Aviseringar
Rensa alla

Värmedöd- Vart tar energin vägen?


Ämnesstartare

Jag år inte speciellt påläst i termodynamik så jag vänder mig till er i hopp om svar på min undring.

Enligt termodynamikens första lag så kan energi varken skapas eller förstöras(även kallad energiprincipen). Om termodynamikens andra lag stämmer så är en värmedöd oundviklig i universum. Så min fråga lyder:

Vart tar energin vägen när universum når sin värmedöd?

[smile]


   
Citera

kommer universum dö en värmedöd? tror att det är ganska kallt ute i universum.


   
SvaraCitera
zIGGE

Nintendos BFF:

kommer universum dö en värmedöd? tror att det är ganska kallt ute i universum.

xDDD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snälla ett seriöst svar någon eller i alla fall ett försök, jag vill verkligen veta ![smile]


   
SvaraCitera

Man kanske ska tänka på't som en perfekt balans av energi som aldrig ger upphov till rörelser/reaktioner längre. Energin finns väl ändå kvar i materia och gravitation kvarstår väl. Venne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubbig:

Man kanske ska tänka på't som en perfekt balans av energi som aldrig ger upphov till rörelser/reaktioner längre. Energin finns väl ändå kvar i materia och gravitation kvarstår väl. Venne.

Helt klart en intressant hypotes. Vad som får denna balans att låta konstigt dock är att den mesta massa i universum kommer att befinna sig i svarta hål och svarta hål lever inte för alltid utan de löses upp och ger långsamt tillbaka sin energi till universum. Då har vi helt plötsligt energi igen i universum [shake] eftersom e=mc^2 så har vi nu massa i rörelse som borde samlas i hopar och bilda vadå?

Detta är faktiskt första gången jag inte vet något och inte kan hitta svaret någonstans, varken på nätet eller i böcker. Jag är helt lost.


   
SvaraCitera

Energin kommer inte att försvinna vid värmedöden, utan bara bli jämnt fördelad. Naturlig värmeöverföring sker ju bara från en varmare till en kallare kropp. När energinnivån är utjämnad kommer det inte finnas någon kallare kropp för energi att överföras till, och allt kommer då att stå stilla.

Så har jag förstått det i alla fall, håller faktiskt på med ett mindre skolarbete om teorier om universums undergång just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Energin kommer inte att försvinna vid värmedöden, utan bara bli jämnt fördelad. Naturlig värmeöverföring sker ju bara från en varmare till en kallare kropp. När energinnivån är utjämnad kommer det inte finnas någon kallare kropp för energi att överföras till, och allt kommer då att stå stilla.

Mycket intressant, tack för svar. Men som jag skrev till Trubbig, svarta hål då? när svarta hål börjar läcka ut sin energi ut i universum igen så har vi helt plötsligt massa i rörelse/rörelseenergi igen som måste hopa sig på något sätt och bilda vadå?

Läser gärna ditt arbete om jag får, detta är ett ämne som precis börjat intressera mig på allvar 🙂


   
SvaraCitera
Gifted

RyalNotch:

å har vi helt plötsligt massa i rörelse/rörelseenergi igen som måste hopa sig på något sätt och bilda vadå?

Energi hopar sig inte. Energi blir till sist värme, i.e. en massa fotoner som bara sprids länger och längre ut i universum. Dessa saknar massa, och hopar sig således inte.

Energin som svarta hål utstrålar är enl. förmodan väldigt väldigt liten, har för mig att det nästan är jämförbart med bakgrundsstrålningen.


   
SvaraCitera
Bakric

Gifted:

Energin som svarta hål utstrålar är enl. förmodan väldigt väldigt liten, har för mig att det nästan är jämförbart med bakgrundsstrålningen

Är det inte svarta hål som teoretiskt sett har så hög gravitation att ingen information ö.h.t kan lämna dem utom när de sprängs (eller vad det finare ordet nu må vara)?


   
SvaraCitera
Gifted

Bakric:

Är det inte svarta hål som teoretiskt sett har så hög gravitation att ingen information ö.h.t kan lämna dem utom när de sprängs (eller vad det finare ordet nu må vara)?

Jo, men S. Hawking har en teori som teoretiskt tillåter svarta hål att "dunsta bort", av kvantfysikaliska effekter.
Det är bara en teori än så länge, svårt att faktiskt mäta detta, men det låter inte orimligt. Kolla in
http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation


   
SvaraCitera
Bakric

Gifted:

Jo, men S. Hawking har en teori som teoretiskt tillåter svarta hål att "dunsta bort", av kvantfysikaliska effekter.

Men Herr S. Hawking är en snevriden grönsak.
Nä nu dummar jag mig bara... Var ganska religiös och stenhårt emot Hawking förut, men nu är jag bara troende och öppen för förslag [rolleyes]
Hursomhelst, då jag är lite för lat för att läsa ett helt wikipediautdrag om kvantteorier rörande gravitation så skulle jag gärna vilja ha en lite kortare förklaring om någon vänlig själ har lust att skriva en [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Energi hopar sig inte. Energi blir till sist värme, i.e. en massa fotoner som bara sprids länger och längre ut i universum. Dessa saknar massa, och hopar sig således inte.

Men även "en massa" fotoner har en massa för att de har en rörelseenergi. Som jag har fått det för mig så har inte en enskild foton någon vilomassa men när de rör sig så har de massa pga rörelseenergin, energi och massa är ju utbytbara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Energin som svarta hål utstrålar är enl. förmodan väldigt väldigt liten, har för mig att det nästan är jämförbart med bakgrundsstrålningen.

"Strålningens intensitet under den tiden blir i genomsnitt motsvarande en enda utstrålad väteatom på tio miljoner år."

Så jag rekommenderar alla att bygga blybunkrar![bigsmile]


   
SvaraCitera
Gifted

RyalNotch:

Men även "en massa" fotoner har en massa för att de har en rörelseenergi. Som jag har fått det för mig så har inte en enskild foton någon vilomassa men när de rör sig så har de massa pga rörelseenergin, energi och massa är ju utbytbara.

Jovisst, men de kommer knappast anhopas i sådan koncentration så att de bildar någon märkbar ny materia.
Jag menar, universum expanderar, men massan hålls konstant -> densiteten måste minska.


   
SvaraCitera