Aviseringar
Rensa alla

Vänstermänniskor, se hit!


Ämnesstartare

space:

Sover

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Men om man säger att någon har fel kan man ju gärna komma med ett alternativ till hur man bör göra istället tycker jag (inte för att man måste om man verkligen inte har några idéer, men tror jag att han har).

Vad Zizek gör är att han säger att vissa problem är pseudo-problem. Och poängen är helt enkelt att vi lever i en tid där vi måste börja tänka om. Men att vi har vissa gemensamma problem, som intellektuell äganderätt, ekologi osv, som Zizek menar inte går att lösa tillfredsställande med nationer, marknader eller självoganisering. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: neutral?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Vad Zizek gör är att han säger att vissa problem är pseudo-problem. Och poängen är helt enkelt att vi lever i en tid där vi måste börja tänka om. Men att vi har vissa gemensamma problem, som intellektuell äganderätt, ekologi osv, som Zizek menar inte går att lösa tillfredsställande med nationer, marknader eller självoganisering. 

Ja och där håller jag ju med honom. Som sagt, jag gillar Zizek och tycker han är skitbra. Jag tycker bara att han ibland kan vara lite okonstruktiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:
Jag anser mig vara vänster men han talar för världsomfattande institutioner och det har misslyckats tidigare som tex FN som gav Hitler hela länder innan kriget för att han håll tal för fred.

I modern tid finns det fler exempel på FNs misslyckande. Fast grejen här är att FN är ett samarbete mellan nationer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

va? förstod att han sa nåt om toaletter. Det var ej hans läspande som gjorde attj ag inte förstod, lovar! Söt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

va? förstod att han sa nåt om toaletter. Det var ej hans läspande som gjorde attj ag inte förstod, lovar! Söt 

Poängen är att det inte går att vara neutral. Det är när man tror att man är apolitisk och neutral som man verkligen har ett perspektiv på tillvaron. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Ja och där håller jag ju med honom. Som sagt, jag gillar Zizek och tycker han är skitbra. Jag tycker bara att han ibland kan vara lite okonstruktiv.

Vad är det okonstruktiva med att ge människor verktygen att tänka kring vad det egentligen är som händer? Jag förstår allvarligt talat inte den här kritiken... den är mycket vanlig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Poängen är att det inte går att vara neutral. Det är när man tror att man är apolitisk och neutral som man verkligen har ett perspektiv på tillvaron. 

lol nä. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

lol nä. 

Jo. Galen Så äre 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Jo. Galen Så äre 

Nä. vissa av mina åsikter är vänster, andra höger.


   
SvaraCitera

Jag är vänsterhänt. Men inte vänsterpartist...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Vad är det okonstruktiva med att ge människor verktygen att tänka kring vad det egentligen är som händer? Jag förstår allvarligt talat inte den här kritiken... den är mycket vanlig. 

Jag förstår faktiskt inte hur du inte kan förstå vad jag menar och vet inte hur jag ska formulera det bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Jag förstår faktiskt inte hur du inte kan förstå vad jag menar och vet inte hur jag ska formulera det bättre.

Okej lungt. Söt


   
SvaraCitera