Aviseringar
Rensa alla

VÅLD IDIOTER


Ämnesstartare

Conny:

stila för brudar

LoLs!


   
SvaraCitera
Hando

Conny:

Självförsvar, hämnd

Budolicious:

samt idrottssammanhang


   
SvaraCitera

Juaniie:

Finns det tillfälle då det är moraliskt försvarbart att bruka våld?

Ja, i samband med fotboll


   
SvaraCitera

Självförsvar eller om någon skadar ens nära eller försvarslösa varelser i min närvaro.


   
SvaraCitera

Definition av självförsvar?


   
SvaraCitera

Idrottssammanhang och självförsvar, som redan sagts. Och för att skydda nära och kära.

Inte ens Ghandi, förespråkare för ahimsa (ickevåld) tyckte att man skulle bruka detta när ens nära och kära utsattes för hot. Ahimsa är inte ynkryggens lära, utan den modiges.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

man kan försvara någon/något annan(annat, men inte "självförsvara" någon annan/annat.

Fast inkluderar inte självförsvar försvar av ens ägodelar? man kan ju tekniskt sett utvidga begreppet självförsvar. t.ex kan ju att andra släpper ut koldioxid i enorma mängder innebära klimatförändringar som skadar en som person, och då borde man tekniskt sett vara berättigad att skydda sig själv. Skulle någon bygga en damm så att ens tlilgång till färskvatten eller fisk försämrades och man var beroende av det skulle man också använda sig av självförsvar, o.s.v


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Skulle någon bygga en damm så att ens tlilgång till färskvatten eller fisk försämrades och man var beroende av det skulle man också använda sig av självförsvar, o.s.v

Fast nu lämnar du återigen dina argument![no-no]

Förvisso skyddar man väl sig själv, men jag skulle ändå inte tycka att det klassas riktigt som självförsvar, det är inte så att någon går på just DIG för att skada DIG personligen på något sätt.


   
SvaraCitera

jag tycker att man kan ifrågasätta etik istället.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera

jag tycker att du borde göra din läxa själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

självförsvar

fistforfight:

självförsvar

Conny:

Självförsvar

enhimmelskdrog:

självlförsvar

Budolicious:

Självförsvar

Angelize:

Och självförsvar.

[zzz]

Horstat:

Definition av självförsvar?

Självförsvar


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Förvisso skyddar man väl sig själv, men jag skulle ändå inte tycka att det klassas riktigt som självförsvar, det är inte så att någon går på just DIG för att skada DIG personligen på något sätt.

Visserligen, men är det en direkt konsekvens av deras agerande så är det minst lika dåligt.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Visserligen, men är det en direkt konsekvens av deras agerande så är det minst lika dåligt.

Det var inte det vi pratade om...


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Det var inte det vi pratade om...

Debatten handlade om när våld var berättigat. De flesta skrev självförsvar, vilket är den allmänna åsikten. Men självförsvar kan man ju definiera olika. Man kan ju motivera våld genom att säga att en annan person gjorde något som tvingade/fick en att använda våld mot personen. Jag tycker det är vad debatten handlar om iallafall. Om jag anser att våld är berättigat för att skydda sig mot allt från diskriminering, livshotande situationer, eller om man ska dra det till sin spets, passivrökning när man inte själv kan välja att man inte vill få rök i ansiktet, så ser jag inte hur det inte har med diskussionen att göra.

varför är du så seriös kebu :s


   
SvaraCitera