Aviseringar
Rensa alla

Vänsterpartiets extrema partigrupp i EU-parlamentet


Ämnesstartare

Många på forumet sympatiserar med Vänsterpartiet och har också deklarerat att de tänker lägga sin röst på dem i EU-valet. Att sympatisera med V behöver i sig inte vara något problematiskt i det, men vad många troligtvis inte är medvetna om är vilka de samarbetar med i EU-valet.  Gruppen, GUE/NGL, motsätter sig såväl sanktioner mot Ryssland som ukrainska handelslättnader till EU. Partigruppens ordförande har också ett politiskt förflutet i DDR där hon inledde sin politiska karriär i ett militant kommunistparti. Gruppens val av EU-president, Alfred Rubiks, har en lång karriär bakom sig i det sovjetiska kommunistpartiets Lettlandssektion. Rubiks har dessutom avtjänat ett fängelsestraff i Lettland för att ha stått bakom ett kuppförsök efter självständigheten. Han tycks dessutom dela Putins syn på homosexuella, då han sagt att om bara han "hade varit borgmästare i Riga" så hade Pridefestivalen förbjudits. Partigruppen innehåller också det grekiska kommunistpartiet KKE vars partisymbol fortfarande är hammaren och skäran. Värt att nämna är även att både Danmark och Finlands svar på vänsterpartiet har lämnat gruppen på grund av dess extremism och istället gått över till den gröna gruppen i parlamentet.

Ni som tänker rösta på Vänsterpartiet i EU-valet, är ni även medvetna att ni då stödjer direkt kommunistiska och extremistiska idéer och partier?

Kommer du rösta på Vänsterpartiet i EU-valet?

Tycker ni att media gjort tillräckligt mycket för att upplysa problematiken i vilken grupp Vänsterpartiet sitter i?


   
Citera
Ämnesstartare

Som sagt, förtryck av folkgrupper och användandet av våld är ju tillåtet så länge man har de rätta åsikterna. Vem bryr sig liksom om homosexuellas rättigheter, bara så länge man är kommunist? Mycket glad

Precis det som kommunismen alltid stått för!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Kommer du rösta på Vänsterpartiet i EU-valet?

svar nej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fortfarande ett mer demokratiskt parti än SD, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

survival of the fittest:
Fortfarande ett mer demokratiskt parti än SD, 

Det går ju sannerligen att diskutera, men fortfarande har inte det med saken att göra. Nu diskuterar vi Vänsterpartiet. Två fel gör definitivt inte ett rätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skulle inte rösta på något extremistparti. just att ha avtjänat fängelsestraff behöver inte betyda något men det är förkastligt att vara emot kvinnors, barns, minoriteters och hbt-personers rättigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ni som tänker rösta på Vänsterpartiet i EU-valet, är ni även medvetna att ni då stödjer direkt kommunistiska och extremistiska idéer och partier?

Kommer du rösta på Vänsterpartiet i EU-valet?

Tycker ni att media gjort tillräckligt mycket för att upplysa problematiken i vilken grupp Vänsterpartiet sitter i?

ja 🙂 mina föräldrar visste inte vad de skulle rösta på så jag sa V o de ba eh ok om du vill det. 

ska övertyga flera. heja v!!


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det hoppas jag annars skulle dom inte sympatisera med stora delar av Vs partiprogram... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Kommer du rösta på Vänsterpartiet i EU-valet?

Lyssnat på debatten mellan Bildt och Sjöstedt för att faktiskt sätta mig in i deras politk.

Och absolut inte. Att gå ur EU i en tid där en maktgalen diktator får för sig att återinföra Rysslands storhetstid är ju som att säga "Hej Putin, alltså du kan ta vårat land om du vill, vi har ändå ingen militär att komma med på typ 20-30 år Glad snälla ta vårt uran till dina kärnbomber!"

Kan sympatisera med partiet på flera punkter, men inte när det kommer till att lämna EU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blaserad:

Lyssnat på debatten mellan Bildt och Sjöstedt för att faktiskt sätta mig in i deras politk.

Och absolut inte. Att gå ur EU i en tid där en maktgalen diktator får för sig att återinföra Rysslands storhetstid är ju som att säga "Hej Putin, alltså du kan ta vårat land om du vill, vi har ändå ingen militär att komma med på typ 20-30 år Glad snälla ta vårt uran till dina kärnbomber!"

Kan sympatisera med partiet på flera punkter, men inte när det kommer till att lämna EU.

Fast EU som sådant har ju inte en chans mot Ryssland. Vi har inget organiserat försvar.

EU är bara en endast stor byråkratisk organisation som syftar till att vara politikernas paradis där stora pengar kan göras. Reinfeldts dröm är ju att ta sig till Bryssel efter att han är klar i M.

Angående Sjöstedt så gillar jag allt med honom förutom de flesta av hans åsikter. Han är en av få hyvens män i Riksdagen. Med andra åsikter hade han kunnat bli en bra och karismatisk statsminister.

kakakaka: ska övertyga flera. heja v!!

Då verkar du gilla att V samarbetar med lettiska homofober?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dealbreaker: Då verkar du gilla att V samarbetar med lettiska homofober?

ojoj måste rösta nu på sd för en humanare politik. vänsters politik bekämpar homofobi så aa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: ojoj måste rösta nu på sd för en humanare politik. vänsters politik bekämpar homofobi så aa

Läs första inlägget. Vad finns det att förneka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dealbreaker: Fast EU som sådant har ju inte en chans mot Ryssland. Vi har inget organiserat försvar.

Nej, men Sverige ensamt har ännu mindre chans. 


   
SvaraCitera

varför ska vi införa sanktioner mot ryssland? krimborna står på deras sida, och jag personligen värderar dem högre än några nazister på fastlandet och deras inbillade rättighet att förtrycka sina minoritetsbefolkningar. sen att ryssland har stora egna problem vad gäller bland annat förtryck mot sexuella minoriteter är ju inte bra, men det är väl relevant att hålla isär frågorna. kanske inte om man är en skamlös populist som bara vill kasta skit på sina meningsmotståndare, men alla har ju inte de ambitionerna.


   
SvaraCitera