Aviseringar
Rensa alla

Val till Europaparlamentet 7 juni 2009, info tack?


Ämnesstartare

Fick ett röstkort i brevlådan, står inget om vad man ska välja eller vilka alternativ som finns. Står inget om hur det funkar eller vad det betyder.

Jag var in på val.se i några sekunder, har jag fattat nått rätt: ska vi rösta på svenska partier?

http://www.val.se/val/ep2009/valsedlar/index.html

Edit: 18 ledamöter är det vi ska välja såg jag nu.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Är det bara jag som funderar på vad partierna vill få igenom i EU-parlamentet? det är ganska snart val och jag har inte hört ett smack om något. Det var en debatt på TV för någon dag sen, men då jobbade jag. Fast jag fick höra att den debatten handlade mer om inrikespolitik än EU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Är det bara jag som funderar på vad partierna vill få igenom i EU-parlamentet? det är ganska snart val och jag har inte hört ett smack om något. Det var en debatt på TV för någon dag sen, men då jobbade jag. Fast jag fick höra att den debatten handlade mer om inrikespolitik än EU.

Riksdagspartierna, förutom Vänsterpartiet och MP, är landsförrädare som vill att EU utvecklas och att viktiga beslut skall fattas i Europaparlamentet. De vill ha gemensamma riktlinjer, och sådant strunt som inte tjänar Sverige utan lobbyisterna i Bryssel.

Junilistan, och Piratpartiet står för en utgång ur EU.

Sverigedemokraterna är lite svävande på den punkten, fast de har tydligt klargjort att de starkt vill minska EU:s inflytande i Sverige.


   
SvaraCitera

Amadeus:

och MP

fel. MP är för EU, dom var FÖRUT emot EU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

fel. MP är för EU, dom var FÖRUT emot EU.

Har jag skrivit det? Jag skrev att de motsätter sig att EU skall få större makt, till skillnad från de andra riksdagspartierna.


   
SvaraCitera

Amadeus:

Har jag skrivit det? Jag skrev att de motsätter sig att EU skall få större makt, till skillnad från de andra riksdagspartierna.

samtliga partier vill på ett eller annat sätt begränsa EUs makt. kolla bara på agrikulturbiståndet. som samtliga partier motsätter sig att EU ska ha makt över.

om du menar att reformfördrahet är mer makt till EU så har du en viss poäng men eftersom att det inte ratificierats ännu så är det poänglöst och enfaldigt att utgå från att det redan är i hamn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

samtliga partier vill på ett eller annat sätt begränsa EUs makt. kolla bara på agrikulturbiståndet. som samtliga partier motsätter sig att EU ska ha makt över.

Om alla partier ville inskränka EU:s makt hade vi inte röstat för Lissabonföredraget.

värdeuppgift:

om du menar att reformfördrahet är mer makt till EU så har du en viss poäng men eftersom att det inte ratificierats ännu så är det poänglöst och enfaldigt att utgå från att det redan är i hamn

Det har redan stadfästs. Sverige röstade för det redan 2008.


   
SvaraCitera

Amadeus:

Om alla partier ville inskränka EU:s makt hade vi inte röstat för Lissabonföredraget.

vi har inte röstat om lissabonfördraget.

Amadeus:

Sverige röstade för det redan 2008.

nej, sverige har aldrig haft en omröstning av fördraget.

riksdagen har beslutat om fördraget.

Amadeus:

Det har redan stadfästs. Sverige röstade för det redan 2008.

bara för att sverige har gjort det så innebär det inte att det kommer gå igenom, flera länder har inte beslutat än och därav är det fortfarande olegitimerat att säga det du gör. vad jag förstått så är Mp för Nicefördraget, dvs det fördrag som kommer att gälla om man inte lyckas ta reformfördraget i hamn.

alltså; sålänge Lissabonfördraget inte är gällande så kan du inte hävda att Mp är EU-kritiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

vi har inte röstat om lissabonfördraget.

Jo, riksdagens folkvalda ledamöter har gjort det.

värdeuppgift:

nej, sverige har aldrig haft en omröstning av fördraget.

Jo, i riksdagen.

värdeuppgift:

riksdagen har beslutat om fördraget.

Riksdagen har röstat om föredraget - därmed har Sverige röstat om föredraget eftersom våra folkvalda politiker representerar gemene man.

värdeuppgift:

bara för att sverige har gjort det så innebär det inte att det kommer gå igenom, flera länder har inte beslutat än och därav är det fortfarande olegitimerat att säga det du gör.

Vad är det du inte förstår? Sverige (eller Sveriges folkvalda politiker, eftersom du inte verkar förstå att dessa är Sveriges representanter) har röstat för Lissabonföredraget. Sverige stödjer alltså Lissabonföredraget.

Det har därmed på intet sätt betydelse huruvida det kommer att godkännas av resten av EU - eftersom det redan är klarlagt att Sverige stödjer det, vilket är det vi diskuterar.


   
SvaraCitera

Amadeus:

Jo, i riksdagen.

Amadeus:

Jo, riksdagens folkvalda ledamöter har gjort det.

det kallas inte röstning, en röstning innebär att folket röstar, det riksdagen gör kallas för att att man gör en acklamation, om det råder otydlighet så sker en votering. om detta också är osäkert sker en intern rösträkning. blanda inte ihop dina termer, det är lika relevant som statsråd eller stadsråd. nämligen två helt olika saker.

Amadeus:

har röstat för Lissabonföredraget

nej!, riksdagen har har haft en acklamation av fördraget.

Amadeus:

Sverige stödjer alltså Lissabonföredraget.

inkorrekt. Riksdagen stödjer fördraget. riksdagens vilja återger inte nödvändigtvis sveriges vilja.

Amadeus:

Det har därmed på intet sätt betydelse huruvida det kommer att godkännas av resten av EU - eftersom det redan är klarlagt att Sverige stödjer det

Mp stödjer Nicefördraget, dvs fördraget som gäller nu. alltså stödjer Mp nuvarande EU-formen. när du säger att Mp är EU-kritiska så åsyftar du Lissabonfördraget, något som man i EU inte beslutat om ska gälla eller inte


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera