Aviseringar
Rensa alla

Världssjälen


Kaayi
Ämnesstartare

Skriver en uppsats om hinduism till skolan, men jag har inte riktigt greppat det här om världssjälen, vad är det?
Det enda som dom skriver i vår lärobok är:
"På samma sätt som askan från den döde blandas i ganges vatten, förenas själen med världssjälen." Så ja.. jag förstår ingenting.


   
Citera

Allt levande med själ bildar tillsammans en världssjäl.
Tex. skadar du en annan människa skadar du indirekt dig själv för att ni indirekt är en och samma.


   
SvaraCitera

inom hinduismen är ju målet att bli ett med brahman, borde vara det dom menar. om man har skött sig br i livet hamnar man där och förenas med brahman. kan ha fattat fel dock..[blush]


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

hannnah:

.[blush]

det jag har läst om är moksha och världssjälen.. o.o
Moksha: "Hur ska man då leva för att nå moksha? Vad finns det för vägar dit? Hinduismen ger inget bestämt svar. Naturligtvis är det, lisom i andra religioner, viktigt att ha en god moral. Man får till exempel inte mörda, stjäla eller ljuga" and so on [confused]


   
SvaraCitera

Kaayi:

ha en god moral

ah, somsagt sa jag ju att jag inte va säker, så lite inte på mig. lovar att det finns info på internet.


   
SvaraCitera

moder jord?


   
SvaraCitera

hannnah:

inom hinduismen är ju målet att bli ett med brahman, borde vara det dom menar.

Kaayi:

det jag har läst om är moksha och världssjälen.. o.o

Jag lärde mig i skolan att brahman är världssjälen.

Vår vän wiki säger såhär:

Inom hinduismen är det varje hindus mål att nå "moksha" – att lösgöra sig från världskretsloppet och bryta den ständigt pågående cykeln av födelse, död och återfödelse – och istället uppgå i brahman.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brahman

Moksha är alltså själva handlingen, brahman är stället/saken/luddet.


   
SvaraCitera

antrax:

skolan att brahman är världssjälen.

mm kändes som att det var det jag kom ihåg från relionen, så de kanske är rätt trots allt[party]


   
SvaraCitera

hannnah:

mm kändes som att det var det jag kom ihåg från relionen, så de kanske är rätt trots allt[party]

Ja, du är duktig! [party]


   
SvaraCitera

antrax:

Ja, du är duktig!

hell yeah, desamma haha[bigcheers]


   
SvaraCitera

hannnah:

hell yeah, desamma haha[bigcheers]

[bigcheers]
Wiooooh!


   
SvaraCitera

Hinduism är en extremt heterogen religion och jag skulle snarare kalla det ett slags samling av besläktade religioner relaterade till Indien under ett definitionsparaply. Bramaners intellektuella religionsutövning m.h. till Veda-skrifterna och div. epos, typ Badghadvadgita, är extremt för de ‹vanliga dödliga› irrelevant, vilka snarare utövar något slags tillfällig monolatri vid diverse tempel. Shivaism, Gudinnedyrkan och Krshnaism är sinsemellan väldigt olika och härleder sina traditioner till olika ‹kanon› men diskrediterar inte existensen av de andra gudarnas existens. Devi har inom gudinnedyrkan flera avatara som dyrkas separat i något slags oförståelig mix.

Kort och gott: du behöver inte förstå, för din lärare förstår med all sannolikhet inte heller hinduism.


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

Hampie:

all s

jag förstår ingenting, för vi har bara 3 lektioner att läsa om hinduism och buddhism, och jag missade dom två första.
oh well, kommer ihåg ett par saker iaf.

antrax:

Moksha

Danke schön, nån som kan förklara [love] haha [y]


   
SvaraCitera

Kaayi:

jag förstår ingenting

Jag har 15hp i östasiatiska religioner och läst två böcker om hinduism, samt skrivit om det på två tentor, och jag har heller ingen riktig koll på det. Tro mig, man måste typ vara Indier för att förstå :/.


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

Hampie:

riktig

i boken så står det först att:
*allt är gud, allt som har en själ och sen på nästa sida står det en namnlista på gudar (vishnu, shiva and so on)
* att världen skapades av brahma (guden) i tidens gryning för att sedan, två sidor fram så står det att hinduer tror på att världen alltid har funnits.

det fortsätter såhär genom hela kapitlet.. känns lite som om att man hittat på saker längst med vägen? o.o


   
SvaraCitera