Aviseringar
Rensa alla

Vaknar på natten


Ämnesstartare

Jag är en kvällsmänniska och går vanligtvis och lägger mig vid 23 (Somnar inte förrens halv1) och går upp 7. Senaste veckan har jag varit så trött att jag skulle vilja sova vid 18 men väntat tills klockan är kring 21. Men Jag vaknar under natten (sen två veckor) hela tiden. Ibland tre gånger och ibland ca7. Jag somnar visserligen om nästan direkt men jag blir jätte trött under dagarna pga av detta. Känns som om jag inte får någon djup sömn.

Går det här över eller har det någon spec orsak? 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Vänd rätt på dygnet, lägg dig samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje dag även på helger så fixar det sig.


   
SvaraCitera

sådär är/var det när jag hade vänt på dygnet i någon månad och skulle gå och lägga mig normal tid när jag annars var uppe vid tre-fyra.. då är kroppen van att vara uppe då och antagligen därför jag vaknade femtio ggr per natt


   
SvaraCitera

har varit sådär för mig typ...... jämt. minns inte ens när jag sov en hel natt utan att vakna. tror dock att det i mitt fall beror på att jag rör mig för lite om dagarna (särskilt i nuläget när jag inte har någon sysselsättning), men det var ju såhär även när jag gick i skolan och när jag sommarjobbade och ja, hela tiden. vet inte riktigt.

motionerar du regelbundet?


   
SvaraCitera

jag vaknar aldrig på natten [bigcheers]


   
SvaraCitera

Dricker du koffein? Var isf noga med att ta sista koppen/glaset för dagen innan lunch i några dagar och se om det blir bättre, även små mängder kan påverka djupsömnen. Om det blir bättre så kan du senare testa dig fram ungefär när din tidsgräns borde vara för att inte orsaka sömnproblem. Koffein är ofta en större bov än vad man tror.

Gå upp samma tid varje dag under en period, oavsett om det är helg eller skola, oavsett hur trött du är. Då borde kroppen till slut vänja sig vid den nya, fasta dygnsrytmen och sova när den ska sova.
Läs sådana tips man brukar ge för sömnproblem - ha svalt och kolsvart i rummet osv.


   
SvaraCitera

Om du är vaken 2 timmar extra varje dygn.. Så löser det sig efter en vecka.


   
SvaraCitera

decemberbarn:

Jag är en kvällsmänniska och går vanligtvis och lägger mig vid 23 (Somnar inte förrens halv1) och går upp 7.

Lite samma sak för mig. Den senaste månaden så har jag också börjat vakna under natten, oftast ungefär en timme innan jag har tänkt att gå upp och då brukar jag ha svårt för att somna om. Det gör ju också att jag brukar vara ganska rejält tröt vid tiotiden på kvällen...
Som de som svarat tidigare sagt så är det bra om du går och lägger vid ungefär samma tid på kvällen för då vänjer sig kroppen vid det. Lycka till! [smile]


   
SvaraCitera

ta en promenad innan du går och lägger dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

motionerar du regelbundet

2-3 timmar 5 dagar i veckan.

framtidstron är död:

Dricker du koffein

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

motionerar du regelbundet

2-3 timmar 5 dagar i veckan.

framtidstron är död:

Dricker du koffein

Nej


   
SvaraCitera