Aviseringar
Rensa alla

Valde natur men jag hatar matte och kemi. Vad gör jag nu?


Ämnesstartare

Jag skrev en lång tråd för nån minut sen men när jag skulle skapa den försvann den och då jag inte orkar skriva lika långt längre sammanfattar jag allt.

- Jag går natur matte data, andra året. Jag ligger på ig i kemi a och matte c. Fått ig på alla matte prov, nationella imorgon och även om jag får g då så blir de nog ig i kursen. Samma sak i kemi, ig på alla prov utan ett. Lutar mot ig där med.

- Inte bara jag som har ig i matte och kemi, 2/3 av klassen har de. Vi är ca 30st i klassen, på varje prov har minst 20st fått ig.

- Vet inte om jag ska gå kvar på samma linje eller byta. Gillar klassen men ingen lust att gå kvar om jag har ig i två ämnen.

- Finns 4 linjer på min skola. En natur matte data, en system klass, en nät klass, en sam klass. Ingen lust att börja i nån av dem då jag hatar flera personer i dem klasserna och ja, ingen lust att umgås med dem helt enkelt.

- Funderar på att byta linje till sam ekonomi, alltså börja 1an efter jul. Men jag är skoltrött, orkar inte göra något med skolan längre, så vet jag inte om jag orkar de. Jag vill bara ta studenten och vara klar med helvetet.

- Då jag ligger nära att få ig i två ämnen, är de inte lärarnas skyldighet då att boka ett möte/snacka med en om det? Typ vad man ska göra för att få t ex g? För våra lärare i kemi och matte har inte gjort de.

Så vad ska jag göra? Bjuder på stavfel, hoppas ni fattar min situation, då jag som sagt skrev ett långt inlägg på en tråd förut som jag tänkte göra men den försvann är jag lite irriterad så därför jag kan ha skrivit konstigt.


   
Citera
Ämnesstartare

Finns inte mycket mer att göra än att bli intresserad av matematik och kemi. Ja, det går faktiskt. Tjusningen med naturämnen är att de är frustruerande när man inte kan det, fast roliga när man åtminstone har en tjalle. De är med andra ord ganska "objektiva" ämnen.

Jag hade också problem med kemi i gymnasiet just på grund av ointresse. Hur går fysiken, är du mer intresserad av den?


   
SvaraCitera

Ruze:

är de inte lärarnas skyldighet då att boka ett möte/snacka med en om det? Typ vad man ska göra för att få t ex g? För våra lärare i kemi och matte har inte gjort de.

är det inte lite upp till DIG att prata med DEM?[confused]


   
SvaraCitera

Ruze:

- Vet inte om jag ska gå kvar på samma linje eller byta. Gillar klassen men ingen lust att gå kvar om jag har ig i två ämnen.

Öh? Du får inte bättre betyg bara för att du byter linje...

Tvärtom kommer du ju komma ännu mer efter.

Ruze:

- Funderar på att byta linje till sam ekonomi, alltså börja 1an efter jul. Men jag är skoltrött, orkar inte göra något med skolan längre, så vet jag inte om jag orkar de. Jag vill bara ta studenten och vara klar med helvetet.

Ja då låter det inte smart att byta iaf.

Mitt råd till dig är att gå ut så fort som möjligt. Tenta upp de ämnen du har IG i under sommaren eller nått. Sedan får man ju ha några IG utan att bli obehörig också.

sylar:

Tjusningen med naturämnen är att de är frustruerande när man inte kan det, fast roliga när man åtminstone har en tjalle. De är med andra ord ganska "objektiva" ämnen.

Okej... ja om du säger det så. [rolleyes][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Öh? Du får inte bättre betyg bara för att du byter linje...

Tvärtom kommer du ju komma ännu mer efter.

Jag tänkte mera att om jag nu börjar i tex sam ekonomi kan jag fixa bättre betyg i matte och i sam ämnen då jag gillar sånna ämnen.

Zwift:

Ja då låter det inte smart att byta iaf.

Mitt råd till dig är att gå ut så fort som möjligt. Tenta upp de ämnen du har IG i under sommaren eller nått. Sedan får man ju ha några IG utan att bli obehörig också.

