Aviseringar
Rensa alla

Våld i samhället.


Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Detta är en video med två olika situationer. I den första så är det en mannen som är våldsam mot kvinnan och i den andra situationen så är det kvinnan som är våldsam mot mannen.

Det finns ingen ursäkt att säga att mannen ska stå upp för sig själv och att han är mycket starkare. 
Våld är våld och det spelar ingen roll vem våldet är riktat mot.
Så nu vill jag veta vad tyckte ni i videon. Hade i reagerat på samma sätt? Hade ni hjälpt mannen? Hade ni hjälpt kvinnan?

(Tycker det är hemskt att folk bara skrattade åt honom när hon slog han)


   
Citera

Intressant ämne faktiskt!

Jag får nog säga att jag skulle vara en tråkig svensk och skulle antagligen inte göra något i något av fallen. Men att folk reagerar sådär förvånar mig inte. I vårat samhälle så ses alltid kvinnan som offer som inte kan försvara sig själv medans mannen kan försvara sig själv. Vad hade hänt om mannen hade börjat knuffa tillbaka? Då hade antagligen folk ryckt in.


   
SvaraCitera

Hade hjälpt båda.


   
SvaraCitera

In b4 jämställdismtrams:

Detta är onekligen en problematisk samhällsbild, men ingalunda en lucka i den feministiska analysen. Situationen har sin grund i att kvinnan betraktas som det svagare könet och det ständiga offret, varför våld från henne inte tas på allvar, hon är helt enkelt inte sedd som ett reellt hot. Samtidigt betraktas mannen som det starkare könet och den ständiga aktören och uppfattas som sådan "omanlig" när han får motta våld från en kvinna. Hela situationen strider med gemene persons världsuppfattning och därför finns det ingen given handlingsregel. Dessutom leder ovan nämnda könsrollsförhållande till att läget uppfattas som komiskt, då en man som inte lever upp till de upplevt maskulina krav som ställs på honom betraktas som kvinnlig och därmed löjeväckande (jämför hur det är ett komiskt inslag när en man klär sig i kvinnokläder, men inte tvärtom.)


   
SvaraCitera

En skillnad där män helt enkelt är "underlägsna" kvinnor på ett visst sätt. Våld är mer accepterat mot män än mot kvinnor. Rätt eller fel. Strukturellt eller inte. Så är det. 


   
SvaraCitera

Har sett innan och vet inte hur jag skulle reagera. Inte skulle jag då skratta iaf, som den där äckliga bitchen i skaran. Hade nog stått kvar och assessat situationen lite, sen gått fram. Men som sagt, det är sällan man är med om situationer alls, men när något väl händer så brukar jag ingripa, om någon ramlat eller uppenbarligen är i nöd.


   
SvaraCitera

Jag skulle reagera på båda. Eller ja, tror det. Har aldrig riktigt hamnat i den situationen åt något av hållen. Ser jag någon stå & slåss eller gå på någon skulle jag fokusera mer på att sära på dom än vilka kön de som slåss. 


   
SvaraCitera

våld är aldrig kul. 


   
SvaraCitera

Våld är våld, oavsett vem det är från och vem det är riktat mot.


   
SvaraCitera