Aviseringar
Rensa alla

Våldsamma parförhållanden


Ämnesstartare

Har du någonsin blivit slagen, knuffad eller på annat sätt misshanlad av den som du haft ett förhållande med?

Berätta!

Jag vill veta hur vanligt det är att unga faller offer för våld i ett parförhållande?

Är det vanligare att flickor blir slagna av killar eller tvärtom och varför är det så?

Hur tycker ni man kunde hitta en lösning på dethär problemet, som jag misstänker är vanligare än man tror?


   
Citera
Ämnesstartare

Sen undrar jag också, kan det finnas situationer i förhållanden när ni tycker det är okej att ta till med våld? Isf vilken/vilka situationer?


   
SvaraCitera

Nej, jag var den som slog och psykiskt misshandlade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är nog vanligare att killar slår tjejer tror jag.. men nog finns det ju tjejer som gör det också förståss..


   
SvaraCitera

lintutyttö:

Är det vanligare att flickor blir slagna av killar eller tvärtom och varför är det så?

Mindre skillnad än vad man tror


   
SvaraCitera

lintutyttö:

Har du någonsin blivit slagen, knuffad eller på annat sätt misshanlad av den som du haft ett förhållande med?

Ja. Alla mina partners utom den senaste har vid något tillfälle angripit mig fysiskt. En av dem använde våld mot mig på relativt regelbunden basis. Det har varit lätt våld rent fysiskt, men det klart att det tär på en.

lintutyttö:

Jag vill veta hur vanligt det är att unga faller offer för våld i ett parförhållande?

Vet ej specifikt för unga men här har du lite statistik:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=895&module_instance=12
Notera att det bara är anmälda fall och troligen inte särskilt tillförlitligt.

lintutyttö:

Är det vanligare att flickor blir slagna av killar eller tvärtom och varför är det så?

Tror absolut inte det är vanligare, dels av egen erfarenhet (har som sagt blivit misshandlad av fyra parter, har öht brukat våld mot en och då i rent självförsvar) och dels baserat på den lilla statistik som finns; i slutet av 70-talet gjordes en studie om våld mot män i nära relationer där det var vanligare än våld mot kvinnor i nära relationer. Länk.

Dock är statistiken gammal och från USA så den är inte pålitlig, men tyvärr verkar inte mansmisshandel som ett intressant ämne att forska i.

BTW, härligt formulerad fråga. "Är det X och varför är det X?". Snygg vinkling. Not.

lintutyttö:

Hur tycker ni man kunde hitta en lösning på dethär problemet, som jag misstänker är vanligare än man tror?

Uppmärksamma att det inte är okej, minska stigmatiseringen kring förhållanden, motarbeta machokultur bland män och motarbeta synen på kvinnors våld som "oskyldigt"; en örfil kanske inte ger ett ärr, men de flesta misshandelsoffer kan komma överens om att den psykiska påverkan är värre än den fysiska.

lintutyttö:

Sen undrar jag också, kan det finnas situationer i förhållanden när ni tycker det är okej att ta till med våld? Isf vilken/vilka situationer?

Om det är okej att ta till våld så är det det oavsett förhållandet. Stödjer generellt inte våld och kan inte komma på någon rimlig anledning att man någonsin skulle använda våld mot någon man ändå valt att vara med.


   
SvaraCitera

Det är mycket vanligt. Jag har aldrig varit med om det men majoriteten av mina vänner har varit i ett förhållande där våld varit inblandat.


   
SvaraCitera

lintutyttö:

Sen undrar jag också, kan det finnas situationer i förhållanden när ni tycker det är okej att ta till med våld? Isf vilken/vilka situationer?

Generellt tycker nog folk att det är mer okej med kvinnor som använder våld mot män, åtminstone när det handlar om fysiskt våld. Att en kvinna slår en man tas inte på allvar eftersom mannen ses som den starkare och alltså ska tåla sådant.


   
SvaraCitera

Jag är övertygad om att våld mot killar från tjejer är vanligare i parförhållanden. Har för övrigt aldrig varit i ett våldsamt parförhållande (varken med våld från min eller partners sida). Finner ytterst få situationer där våld kan ses som acceptabelt i en parrelation.


   
SvaraCitera

lintutyttö:

Hur tycker ni man kunde hitta en lösning på dethär problemet, som jag misstänker är vanligare än man tror?

Det är väl att göra den utsatte mer bekväm med att berätta och anmäla, samt att gör förhållandet mer jämställt. Så varken kvinnan eller mannen hamnar i underläge.
Få doktor Phil att lära andra bra kommunikation, som jag personligen tror är nyckeln till en sund relation. [y]

lintutyttö:

Sen undrar jag också, kan det finnas situationer i förhållanden när ni tycker det är okej att ta till med våld? Isf vilken/vilka situationer?

Självförsvar! [cool][cool][cool] HEHEHEHE.
Jag ser ingen situation, slå hellre på möbler.


   
SvaraCitera

Jag blev huggen i armen med en matkniv (sån där man äter med alltså), räknas det?


   
SvaraCitera

lintutyttö:

Har du någonsin blivit slagen, knuffad eller på annat sätt misshanlad av den som du haft ett förhållande med?

ah alla utom "slagen", asså typ bitchslap. sen har jag gjort så mot samma person som gjorde så mot mig, vilket jag ångrar starkt . skulle pratat istället


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jag är övertygad om att våld mot killar från tjejer är vanligare i parförhållanden. Har för övrigt aldrig varit i ett våldsamt parförhållande

ah mjo kanske. hörde att en vän (gift, nyligen lämnad) blev slagen regelbundet av frun. han är dock en väldigt god människa och skulle inte kunna slå tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle aldrig kunna slå min partner seriöst.
Varför vill man orsaka smärta för den man älskar [sad]


   
SvaraCitera

iddqd:

Jag blev huggen i armen med en matkniv (sån där man äter med alltså), räknas det?

varför var hon på hugget då?


   
SvaraCitera