Aviseringar
Rensa alla

Våld


Ämnesstartare

Jag har nyligen varit med om att ett flertal personer har misshandlat andra. Har då ställt mig emellan och stoppat misshandeln sen försökt prata lugnt med killarna utan att vara kaxig. Vissa ursäktar sig själva och går därifrån.

 Vissa däremot blir bara arga och fortsätter att bråka ännu mer. Har flera gånger funderat på att banka vett i dem men har inte gjort det pga vill ej ha problem med lagen. Nu kommer antagligen många säga "du sjunker till deras nivå" , "våld är fel", "ta inte lagen i dina egna händer" osv. 

Skillnaden är ju att de andra som slåss gör det för att de känner sig hotade och vill försvara sitt ego, eller att de helt enkelt inte kan kontrollera sig.  

De kommer även lätt undan utan konsekvenser, och därför får jag alltid lust att "lära dem en läxa". Inte när de bråkar med mig eftersom jag lätt kan prata mig ur det, men när de attackerar någon annan. Nu menar jag inte att jag ska slå dem medvetslösa men ett slag mot kroppen bör göra sitt utan att han ska skadas allvarligt.

Köper inte argument som det är omoraliskt att slåss osv. Det är väl ett straff i lika hög grad som nåt annat slags juridiskt straff.

Vill gärna höra era åsikter om ämnet. Overtyga mig gärna om varför det skulle vara dåligt/bra att göra så som jag vill göra.


   
Citera
Ämnesstartare

bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför inte bara slita bort personen? Om den går på en själv istället funkar ju nödvärn liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad ska man göra när man är arg? vill typ slåss men inte mot någon som det kan göra ont på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte varit men om misshandel och jag skulle nog inte kunna ställa mig emellan efter alla "du kan bli inblandad eller göra det värre än vad det redan är" 

Jag kan hålla med dig lite, ibland måste folk smaka på sin egen medicin för att förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur: Köper inte argument som det är omoraliskt att slåss osv. Det är väl ett straff i lika hög grad som nåt annat slags juridiskt straff.

Nej, det är det inte. Uppenbarligen inte. Sedan är straff i sig ett föråldrat rättskoncept, men det är en annan fråga. Våld har sin tid och plats och tiden är "sällan". Nödvärn är okej, hämnd är högst tveksamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järnmamman:
Varför inte bara slita bort personen? Om den går på en själv istället funkar ju nödvärn liksom.

Slita bort funkar ju om det bara är 1 mot 1 inblandad, men den kommer fortfarande tänka att  den kan slåss utan att få konsekvenser. Kan ju inte hålla fast honom tills polisen kommer direkt. Om det är många känns det för riskabelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej, det är det inte. Uppenbarligen inte. Sedan är straff i sig ett föråldrat rättskoncept, men det är en annan fråga. Våld har sin tid och plats och tiden är "sällan". Nödvärn är okej, hämnd är högst tveksamt.

Snälla förklara vad som är så jättefel. Personligen tycker jag det är mest idiotiskt att man bara står och kollar på som de flesta gör. Utan att ingripa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:
vad ska man göra när man är arg? vill typ slåss men inte mot någon som det kan göra ont på.

Man ska inte låta sin ilska gå över andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur:

men den kommer fortfarande tänka att  den kan slåss utan att få konsekvenser. Kan ju inte hålla fast honom tills polisen kommer direkt. Om det är många känns det för riskabelt.

det är väl samma som dom tänker. att den dom slåss mot har gjort nåt som den inte ska få utan att d får konsekvenser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LolaRose:
Jag har inte varit men om misshandel och jag skulle nog inte kunna ställa mig emellan efter alla "du kan bli inblandad eller göra det värre än vad det redan är" 

Jag kan hålla med dig lite, ibland måste folk smaka på sin egen medicin för att förstå.

Det har aldrig blivit värre när jag har gått emellan. Har svårt att tänka mig att det t.ex skulle blivit värre om jag utdelade några slag till de 3 som helt omotiverat misshandlade en yngre nyligen. Kanske hade jag själv fått spö, men det är inget jag bekymrar mig om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

det är väl samma som dom tänker. att den dom slåss mot har gjort nåt som den inte ska få utan att d får konsekvenser.

Nej, i de flesta fal handlar det om att de känner sig hotade, vill skydda sitt eget ego, dominans, ilskna och kan inte kontrollera sig osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur:

Man ska inte låta sin ilska gå över andra.

nej..men om d är någon som är taskig mot en tycker jag man kan göra det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur:

Nej, i de flesta fal handlar det om att de känner sig hotade, vill skydda sitt eget ego, dominans, ilskna och kan inte kontrollera sig osv

okej, men sånt som gör folk arga, hotade ??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

nej..men om d är någon som är taskig mot en tycker jag man kan göra det...

Om nån kallar mig nåt bara för att provcera, eller knuffar mig gör jag inte samma sak tillbaka. Vänder bara ryggen till. 


   
SvaraCitera