Aviseringar
Rensa alla

Våld


Ämnesstartare

Kultur: Snälla förklara vad som är så jättefel. Personligen tycker jag det är mest idiotiskt att man bara står och kollar på som de flesta gör. Utan att ingripa.

Ingripa inkluderas i nödvärn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur:

Om nån kallar mig nåt bara för att provcera, eller knuffar mig gör jag inte samma sak tillbaka. Vänder bara ryggen till. 

menade inte sånna småsaker 😛 d där är ju inget, behöver man inte bry sig om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ingripa inkluderas i nödvärn.

Så om jag ser 2 killar som misshandlar en annan kan jag utdela slag mot dem i vissa fall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur: Så om jag ser 2 killar som misshandlar en annan kan jag utdela slag mot dem i vissa fall?

Nyckeltermen är "vad nöden kräver", vilket kan vara lite knepigt att tolka förstås. Detta innebär inte att du kan puckla på dem för att lära dem en läxa, men att du kan nyttja våld för att skydda dig själv och eventuella andra personer i fara. Detta är förstås vad lagen säger, men tycker det är en bra princip, om än något juridiskt vansklig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge det är självförsvar. Du kan säga till dem och når det den punkt då de ska slåss med dig får du göra det.

Fan steppade jag upp till dig för? Du kan ju uppenbarligen slåss, bäst man passar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Våld" är ett fint ord, för övrigt, tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stekaren:
Så länge det är självförsvar. Du kan säga till dem och når det den punkt då de ska slåss med dig får du göra det.

Fan steppade jag upp till dig för? Du kan ju uppenbarligen slåss, bäst man passar sig.

Har aldrig behövt använda mig utav "självförsvar". Ord är bättre självförsvar än att slåss. Men när jag ser killar slå uppepat på någon som uppenbart är undergiven har det kännts "rätt" att sänka dem men har alltid hejdat mig pga lagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kultur:

Det har aldrig blivit värre när jag har gått emellan. Har svårt att tänka mig att det t.ex skulle blivit värre om jag utdelade några slag till de 3 som helt omotiverat misshandlade en yngre nyligen. Kanske hade jag själv fått spö, men det är inget jag bekymrar mig om.

Det kanske beror på hur man går emellan. Kan inte tänka mig att jag är stark nog att klara av 3 personer med nävarna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
"Våld" är ett fint ord, för övrigt, tycker jag.

Typ "ge dig för fan i våld härifrån?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Typ "ge dig för fan i våld härifrån?"

Nja, bara rent estetiskt. Dock är ju dylika meningar smått underbara, så det är en bonus.


   
SvaraCitera
Realm

Att är allmänt sett fel, men jag anser att det finns tillfällen att faktiskt slå till någon.

Oftast vid självförsvar eller för att skydda annan person/personer som är i fara. Har själv gått emellan några gånger men har inte höjt handen (än).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ge dom en läxa!! helt ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realm:
Att är allmänt sett fel, men jag anser att det finns tillfällen att faktiskt slå till någon.

Oftast vid självförsvar eller för att skydda annan person/personer som är i fara. Har själv gått emellan några gånger men har inte höjt handen (än).

Att lära dem en läxa då?

JuicyG:
ge dom en läxa!! helt ok

Är du säker? Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slå ner dom och skjut alla vittnen. 

Annars funkar "det var dom som började!" ganska bra


   
SvaraCitera
Realm

Kultur:

Att lära dem en läxa då?

Om man kan undvika att slåss skall man göra det. Tillkalla hellre polis och håll fast dom. Troligen är det en upplevelse de inte vil ha igen samt något som kommer följa dom hela livet.
Jag höll fast en kille som jag senare fick vittna i rätten mot. Han hamnade på skadestånd och samhällstjänst. Dessutom så kommer han nu vara belastad i brotts registret så finns mycket han inte kan göra längre.


   
SvaraCitera