Aviseringar
Rensa alla

Våld?


sofie_
Ämnesstartare

K Special E GottiGott:

Ja när jag doktorerade i våld på femtiotalet så lärde jag mig att det har ökat markant. Men personligen så tror jag inte på gud faktiskt

haha tyst[party]


   
SvaraCitera

Jr. HBT:

enligt anarkoprimitivismen ökar maktutövningen och därmed våldet i takt med civilisationens kontroll över människan.

Då är det ju märkligt att vi i Sverige har mindre våld än Somalia där det är väldigt lite kontroll.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Det har garanterat ökat sedan dess med tanke på att det då inte räknades som våldtäkt om man våldtog sin fru.

Självklart. [smile]

Image


   
SvaraCitera

sofie_:

haha tyst

[blush]


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Då är det ju märkligt att vi i Sverige har mindre våld än Somalia där det är väldigt lite kontroll.

våldsökningen är global och behöver inte koncentreras till de mest civiliserade områdena. eftersom civilisation innebär maktutövande så är det väl rimligt att våldet drabbar de mindre civiliserade områdena till följd av de civiliserades överläge och exploatering.

dessutom åsyftas olika definitioner av våld.


   
SvaraCitera

Jr. HBT:

våldsökningen är global och behöver inte koncentreras till de mest civiliserade områdena.

Det finns ju forskning som pekar på raka motsatsen


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Det finns ju forskning som pekar på raka motsatsen

meningslöst att diskutera detta faktum eftersom definitionerna är skilda.

"fysiskt våld" kontra våld som i "violate", brott, inkräkta på någon, utöva makt. den senare - vidare och mer generella - definitionen är förhärskande inom typ all politisk filosofi medan den tidigare används inom mer empiriska discipliner som jag förstått det. det rör sig inte bara om två skilda betydelser av samma ord utan de har ett samband.

jag ställer mig inte helt bakom anarkoprimitivismen utan tycker den tillför en tänkvärd infallsvinkel på våldsbegreppet.


   
SvaraCitera

bra kille, förresten, pinker [y]


   
SvaraCitera

Jr. HBT:

inom typ all politisk filosofi

haha nej inte direkt, såvida inte bara liberala tänkare räknas in dit enligt dig.

Jr. HBT:

det rör sig inte bara om två skilda betydelser av samma ord utan de har ett samband.

Det enda de har gemensamt är att de har med utövande av makt att göra, att beskatta någon kan ses som en våldshandling om man är liberal, men då skulle man lika gärna kunna säga att löneslaveri är en form av våld eftersom man tvingas välja mellan att jobba eller gå under istället för att inte lyda samhällets regler och gå under.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

haha nej inte direkt, såvida inte bara liberala tänkare räknas in dit enligt dig.

våldsmonopol erkänns som fenomen även av dess företrädare och avser principiellt centraliserad makt; krasst sett är all makt indirekt mordhot, och som sådant skiljer sig inte fysiskt våld från andra former av frihetsberövande.

ursprungligen är våld mer eller mindre synonymt med makt (eller kontroll), vilket speglar det intima förhållandet mellan makt och fysiskt våld.

dock finns det eventuellt fog för att bara godta liberala och anarkistiska tänkare som filosofer. marxismen och feminismen är handlingsprogram grundade i emotionell impuls medan liberalismen och anarkismen är naturspekulation.


   
SvaraCitera
Lounge

det går inte att svara ja eller nej på

däremot kan man se tendenser

leta upp brottsstatistik över våldsbrott, våldtäkt etc vad du letade efter

ha i åtanke att anmälningsbenägenheten var ev. lägre då/nu (av olika anledningar), man hade/har en lägre/högre acceptans för vad som är våldsbrott eller ej etc

går att komplicera in i det oändliga


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

leta reda på statistik över anmälda våldsbrott eller något då

Elakt tips att ge med tanke på att ts antagligen inte kommer ta hänsyn till saker som att man anmälde mindre förr och dylikt


   
SvaraCitera

Rävpojken:

Elakt tips att ge med tanke på att ts antagligen inte kommer ta hänsyn till saker som att man anmälde mindre förr och dylikt

man får skriva med att det finns mörkertal etc
är ju väldigt svårt att svara på frågan om man inte tittar på konkreta exempel


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

man får skriva med att det finns mörkertal etc
är ju väldigt svårt att svara på frågan om man inte tittar på konkreta exempel

Ville mest bara ha en anledning att citera dig, blir så glad när du svarar. [blush]


   
SvaraCitera

Lounge:

det går inte att svara ja eller nej på

jo


   
SvaraCitera