Aviseringar
Rensa alla

Vänsterpartiet vill förbjuda bemanningsföretag och begränsa möjligheterna till låtsasanställningar


Ämnesstartare

:

Kongressen beslutade mot partiledningens vilja att bemanningsföretag ska förbjudas.

Partistyrelsen ville nöja sig med en ökad kontroll men kongressen ville gå hårdare fram. Enligt beslutet ska även möjligheter till allmän visstidsanställning avskaffas och möjligheterna till timanställningar starkare begränsas. Beslutet fattades med röstsiffrorna 112—92.

Vill förbjuda bemanningsföretag

Äntligen börjar ett parti gå på offensiven mot låtsasanställningar, bemanningsföretag och den extrema osäkerheten på arbetsmarknaden! Är allvarligt förvånad. Det känns lite som att Vänsterpartiet äntligen börjar återgå från at vara ett "välfärdsparti" till att vara ett arbetarparti.

Bemanningsföretag var förbjudna i Sverige för mindre än 20 år sedan. De bildades en gång i tiden för att arbetsköparna skulle ha en reservarmé av arbetskraft snabbt tillhands för strejkbryteri, ifall den ordinarie strejkade. Fackföreningsrörelsen och socialdemokratin lyckades en gång i tiden tvinga igenom ett förbud mot dem, men ju mer socialdemokratin avradikaliserades desto mer luckrades lagarna upp, och under den förra borgerliga regeringen blev de återigen tillåtna i Sverige.

Snabbt har de börjat användas för att ersätta den ordinarie arbetskraften med inhyrd personal på många arbetsplatser (på Systembolagets underlager Lagena i Stockholm sade man t.ex. upp all den fasta personalen p.g.a. "arbetsbrist" vid finanskrisens inledning, för att sedan hyra in samma mängd via ett bemanningsföretag), och istället för att anställa nya arbetare vid ökad produktion hyr man in via bemanningsföretag och sparkar oss när vi inte längre behövs. Om arbetare blir bråkiga och kräver högre lön eller rättvisa villkor kan man använda hotet om att ersätta dem med inhyrd personal, och om de bemanningsanställda organiserar sig kan man bara säga upp dem eller kräva andra arbetare från företaget. Som komplement till detta gjorde den nuvarande borgerliga regeringen som en av sina första åtgärder det mycket lättare att använda låtsasanställningar som vikariat, timanställning, provanställning, etc. och har även lagt utredningar om att förlänga den maximala provanställningsperioden från 6 månader till 12.

Jag ser denna utbredda osäkerhet på arbetsmarknaden som ett hårt slag mot oss arbetare och en öppen attack mot de rättigheter vi och våra förfäder har tillkämpat oss. Det är mycket svårare att våga engagera sig fackligt eller kräva sin rätt på en arbetsplats ifall man enkelt kan bli uppsagd, få sina timmar indragna eller liknande. Det är mycket lättare att tvinga en osäkert anställda att arbeta övertid, avstå från lunch och liknande när våra liv ligger helt i våra arbetsköpares våld.

Diskussionsunderlag:

Jag har länge förespråkat ett förbud mot dessa osäkra villkor, och är med i både en fackförening och ett ungdomsförbund som aktivt arbetar mot dem, så jag är glad över att frågan äntligen plockas upp av ett parti. Vad tycker ni andra?

ÄNDRAT 2012-01-31 22:07
Forskning visar att osäkert anställda löper 20-60% större risk att dö i förtid, och att risken att dö fördubblas om man tvingas till en osäker anställning. Att förbjuda bemanningsföretag och låtsasanställningar är alltså förutom en trygghetsfråga även en folkhälsofråga, och att anställa någon osäkert bör betraktas som en våldshandling och försök till mord.

:

– I rika industriländer som Norge och Finland kan vi se att de tillfälligt anställda löper en 20 till 60 procent större risk att dö under en tioårsperiod än de som har fasta jobb. I fattiga länder är skillnaden troligen ännu större, säger Johannes Siegrist, professor i medicinsk sociologi på Universitetet i Düsseldorf till LO-tidningen.

En norsk studie stärker tesen och visar att risken att dö fördubblas om man mot sin vilja tvingas ta en tillfällig anställning, jämfört med dem som har fast anställning.

Otrygga anställningar förkortar livet


   
Citera
Ämnesstartare

Kuriosa:

Idag kan du hålla någon i osäkerhet i flera år tack vare alla olika former av låtsasanställningar. Du kan ha en provanställning i 6 månader, sen ett vikariat i två år och efter det en allmän visstidsanställning i 2 år till. Du kan alltså hållas borta från en tillsvidareanställning i ca 5 år genom den här typen av fiffel, vilket borgarna dessutom vill utöka möjligheterna till (En provanställning får dock bara övergå i tillsvidareanställning, men det är det få som känner till och därför fulas det ofta med detta). Och dessutom kan man ju faktiskt låta bli att anställa personen efter detta och bara ta in en ny person, eller anställa samma person via ett bemanningsföretag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Bra! Riktiga anställningar åt alla! (Du röstade på detta alternativ)

