Aviseringar
Rensa alla

#VågaVägraID?


Ämnesstartare

Niklas:
Ska köra detta nästa gång jag köper cigg och kassörskan frågar om ID.

"Jag vägrar!!" "Det är rasism!" "Är det ett sådant här land vi vill leva i där man tvingas visa vem man är?!!?" "Det här är registrering!!!"

Inte bara det, utan tillsammans med drygt tusen andra mötas och åka till specifik plats med detta som enda syfte? Rimligt isf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker mest synd om de som reste till Danmark innan detta infördes och som nu inte kommer hem eftersom deras pass ligger hemma...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Lite synd på schengenidéen ba, det här med fri rörlighet har varit rätt gött så länge det varade.

Det är klart att det kan vara frustrerande med ett extra moment om man är van att slippa, det tror jag vi alla kan hålla med om. Men det är ju inte något som införts med bekvämlighet i åtanke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Tycker mest synd om de som reste till Danmark innan detta infördes och som nu inte kommer hem eftersom deras pass ligger hemma...

Det borde inte kommit som en överraskning tänker jag?


   
SvaraCitera

Punda:

Slipper helst...permabanna mig inte...

Rullar ögonen Ska försöka hålla mig. Märk väl dock att tråden har en plusmoderering-tagg. Vet att det kliar i de små provokationsfingrarna men alla inlägg som inte rör ämnet kommer att raderas. 

rotorblad:

Heh inte för att vara sån men även välfungerande välfärd kan vara rätt gött.

Jo tack. För öresundsregionen innebär ju det också att kunna ta sig till jobbet på andra sidan sundet. Party

Är ju en jävla massa inställda avgångar i och med hela den här kalabaliken. Inte ens SD-gänget i malmö- och kph-området kan ju låta bli att tycka att det kostar mer än det smakar när man är sen till jobbet dag ut och in pga att tågentreprenörerna inte kan garantera kontrollpersonal på alla tåg och därför ställer in dem för att undvika böterna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Tycker mest synd om de som reste till Danmark innan detta infördes och som nu inte kommer hem eftersom deras pass ligger hemma...

Äh, man går bara till danska polisen och visar att man är vit och kan de första raderna i nationalsången så löser dem resten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade tänkt gå på den idag men försov mig


   
SvaraCitera
Kudhos

Visa ID bara

och #töntigtmedHashtags


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, galningar. Att tvingas bevisa vem man är innan man ges tillträde till ett främmande land är ungefär det mest rimliga i världen.

Dessutom är ID-kontrollerna nödvändiga för att Sveriges mottagningssystem och välfärd inte ska kollapsa. 

Och slutligen, eftersom Danmark inte är ett land i krig så kan man avvisa människor från att resa in utan att det begränsar asylrätten överhuvudtaget.

OBS! Jag röker inte. Det var bara ett exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:

Äh, man går bara till danska polisen och visar att man är vit och kan de första raderna i nationalsången så löser dem resten.

aristoteles:

Det borde inte kommit som en överraskning tänker jag?

Såg ett reportage om folk som  satt fast på danska gränsen. Verkade inte vara så enkelt. Många hade djur hemma som inte klarar sig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:

Inte bara det, utan tillsammans med drygt tusen andra mötas och åka till specifik plats med detta som enda syfte? Rimligt isf.

Miljöpartister och andra vänstertomtar som vill ha hög invandring är dock sällan rimliga. Att tänka har ju faktiskt aldrig varit invandringsvurmares starka sida om man säger så.. Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Niklas:
Nej, galningar. Att tvingas bevisa vem man är innan man ges tillträde till ett främmande land är ungefär det mest rimliga i världen.

Dessutom är ID-kontrollerna nödvändiga för att Sveriges mottagningssystem och välfärd inte ska kollapsa. 

Och slutligen, eftersom Danmark inte är ett land i krig så kan man avvisa människor från att resa in utan att det begränsar asylrätten överhuvudtaget.

OBS! Jag röker inte. Det var bara ett exempel.

Du har inte bott i Skåne va? Öresundssamarbetet är en ENORM del av livet för extremt många människor, och de logistiska problemen i att plötsligt införa en sådan här åtgärd är pinsamt klantigt hanterat. Det finns en rad praktiska aspekter av sådana här grejer som är rätt naivt att bara vifta bort imo. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Ska försöka hålla mig. Märk väl dock att tråden har en plusmoderering-tagg. Vet att det kliar i de små provokationsfingrarna men alla inlägg som inte rör ämnet kommer att raderas.

Party
Det här borde väl kanske innebära att man inte håller otrevligare ton än nödvändigt också, tänker jag
(hint)

Edinburgh: Jo tack. För öresundsregionen innebär ju det också att kunna ta sig till jobbet på andra sidan sundet. 

Är ju en jävla massa inställda avgångar i och med hela den här kalabaliken. Inte ens SD-gänget i malmö- och kph-området kan ju låta bli att tycka att det kostar mer än det smakar när man är sen till jobbet dag ut och in pga att tågentreprenörerna inte kan garantera kontrollpersonal på alla tåg och därför ställer in dem för att undvika böterna.

Ja, det är såklart jobbigt för dem som får svårare väg till jobbet. Det hade ju dock inte kräävts om det inte fanns problem med att det kommer orimliga mängder människor utan ID-handling från början.
Nu känns det kanske som att det är mer logiskt att du börjar kritisera tillvägagångssättet och hur det hela hanteras, samt bristen i resurser, snarare än beslutet. Och det gör man nog inte bäst genom att försvåra ytterligare.

Sedan var det ju för övrigt inte Sverigedemokraternas beslut heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Är ju en jävla massa inställda avgångar i och med hela den här kalabaliken. Inte ens SD-gänget i malmö- och kph-området kan ju låta bli att tycka att det kostar mer än det smakar när man är sen till jobbet dag ut och in pga att tågentreprenörerna inte kan garantera kontrollpersonal på alla tåg och därför ställer in dem för att undvika böterna.

Fast smakar mer än det kostar gör det ju verkligen. ID-kontrollera kan nästan ensamt se till att Sverige går från att ha en invandring på 50.000 i månaden till att kanske hamna på runt 10.000 i månaden. Det är extremt många miljarder man sparar på det.

Men visst, det bästa hade naturligtvis varit om vi kunde ha fri rörlighet, åtminstone mellan de nordiska länderna i närheten av Sverige. Det kräver dock att ID-gränsen flyttar sig längre ner till mellan Danmark och Tyskland, så att den slipper vara mellan Danmark och Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh:

Du har inte bott i Skåne va? Öresundssamarbetet är en ENORM del av livet för extremt många människor, och de logistiska problemen i att plötsligt införa en sådan här åtgärd är pinsamt klantigt hanterat. Det finns en rad praktiska aspekter av sådana här grejer som är rätt naivt att bara vifta bort imo. 

Niklas:

Fast smakar mer än det kostar gör det ju verkligen. ID-kontrollera kan nästan ensamt se till att Sverige går från att ha en invandring på 50.000 i månaden till att kanske hamna på runt 10.000 i månaden. Det är extremt många miljarder man sparar på det.

Men visst, det bästa hade naturligtvis varit om vi kunde ha fri rörlighet, åtminstone mellan de nordiska länderna i närheten av Sverige. Det kräver dock att ID-gränsen flyttar sig längre ner till mellan Danmark och Tyskland, så att den slipper vara mellan Danmark och Sverige.


   
SvaraCitera