Aviseringar
Rensa alla

Värt att köpa nytt kamerahus?


time
 time
Ämnesstartare

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, synd att det inte finns ett forum för fotografi-intresserade dudes and dudettes.

Hursomhelst: Jag har en Canon eos 400D som jag har haft sen kanske början av 2007 och som för det mesta aldrig har svikit mig. Men nu börjar jag bli missnöjd på det mesta, trots superbra objektiv och bra koll på vilka inställningar man ska ha blir jag inte nöjd med kvalitén (bildkvalitén, ljuset, fokus, färger etc etc). Kan det vara värt att byta ut kamerahuset? Kanske uppgradera till 40D eller något liknande?

Foton och sånt finns på alexatthedisco.bilddagboken.se och såna grejer, ifall det krävs att ni tittar. [rolleyes]


   
Citera

Vill du ha en, gå och köp en.


   
SvaraCitera

alltid värt att köpa nytt kamerahus[y]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Avatar:

Vill du ha en, gå och köp en

Det känns lite väl impulsivt att spendera tusentals kronor på något utan att veta att det inte finns andra alternativ. Är inte sån.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Är inte sån.

Men du är en sån som låter andra diktera ifall du borde köpa en ny kamera?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

OF 5:

alltid värt att köpa nytt kamerahus

Då formulerar jag om frågan: Vilken kamera ska jag uppgradera till, om jag tycker 400D suger men fortfarande vill ha Canon? (även om jag är sjukt, sjukt, sjukt sugen på nikon D90 men jag har inget behov av en filmkamera...)


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Avatar:

Men du är en sån som låter andra diktera ifall du borde köpa en ny kamera?

timeisrunningout:

Då formulerar jag om frågan: Vilken kamera ska jag uppgradera till, om jag tycker 400D suger men fortfarande vill ha Canon?

Och ja, jag tar gärna råd och tips från folk som vet.


   
SvaraCitera

400D och 40D har en bildkvalité som är lik varandra. Skillnaderna är en snabbare fokus och snabbare seriebildstagning.

Att välja system​kamera.

Fotograferar du i Raw?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

DinGud:

Fotograferar du i Raw?

Det gör jag inte, det är en av de få sakerna jag inte har förstått mig på. Tyvärr.


   
SvaraCitera

Ojojoj, nu fick du en ursäkt för att länka din bilddagbok. [wink][wink][wink]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Det gör jag inte

Då tycker jag att du läser lite om RAW-format och experimenterar lite med det innan du går och köper ett nytt kamerahus. Du kommer att märka skillnad, och förhoppningsvis blir bilderna bättre. [smile]


   
SvaraCitera

Köp bättre objektiv istället, ett bra kamerahus med skitobjektiv är bättre än tvärtom, och då har du bra objektiv senare om du vill byta upp dig till ett bättre hus.


   
SvaraCitera

och som sagt: börjar fotografera raw för fan, folk som inte gör det borde inte få äga en systemkamera.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Capture:

Då tycker jag att du läser lite om RAW-format och experimenterar lite med det innan du går och köper ett nytt kamerahus. Du kommer att märka skillnad, och förhoppningsvis blir bilderna bättre. [smile]

Hjelp meyrå. Jag har nog provat lite grann, men det är att det ryms så mycket mindre i kameran och tar så mycket mer plats på datorn som skrämmer mig lite. Min dator är redan överbelastad. [sad]

Klorofyl:

Köp bättre objektiv istället,

Jag har dödsbra objektiv som jag är väldigt nöjd med - men får sämre resultat bildkvalitémässigt än de som har exakt samma kamerahus och objektiv. Hrmhrm.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Hjelp meyrå. Jag har nog provat lite grann, men det är att det ryms så mycket mindre i kameran och tar så mycket mer plats på datorn som skrämmer mig lite. Min dator är redan överbelastad. [sad]

Fixa större minneskort och en extern hårddisk. [no-no]
Jag är ganska säker på att det finns en hel drös RAW-guider och grejer på internet, bara att googla lite.


   
SvaraCitera