Den dagen jag blir statsminister så förbjuder jag bemanningsföretag på min första arbetsdag, före lunch.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I bl.a. Norge har man fått igenom en lag om "solidaransvar", vilket innebär att huvudentreprenören (dvs. det företag som hyr in från bemanningsföretag) är ansvarig för arbetarnas villkor. Detta gör att företag inte kan hyra in via bemanningsföretag och sedan frånsäga sig allt ansvar för arbetskraften genom att hänvisa till bemanningsföretaget som deras arbetsköpare, vilket är ett vanligt fenomen. Berns i Stockholm har t.ex. en långvarig konflikt med mitt fackförbund för att de anställt papperslösa städare och utnyttjat dessa till slavlöner och på olagligt långa arbetsdagar, och skyllt ifrån sig på det ansvariga bemanningsföretaget för dessa människovidriga villkor. Med en sådan lag som de har i Norge skulle alltså Berns inte kunna göra detta lika enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Bra! Riktiga anställningar åt alla! (Du röstade på detta alternativ)

gillar att stapeln är röd.[love]

Känns instinktivt motsträvigt att helt sonika hålla med vinklad text, men nu när Rödingajäveln har satt huvudet på spiken finns inga alternativ. En viktig fråga som borde engagera fler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Bra! Riktiga anställningar åt alla! (Du röstade på detta alternativ)

är väl bättre än hur det ser ut nu, även om jag skulle tro att bemanningsföretag har en del legitima användningsområden. men oavsett vilket så behövs allra minst mycket kraftigare regleringar. man ska inte ersätta fast anställda med personal från bemanningsföretag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Bra! Riktiga anställningar åt alla! (Du röstade på detta alternativ)

och var mer aktiv här[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Go for it!

Och bemanningsföretagen som på Svenskt Näringslivs initiativ smög sig in på den svenska arbetsmarknadens arena med lustiga reklamfilmer. Ingen anade oråd, för det är ju faktiskt praktiskt att kunna hyra in Nisse från Manpower om det krisar, det håller alla med om.

Nu är bemanningsbranschen demaskerad. Det handlar om att kapitalisera på studenters och ungdomars utsatta situation på arbetsmarknaden och en affärsidé som bygger på att jobba i LAS juridiska gråzoner.

Jävla pack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns tillfällen där det gynnar arbetarna, men det är fan ovanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni får gärna ge exempel på hur bemanningsföretag gynnar arbetarklassen.

Som röding säger så har de sedan sin födelse endast fyllt en funktion, splittring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bullen:

Ni får gärna ge exempel på hur bemanningsföretag gynnar arbetarklassen.

Vid gränsen till Norge finns det många bemanningsföretag som har bra löner och där ägaren är med och jobbar på samma vilkor som alla andra.

Men å andra sidan så är det ovanligt att de inte är skit.


   
SvaraCitera

Nog för att V brukar vara naiva men det här tar ju ändå priset. Alternativet till visstidsanställning är inte att alla som är visstidsanställda får ett "riktigt" jobb och allt blir guld och gröna skogar. Det enda som skulle hända är att ännu fler skulle blir arbetslösa. Då en tillsvidareanställning är betydligt dyrare för ett företag skulle många företag självfallet spara in på den tjänsten snarare än att skapa en tillsvidaretjänst.

Men det låter definitivt populistiskt och trevligt, och kan säkert lura en och annan ungdom att rösta för en helt säker ökad arbetslöshet.

bullen:

Ni får gärna ge exempel på hur bemanningsföretag gynnar arbetarklassen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med gynnar, men den lilla detaljen att jobb skapas? Alternativet är inte en "riktig anställning, alternativet är inget jobb alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Jag vet inte riktigt vad du menar med gynnar, men den lilla detaljen att jobb skapas? Alternativet är inte en "riktig anställning, alternativet är inget jobb alls.

Jobb uppkommer inte ur bara intet, nu är det fan du som är naiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Alternativet är inte en "riktig anställning, alternativet är inget jobb alls.

Det är inte bemanningsföretagen som skapar jobben, utan det är företagen som anställer dem som skapar jobben.

Helt logiskt är bemanningsföretag ett stort enda jävla lurendejeri. Jag minns en gång när jag var på intervju och Adecco eller vad fan dem heter frågade vad jag ville ha i lön/timme och jag svarade: "90+" och de sa rakt i nyllet att jag skulle gå ner till 60 spänn för annars skulle en tönt som gått ner sig till 65 spänn få jobbet. Jävla parasiter.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Jobb uppkommer inte ur bara intet, nu är det fan du som är naiv.

Diamond:

Det är inte bemanningsföretagen som skapar jobben, utan det är företagen som anställer dem som skapar jobben.

Säg att ett företag har några uppgifter som behövs göras, med det är inte ekonomiskt försvarbart att ge någon en tillsvidareanställning bara för att göra dessa uppgifter. Således kommer det helt enkelt inte erbjudas något jobb. I och med bemmaningsföretaget kan företaget anställa en person på visstidsanställning, något som dessutom blir billigare. När företaget kan få en person att utföra uppgifterna till ett billigare pris kommer det plötsligt erbjudas ett jobb.

Tack vare bemanningsföretagen kan "vanliga" företag anställa till lägre kostnader, vilket självklart leder till att de har råd att anställa fler. Bemmaningsföretagen skapar naturligtvis inte själva jobben, med tack vare deras verksamhet skapas det ekonomiskt försvarbara anställningar hos andra företag.

Diamond:

Helt logiskt

Man kan tycka vad man vill om bemanningsföretag och löneförhandling men din historia är ju just precis logisk. Vill någon arbeta för 60 spänn/timmen är det väl väldigt logiskt att välja denne istället för att välja dig som vill ha 90+ eller? Sedan hur etiskt/schysst/juridiskt rätt/girigt det är är en annan diskution som jag lämnar åt sidan.


   
SvaraCitera