Aviseringar
Rensa alla

Västtrafiks våld mot busschaufför


Ämnesstartare

Många har nog knappast missat händelsen i Göteborg med busschauffören som bland annat blev kränkt av en eller flera biljettkontrollanter/vaktbolag.
Min egna spontana reaktion är hur fan man kan bete sig så mot en busschaufför som bara åkte hem från sitt avslutade arbetspass på 11 timmar på samma företag som han åkte hem med.
Hade personen börjat betett sig hotfullt samt börja använt våld skulle jag haft lite mer förståelse för det, men inte ens det har den hära chauffören gjort (förutom att han tydligen ska ha bitit en av kontrollanterna i handen medans han låg nertryckt mot marken). 
Vid flera tillfällen så får han höra frågan om han verkligen är busschaufför, om han vill ha kvar sitt jobb osv. 

Vad är era reaktioner? 
Väktaren verkar heller inte veta att Veolia Transport kallas Transdev idag och inte Veolia, förutom att han verkligen inte vet hur man beter sig. 
Jag misstänker också att det är lite rasism inblandat i det hela.

Länk till Aftonbladet finns här.


   
Citera
Ämnesstartare

vilka äckliga och vidriga människor som borde bli mördade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom där är hemska dom sa att jag hade en falsk biljett en gång fast den var riktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja först måste jag säga att eftersom att vi inte var där kan vi ju inte veta exakt vad som hände men utifrån det jag såg nu så tycker jag att ordningsvakten verkar överdrivet arg och "hotfull" (??)  
Gillar inte ordningsvakter dock men tycker nog att de kunde skött de på ett bättre sätt :/


   
SvaraCitera

Tydligen blev dom arga för han inte hade nåt busskort på sig , och varför ens bry sig om man jobbar för samma företag lol .


   
SvaraCitera
reben

dom jobbar ju inte för samma företag den ena jobbar för ett företag som ska hjälpa folk o ta sig runt. de andra jobbar för nå företag som ska skrämma och sätta dit folk o för att onda människor också ska ha möjlighet till arbete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte vilka regler de har, men jag tror inte att busschafförer automatiskt åker gratis(jag kan ha fel). I det fallet så spelar det absolut ingen roll om han är busschafför eller uteliggare eller något annat. 

Jag var inte där och vet därför inte i detalj vad som hände, jag vill inte tro att de utan grund attackerade honom, men vem vet.


   
SvaraCitera
reben

kan inte tänka mig att de inte skulle få åka gratis

:SSSS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
kan inte tänka mig att de inte skulle få åka gratis

:SSSS

Är ingen expert inom området så kan inte svara på det.


   
SvaraCitera
reben

aristoteles:

Är ingen expert inom området så kan inte svara på det.

inte jag helr men verkar konstigt att inte ha de som förmån när man ska hem från jobbet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Jag vet inte vilka regler de har, men jag tror inte att busschafförer automatiskt åker gratis(jag kan ha fel). I det fallet så spelar det absolut ingen roll om han är busschafför eller uteliggare eller något annat. 

Jag var inte där och vet därför inte i detalj vad som hände, jag vill inte tro att de utan grund attackerade honom, men vem vet.

tycker du att det är en vettig inställning att blint lita på makthavare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

tycker du att det är en vettig inställning att blint lita på makthavare?

Nä, tycker du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker alltid det är dumt att dra allt för mycket slutsatser på väldigt lite information. Av klippet framgår två saker:
1. Kontrollanterna beter sig aggressivt och oproffsigt mot busschauffören. 
2. Busschauffören har bitit en av kontrollanterna i handen. 

Om kontrollanternas reaktion är rimlig efter vad som hänt på bussen eller om det är kontrollanterna som bara provocerad fram situationen är oklart. Men biter folk gör man inte oavsett och kontrollanter bör kunna hålla sig lugna utan att ställa sig och skrika på en man. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och satan vad man älskar svensk polis. Kommer in och lugnar ner situationen direkt. Så otroligt proffsiga. Vilken skillnad från vanliga väktare. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

av det lilla som framgår av klippet känns det tyvärr synd att ingen av de inblandade vakterna lär bli fråntagna sin rätt att arbeta bland andra människor.


   
SvaraCitera