Aviseringar
Rensa alla

Växlande ledigt utrymme på en hårddisk


Ämnesstartare

Jag gör ingenting som kan påverka utrymmet i någon större grad, ändå kan det skilja tiotals gb ledigt utrymme varje gång jag kollar hur mycket som finns även om det så bara förflutit en minut sedan jag senast kollade. Varför beter det sig så?

Lite ord som kanske kan hjälpa till att förklara varför: Systemdisk, Vista, krypterad


   
Citera
Ämnesstartare

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

växlingsfil?


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

växlingsfil?

Det tänkte jag också, men 10 GiB? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

växlingsfil?

Uppnår inte den storleken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det tänkte jag också, men 10 GiB? [confused]

det är väl ingen omöjlighet, som så. och jag föreställer mig att ett krypterat filsystem inte gör saken bättre, vem vet hur mycket data som sparas tillfälligt för att det ska flyta på skapligt. och, ja, vista.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte så att då data används och temporärt avkrypteras så hamnar cache kvar på disken för just detta under en period? Jag tror inte det är så det funkar, bara en tanke, hmm..


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

jag föreställer mig att ett krypterat filsystem inte gör saken bättre, vem vet hur mycket data som sparas tillfälligt för att det ska flyta på skapligt.

Jo, det kan nog kanske stämma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jo, det kan nog kanske stämma.

jag har en känsla av att det är så det kan vara. inte för att det känns som ett säkert system, om inte datan på disken skrivs över ett antal gånger när den är använd, vilket väl bör göras kontinuerligt, eftersom data knappast kan skrivas över om datorn oväntat stängs av. det känns som att även det kan göra en del utrymme otillgängligt. fast då har jag ingen koll på hur ntfs hanterar dylika situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan vara pagefilen med Windows swap-utrymme där data som ligger i minnet placeras när det inte behövs/används och Windows behöver dess utrymme i minnet för annan data.

Använd http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml och kolla vart ditt utrymme har tagit vägen.


   
SvaraCitera