Aviseringar
Rensa alla

Väntan på HIV- test svar?


Ämnesstartare

Hej alla.

Jag tänkte kolla med er om ni vet något om HIV/AIDS.

I mitt yrke så stöter vi på en massa olika personer. Allt från misshandlade, kriminella, knarkare, alkoholister osv.
Det enda som oroar mig är ifall jag någon gång skulle bli stucken av en använd kanyl (spruta).

Det jag undrar är om någon vet hur lång tid det tar för att få svar på ett HIV test.
Vad jag har hört i polishögskolan så är väntetiden ca 6 månader och under dom 6 månaderna får man inte ha någon sexuellkontakt med någon. Om vi nu säger att man är i ett förhållande så kan det bli otroligt jobbigt för båda personerna.

Det jag undrar nu är om jag minns rätt eller har jag helt fel?


   
Citera
Ämnesstartare

Det tar i allmänhet en vecka att få svaret på ett hivtest.
Ett negativt svar betyder att man inte hittat antikroppar
mot hiv. Man har alltså inte en hivinfektion.
Ett positivt svar betyder det man hittat antikroppar
mot hiv. Man har alltså en hivinfektion


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickabooeh:

Det tar i allmänhet en vecka att få svaret på ett hivtest.

Okej. 1 vecka alltså. Det var ju en lättnad. Men jag tror nog att den veckan kommer kännas hemskt lång.

Tack för svar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav_:

din misslyckade jävla hobbypolis.

Vad har bevakningstjänst yrket att göra med polis yrket? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Vad har bevakningstjänst yrket att göra med polis yrket? [shake]

SBT?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Vad har bevakningstjänst yrket att göra med polis yrket? [shake]

Vad har forumet "Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se" att göra med din fråga? [wink][wink][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

little drummer girl:

Vad har forumet "Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se" att göra med din fråga?

Jag är ny här. Blev medlem igår så jag har inte ännu lärt mig allt. Ber om ursäkt om jag startade tråden på fel ställe. Ska åtgärda det om jag kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav_:

SBT?

Kan du förtydliga SBT?
Tack.


   
SvaraCitera

MikaelH:

Vad har bevakningstjänst yrket att göra med polis yrket? [shake]

Det är bara att vänja sig vid konstiga/dumma/löjliga kommentarer, man får dem hela tiden här..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dewster:

Det är bara att vänja sig vid konstiga/dumma/löjliga kommentarer, man får dem hela tiden här..

Jag är van att ta emot skit pga mitt yrke. Det många inte förstår är att arbeta som polis och att arbeta som väktare/OV är två helt olika saker och två helt olika utbildningar.

Men folk kan tala hur mycket dom vill om mig. Det är inget jag bryr mig om. Jag är stolt över att kunna hjälpa utsatta människor. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

MikaelH:

Men folk kan tala hur mycket dom vill om mig. Det är inget jag bryr mig om. Jag är stolt över att kunna hjälpa utsatta människor. [smile]

Vad jag menar är att du ska inte förvånas över om du ser många retarderade kommentarer överallt, ganska oseriöst här..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Jag är stolt över att kunna hjälpa utsatta människor

Allting är ju relativt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickabooeh:

Det tar i allmänhet en vecka att få svaret på ett hivtest.

Det är förvisso sant men samtidigt så kan man inte ta testet direkt efter att man blivit utsatt för en smittorisk. Anledningen är att det tar ett tag att utveckla antikroppar mot viruset och det är dessa som syns vid ett HIV-test, man ska därför vänta 8-12 veckor med att ta testet och det kan ju vara väldigt jobbigt.

Ring Aidsjouren om du är orolig, de är väldigt bra att prata med: 020-78 44 40.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lasas:

Ring Aidsjouren om du är orolig, de är väldigt bra att prata med: 020-78 44 40.

Tack för informationen!
Jag har aldrig råkat ut för att omhänderta någon kanyl någon gång. Tänkte bara höra för mig lite lätt här. Annars kan jag googla eller kolla wiki. Men tack för informationen som sagt. Kanske kan komme till andvändning. Förhoppningsvis inte! 🙂


   
SvaraCitera