ökade klyftor och försök att svälta ut de svagaste. riktig politik som åsyftar att göra de rika rikare på bekostnad av de fattigaste. det är faktum.


   
SvaraCitera

player one: du menar att du tror att sd kommer nå en position där de har egen, reell makt där de kan driva igenom sina egna förslag i framtiden? det är ett rätt intressant antagande

Pessimisten i mig säger att det måste bli sämre innan det blir bättre, jag tror därför att stödet för SD kommer att öka. Jag tror tyvärr att dom får någonstans mellan 15-20% om fyra år - fast å andra sidan så är ju fyra år väldigt lång tid som man kan hinna göra massa dumheter på... Fast nä, är man pessimist så är man. Det är för många som på grund av sitt missnöje inte ser vad SD verkligen är - röstar på SD i tron om förändring till det bättre. Vi måste tyvärr uppleva förändringen till det sämre för att inse att SD inte är något att ha. Ibland behövs dåliga erfarenheter för att få en (eller i detta fall många) att öppna ögonen.

Hjärta


   
SvaraCitera

player one: vilket parti/koalition är det största hotet mot svensk politik idag?

Ingetdera! Det största "hotet" sker ute på gator och torg när ex SVP och SD har sina torgmöten. SVP ger jag inte mycket för men det är ju beklagligt att inte SD kan få ha sina torgmöten utan att massa motdemonstranter ska skrika och gapa och kasta både det ena och det andra.

Så det största hotet kommer väl från vänstern/extremvänstern. Misstänker att även polisen som ska se till att ordning råder vid torgmötena har samma åsikt.

Btw, varför har du inte med den rödgröna röran som alternativ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Pessimisten i mig säger att det måste bli sämre innan det blir bättre, jag tror därför att stödet för SD kommer att öka. Jag tror tyvärr att dom får någonstans mellan 15-20% om fyra år - fast å andra sidan så är ju fyra år väldigt lång tid som man kan hinna göra massa dumheter på... Fast nä, är man pessimist så är man. Det är för många som på grund av sitt missnöje inte ser vad SD verkligen är - röstar på SD i tron om förändring till det bättre. Vi måste tyvärr uppleva förändringen till det sämre för att inse att SD inte är något att ha. Ibland behövs dåliga erfarenheter för att få en (eller i detta fall många) att öppna ögonen.

Hjärta

vad ska de åstadkomma med 15-20% som de inte åstadkommer redan idag, om en majoritet av väljare inom alla andra partier fortfarande motsätter sig samarbeten?

Pink Purple Babe:

Ingetdera! Det största "hotet" sker ute på gator och torg när ex SVP och SD har sina torgmöten. SVP ger jag inte mycket för men det är ju beklagligt att inte SD kan få ha sina torgmöten utan att massa motdemonstranter ska skrika och gapa och kasta både det ena och det andra.

Så det största hotet kommer väl från vänstern/extremvänstern. Misstänker att även polisen som ska se till att ordning råder vid torgmötena har samma åsikt.

anser du inte att alliansen är ett hot så finns det ett alternativ även för dig, närmare bestämt "är höger-person/heil hitler/särskoleknappen".


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:
Röstade SD, men blev lite sugen att välja särskole alt. pga instinkt.

OMG jag glömde bort att det var en polltråd och tappade hakan när jag läste "röstade SD". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pink Purple Babe: Btw, varför har du inte med den rödgröna röran som alternativ?

eftersom jag riktar pollen till personer på vänsterkanten. hade jag velat höra borgare raljera om "extremvänstern" hade jag formulerat tråden annorlunda.


   
SvaraCitera

player one: anser du inte att alliansen är ett hot så finns det ett alternativ även för dig, närmare bestämt "är höger-person/heil hitler/särskoleknappen".

Inte heller den knappen speglar min åsikt. Det borde funnits en knapp typ - Den rödgröna röran och vänsterextremister är största hotet!


   
SvaraCitera