Tiden går fort när man har roligt så lär ta jävligt lång tid för mig innan jag tar studenten hehe =D nä men visst kan jag tenta upp ämnen under sommaren men jag tror inte att jag kommer få g i matte d (inte så stor chans iallafall då de går åt helvete nu i c) och jag lär inte klara fysiken då de innehåller jättemycke matte som jag inte gillar. + att jag är som sagt skoltrött så ja tror inte jag kommer orka plugga skitmycket för att klara g i de kurserna.

Så om jag nu ska tenta upp ämnen kan de ju bli 3-4 ämnen jag måste tenta upp ,<


   
SvaraCitera

Ruze:

+ att jag är som sagt skoltrött så ja tror inte jag kommer orka plugga skitmycket för att klara g i de kurserna.

Okej, jag ser bara inte logiken i att gå om och alltså behöva plugga ännu mer innan du tar studenten om du nu är så skoltrött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Okej... ja om du säger det så. [rolleyes][zzz]

Vadå, håller du inte med?


   
SvaraCitera

sylar:

Vadå, håller du inte med?

Om jag håller med om din helt godtyckliga fördom om vad andra tycker är intressant?

Nej... jag uttalar mig inte om vad andra tycker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Om jag håller med om din helt godtyckliga fördom om vad andra tycker är intressant?

Nej... jag uttalar mig inte om vad andra tycker.

Hur kan det vara fördom när det inte är negativism?
Saken är att jag själv är ointresserad av det, så visst kan jag säga så. Sedan är det ju självklart att man kan få större intresse för något.

Zwift:

Nej... jag uttalar mig inte om vad andra tycker.

Säger snubben som skapade en tråd där han specifikt klagade på vad andra tycker om anabola /hypocrisy


   
SvaraCitera

sylar:

Hur kan det vara fördom när det inte är negativism?

Fördomar behöver inte bygga på negativism.

sylar:

Säger snubben som skapade en tråd där han specifikt klagade på vad andra tycker om anabola /hypocrisy

Det jag klagade på var att ni inte kan acceptera mitt bruk. Jag går inte runt och säger vilka ämnesområden andra är intresserade av helt utan grund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Fördomar behöver inte bygga på negativism.

Well, du får ha hur många fördomar du vill om det jag skriver. Men det är pretty much sant faktiskt.
Har känt många personer som ogillat matematik till den grad att de fått ångest av att hålla på med det. Även dessa personer började gilla det när de kunde det.

Zwift:

Det jag klagade på var att ni inte kan acceptera mitt bruk. Jag går inte runt och säger vilka ämnesområden andra är intresserade av helt utan grund.

Vadå utan grund, jag har argument till varför det är så. Förresten har jag för i helvete inte sagt vad någon annan är intresserad av, utan har sagt att det lönar sig att försöka bli mer intresserad. Du kan ju gå och böla någon annanstans om du ändå ska ha fel.

Zwift:

Jag går inte runt och säger vilka ämnesområden andra är intresserade av helt utan grund.

Jag går inte och klagar på folk som försöker hjälpa... som du gör.


   
SvaraCitera

Har du IG i svenska också?[zzz]


   
SvaraCitera

sylar:

Well, du får ha hur många fördomar du vill om det jag skriver. Men det är pretty much sant faktiskt.
Har känt många personer som ogillat matematik till den grad att de fått ångest av att hålla på med det. Även dessa personer började gilla det när de kunde det.

Har också hänt att många personer har börjat gilla andra ämnen när de förstått dem.

sylar:

Vadå utan grund, jag har argument till varför det är så.

Vadå? "det stämmer för några av mina bekanta, därför måste det vara en objektiv sanning" Är det ditt argument eller?

sylar:

Jag går inte och klagar på folk som försöker hjälpa... som du gör.

Jag klagar på folk som har fel, borde jag inte göra det eller? Sen om du försöker hjälpa eller inte gör inte dina påståenden mindre felaktiga.


   
SvaraCitera

Välj en ny linje, en bättre linje! [bigsmile]
(El är fett nice annars^^)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppa av. Spendera resten av läsåret med på IV med praktik, alt. läsa upp betygen. Sedan börjar du på ett program du klarar av.


   
SvaraCitera