Aviseringar
Rensa alla

Vänsterpartiet fortsätter att sänka skatterna


Ämnesstartare

God Konsument:

i och med att han är nyliberal

Jag är klassiskt liberal. Dvs den typen av liberalism som uppstod i Frankrike på 1700-talet och sedan tog sig vidare till Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Man behöver inte direkt vara professor för att se det debatterbara i detta. Att göra det övertydligt är snarare att dumförklara deltagarna på forumet, något jag verkligen inte vill göra.

grejen är den att om du bara presenterar siffror så finns inget som helst diskussionsunderlag. hade du presenterat faktiska uttalanden från de politiker som står bakom förslagen så hade det möjligen varit en annan sak, men siffror i sig är mycket intetsägande.

Jakob_E:

Jag är klassiskt liberal. Dvs den typen av liberalism som uppstod i Frankrike på 1700-talet och sedan tog sig vidare till Sverige.

med andra ord nyliberal.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Jag är klassiskt liberal. Dvs den typen av liberalism som uppstod i Frankrike på 1700-talet och sedan tog sig vidare till Sverige.

"I Sverige används även begreppet nyliberalism för libertarianism och klassisk liberalism."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

text + bild

Hehehe [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Nu har jag ingen statistik över det hela, men det vore kul att se om tex Fagersta inte har några vårdköer, ingen arbetslöshet, eleverna i deras skolor får bara toppbetyg, en blomstrande äldreomsorg osv.

Instämmer helt och fullt i att den typen av data vore väldigt intressant här, samt en motivering till beslutet. Vilket dock kan sägas om alla beslut - höjningar, sänkningar och nya lagar.

Tyvärr är det väldigt sällan man får ta del av den sortens information.


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Tyvärr är det väldigt sällan man får ta del av den sortens information.

Information är endast till för de upplysta despoterna och inte för den breda massan. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Nu har jag ingen statistik över det hela, men det vore kul att se om tex Fagersta inte har några vårdköer, ingen arbetslöshet, eleverna i deras skolor får bara toppbetyg, en blomstrande äldreomsorg osv.

http://www.fagersta.se/kommunen/documents/1982FagerstaFAKTA.pdf

verkar stå förhållandevis bra till i fagersta på de flesta punkter. arbetslöshet som är lägre än snittet i sverige, bland annat. jag skummade mest igenom, men du kan ju läsa innan du börjar göra antaganden.

KID_IS_BACK:

Instämmer helt och fullt i att den typen av data vore väldigt intressant här

fanns inte så mycket av det du efterfrågade, men det ger en indikation.


   
SvaraCitera

mörknäs:

med andra ord nyliberal.

Det är ganska stor skillnad på nyliberalism och annan liberalism. Lite som att likna socialdemokrater med bolsjeviker. Sedan får wiki säga vad den vill, men alla böcker jag läst om politiska ideologier säger annorlunda.


   
SvaraCitera

Jag tror att anledningen kan vara den att vänsterstyrda kommuner i regel alltid har haft en genomsnittligt hög kommunalskatt och nu inför rådande lågkonjunktur väljer att sänka skatten för att skapa mer privat konsumtionsutrymme.
Är något som jag bara tror och inte har några källor på, men om ett parti till vänster på den politiska skalan väljer att sänka skatterna så brukar det alltid finnas starka skäl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här är ju i alla fall lite intressant, med tanke på att vänsterpartiet är av åsikten att det aldrig kan pumpas in nog med skattepengar till arbetslösa och andra låginkomsttagare. Kanske är de trots allt lite mindre löntagarfientliga på kommunal nivå än på riksplanet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera