Aviseringar
Rensa alla

Världens mest ärliga tråd. Ps: wall of text.


Men Frida... Som jag redan sagt, kring aborten - ta så mycket stöd från din pojkvän du bara kan. Han verkar vara en bra kille som kan ge dig det om han förstår hur jobbigt det känns för dig.

Angående din klasskompis (för han var din klasskompis va?) blir jag så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Alla vrålar "anmäl", som att det vore enkelt. Men det är klart det inte är enkelt, med tanke på vad vi ser i media idag. Men försök, eller försök överväga det i alla fall. Jag förstår att det är svårt, men ge honom ingen anledning till att tro att han kan köra med dig. Han har ingen rätt att  hota och skrämma dig på det sättet. Usch.
Har du berättat för någon om detta?

Jag vill typ boka en ny resa till Göteborg o komma och stötta dig. Får ont i magen av detta Ledsen
Du vet att du alltid kan höra av dig till mig va?


   
SvaraCitera

började skriva här men min dator sa att det var för personligt frö att skriva på öppet forum så webläsaren dog. skrev på fb istället. Kram <3


   
SvaraCitera

Men fy. Jag får ont i magen av att läsa det här, verkligen. Kan inte tänka mig vilken jobbig tid du går igenom just nu, att flytta och börja om sitt liv på en ny plats är omtumlande nog men att du ska behöva gå igenom allt det här också... Usch!

Angående aborten så förstår jag att det måste varit väldigt läskigt, obehagligt och fruktansvärt jobbigt. Jag kan inte tänka mig hur det är att vara i den situationen, det vet man nog bara om man varit där själv, och sedan är nog dessutom alla upplevelser olika. Men vet en sak: det kunde varit mycket, mycket värre. Och jag vet att det sällan är en egentlig tröst, men du måste försöka se på det positiva. Vet en tjej som inte fick reda på att hon var gravid förrän hon var i sjunde månaden (jag vet - helt galet) och var tvungen att föda ett barn vars far var en skitstövel, när hon var SEXTON ÅR. Jag försöker inte förmildra din smärta och det du går igenom, men jag vill bara ge dig mer perspektiv på det hela. Det värsta är över, nu kan du gå vidare från det starkare än tidigare, och försöka fokusera på det som gått bra. 

Vilket svin till snubbe som går i din klass, alltså. Blir så arg. Förstår att det är obehagligt som fan, men du kanske bör prata med honom om du vågar. Typ säga åt honom att det han sa inte var okej, att det kommer att få konsekvenser om han gör så igen och att han bör skämmas som behandlar andra på det viset. Bemöt honom. Och om han då blir ännu värre, ja då tycker jag du ska anmäla. Men vem vet - han kanske var full, hög eller inte tänkte ordentligt (vet att detta ej är en ursäkt men ändå värt att påpeka att det kan påverka ens beteende) så tycker att du bör ta detta med honom när han är nykter. Det bästa du kan göra nu är att visa honom att du tar det på allvar. Du kan göra det tillsammans med någon, om du känner att du inte vågar ta det själv. Kanske din pojkvän? Förstår om han kanske inte vill lägga sig i, men kan vara tryggt att ha någon man känner sig trygg med bredvid en när man gör sånt här. Jag har varit i en väldigt liknande situation och fick tyvärr tillslut anmäla, men kan säga att polisen inte gjorde nånting. Så länge det handlar om ord och ej handlingar (typ våldtäktsförsök eller så), så gör polisen nästan ingenting. Tyvärr. 🙁 Men du får verkligen stå på dig hur läskigt det än är, för sånt här ska du inte behöva ta. Du är en fin, underbar tjej som förtjänar stor respekt. 

Slutligen vill jag även säga att du bör prata med din kurator om detta. När jag blev mobbad och utsatt för ganska grova hot pratade jag med min kurator som hjälpte mig jättemycket med det. Både hur jag skulle hantera det psykiskt, men också rent praktiskt  vad jag skulle göra - skaffa pepparspray (visst, skratta ni, men det räddade mig flera gånger), hur man gör en polisanmälan osv osv. Ta hjälp av din kurator! 🙂 I övrigt så vet du att många av oss här är villiga att lyssna, ge råd och stötta dig. Jag håller med om att det är skönare att prata med folk som är helt oberoende, opartiska och inte känner dig på samma sätt som dina bästa vänner. Är en frigörande känsla att prata öppet om saker med människor som egentligen inte har med saken att göra, så var inte rädd för att göra det även i fortsättningen. 

Kram till dig. Håller alla tummar och tår för att allt ska gå bra, kom ihåg att hålla huvudet högt och stå upp för dig själv. Låt ingen trampa på dig. Du är jättefin. <3


   
SvaraCitera

Fy fan. 
Kan inte tillägga något andra inte redan skrivit eller som du själv inte redan vet men vill ändå sälla mig till skaran. Hoppas detta löser sig för dig. 
Om du orkar/vågar, finns det någon i din klass som du kan ta hjälp av när det kommer till att hålla koll på den här snubben? Tror även det kan vara bra att varna andra för honom.


   
SvaraCitera

24/7: En kväll då klassen samlades och gick ut. Och jag följde en av killarna med till bussen. Och han stötte på mig och tog på mig trots: nej. Och då han tryckte upp mig mot väggen och sa "det kommer hända, antingen ikväll eller någon gång på skolan då du minst anar det".

Tycker du skall anmäla, men förstår att det kan vara svårt.. 🙁 gör ett försök iaf! 

Glöm inte att vi alla står på din sida i detta, vi alla finns tyvärr inte tillgängliga i din stad, men vi existerar i varje fall och håller tummarna och tänker på dig.. Söt


   
SvaraCitera

Första som dyker upp i mitt huvud: pungspark. Annars är det givetvis bra att tala med kurator osv som andra redan nämnt.


   
SvaraCitera
Lounge

Frida, jag finns här för dig! Vi är mycket lika du och jag, känns det som. Om du vill PMa någon gång, gör det!

Ang. aborten finns det mycket stöd och professionell hjälp att hämta ifrån omgivningen. Som camilla skrev: din pojkvän. Någon annan du känner dig nära med? Prata, prata, prata. Släpp ut det. Kuratorer finns ju alltid i livskriser också, kan ge en mycket perspektiv.

Ang. killen som tryckte upp dig mot väggen, hoppas jag att du för det första förstår att han är ett jävla pucko som inte ska få hållas. Om det känns för jobbigt att prata med polisen kanske det är värt att ta upp det med en kurator för att hantera situationen. Du ska iaf inte behöva känna dig rädd och ensam.


   
SvaraCitera

Du måste som sagt anmäla honom och inte gå och hålla det inom dig.
Jag var med om en liknande grej när jag började på ett nytt högstadium och det enda man kan göra är att kväva det i sin linda på en gång för att hn och alla andra ska förstå att det är absolut inte okej under några omständigheter att behandla någon på det viset.
En abort är jättesvår och det är inte konstigt att man mår dåligt efter en sådan men försök komma ihåg att du tog ett bra beslut som var för allas bästa.
Kanske behöver du gå till en psykolog istället för en kurator?


   
SvaraCitera

fölk har redan skrivit det jag tänker.
men anmäl arslet till snubbe, på något vis. om inte till polisen, så kanske till skolan (?)
sådana vider förtjänar inte mer än att sättas dit.

och tala ut allt du kan om aborten. hellre ta det nu än låta det gro in och lämna spår som senare blir svåra att gno bort.


   
SvaraCitera
time
 time

Men åh vad jag vill krama dig. Jag förstår att det måste kännas asjobbigt med aborten och så, men som i de flesta dumma situationer är man skyldig sig själv att försöka se just den biten från den ljusa sidan. Jag vet att det låter jättedumt att bara komma här och be dig vara positiv men jag hoppas du förstår vad jag menar. Supermegakram för det. Önskar jag kunde säga något bättre.

Och till den där killen - alltså, jag börjar nästan fysiskt skaka av ilska. Hoppas verkligen att du bestämmer dig för att anmäla och/eller prata med någon professionell du kan ta hjälp av, vare sig det är en vän, vuxen, förälder, myndighet - bara någon får veta och kan varnas om vilket as han är. Jag blir knäpp. Hur skadad får man bli? Åååhhhh. 


   
SvaraCitera

Vilket jävla svin som du förövrigt borde anmäla både för din egen, hans och alla andras skull. Fyfan vad jävligt när saker hopas på hög så där.


   
SvaraCitera
24/7
 24/7
Ämnesstartare

Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse. Har sagt till en vän i klassen så denne kan hålla lite koll på att jag inte hamnar i jobbiga situationer med honom. Vet inte riktigt vad jag ska anmäla om jag skulle göra det. Om det ens är något att anmäla. Men får flashbacks av hur han efter mitt första nej tar min hand och lägger den på hans byxor och säger "men känner du inte hur mycket jag vill ha dig?". Hur han efter mitt andra nej då tryckte upp mig mot väggen och drog mig i håret och viskade hotet. Hur jag efteråt berättar för en person som tvivlar på allting för att han tycker att killen är så trevlig. Har ont i magen inför morgondagens skoldag. usch.

M

e


   
SvaraCitera

Detta:

24/7: tar min hand och lägger den på hans byxor och säger "men känner du inte hur mycket jag vill ha dig?". Hur han efter mitt andra nej då tryckte upp mig mot väggen och drog mig i håret och viskade hotet.

24/7: är något att anmäla.

Kram på dig, out.


   
SvaraCitera

tycker att det minsta du borde göra är att anmäla honom för ofredande.

Engångsföreteelser är inget jag tror på när det kommer till sånt där. Gör han så mot dig gör hand et mer än säkert även mot andra.

kram till dig.


   
SvaraCitera
24/7
 24/7
Ämnesstartare

Kramar till alla som skrivit i tråden. Ni är så himla bra och fina. Tar åt mig av allt ni sagt, tror jag behövde stöd och någon som bekräftade att det är saker att reagera på. Att jag inte bara överreagerar. Ni är fantastiska allihopa <3  


   
SvaraCitera