Aviseringar
Rensa alla

Våldtäkt


Ämnesstartare

Disclaimer: Jag söker inte på minsta vis trivialisera vare sig våldtäkter eller offer för dessa. Hoppas detta räcker för att undvika mindre genomtänkta anklagelser.

Så, vidare:

Hur kommer det sig att våldtäkter generellt verkar anses som det värsta brott någon kan begå, eller utsättas för, i synnerhet om offret är någon som uppfattas som kvinna?

Någon får sitt huvud inslaget - Illa, men mord är inget ovanligt.

Någon blir misshandlad intill invalidisering - Usch, hemskt.

Våldtäkt - Åh, nej! Fruktansvärt! Monster!

Och så vidare.

Grundar sig detta i den gamla "kristna" sexualmoralen där en "befläckad" kvinna är förstörd och, eventuellt, kasserbar? Ofta talas det dom skammen vilken upplevs av ett våldtäktsoffer, den stereotypiska bilden av den eviga duschen där vederbörande försöker tvätta bort "smutsen". Är en våldtäkt en så traumatisk upplevelse som den så ofta framställs, eller ligger det skadliga i offerrollen som den våldtagna blir pådyvlad av samhället? Gör vi i själva verket våldtäktsoffren en otjänst när vi blåser upp tyngden av detta brott?

Diskutera.


   
Citera

Jag själv tror nog att det har att göra med att det är något som offret måste leva med resten av livet och kan skapa stora psykologiska problem.

Mord på andra sidan skapar inte samma problem eftersom offret är då inte vid liv.

Och misshandel är något som jag skulle tro är lättare att komma över och även om det skulle vara lika psykologiskt skadande så tänker man mer på den fysiska skadan.

Jag skulle tro att det är något sånt men vad vet jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att psykisk misshandel där man våldför sig på själen alltid är värre för ens själv än bara fysisk misshandel. Det är därför systematiskt förtryck är värre än en enskild misshandel då och då.

Våldtäkt är mer en psykisk misshandel än fysisk. Vårt ego är starkt kopplat till sexualdriften. Att förtrycka varandra sexuellt gör att vårt själv tar mycket stryk, mer än när vi bara blir fysiskt misshandlade.

Jag tror att det är därför det ses som värre. Lägg sen på vetskapen om att någon njuter och tillfredställer sig själv genom att våldföra sig på den andre och då förstärks bara ställningstagandet.

Vår kropp kan misshandlas men vi kan överleva och anpassa oss. Det finns blinda människor, det finns döva, det finns de utan arm/armar och ben. Det finns dock inte sådana som kan leva lyckligt utan att ha en själ. Depression, trauma, apati kan inte övervinnas utan kravet på att självet måste repareras och stärkas. Därför är alla handlingar som förtycker det själsliga mer motbjudande än de som mer rör det kroppsliga.


   
SvaraCitera

jag vet vad Ulf Brunberg skulle svarat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Gör vi i själva verket våldtäktsoffren en otjänst när vi blåser upp tyngden av detta brott?

Jag förstår hur du menar men är det inte bättre att bekräfta den svåra upplevelsen för den drabbade än att ignorera den? Då blir det som att säga till ett barn som nyss slagit sig och börjat gråta att barnet ska sluta lipa och rycka upp sig. Det innesluter känslor som bör få uttryck, och det är aldrig bra att gräva ner de. Det dödar själen i längden.

Vi tar det omvända scenariot. Samhället ser lätt på våldtäkt som om det är något mindre farligt som man lätt ska kunna repa sig från. Den drabbade skulle bära på tunga känslor men inte kunna rättfärdiga de eftersom samhället skulle se de som mindre allvarliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En verkligt sadistisk och psykisk och fysisk kränkande (kränkande är ett sådant svagt ord när det gäller detta) handling. Skulle alla dagar välja att bli misshandlad framför att bli våldtagen (dock blir de ju ofta misshandlade under våldtäkten och innan). Kanske är det svårt att förstå som man just för att kvinnor så mycket oftare blir våldtagna än män och löper större risk att bli det(även om det där garanterat finns ett mörkertal men det finns det å andra sidan bland kvinnliga offer också).


   
SvaraCitera

Kvinnor ses generellt av människor som fysiskt och psykiskt svagare än män, jag antar det är därför människor generellt tycker mer synd om kvinnor. De är liksom "offer" från början. Tycker uttrycket "jag slår inte tjejer" speglar det tankemönstret rätt tydligt.

Sen är ju sex rätt tabubelagt, att kränka någon sexuellt blir då ännu värre än att skada någon fysiskt.
Har fått lite bilden av att människor generellt tror att misshandel bara skadar en människa fysiskt, medan de tänker att våldtäkt skadar en människa både fysiskt och psykiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Peonard:

kan skapa stora psykologiska problem.

Varför?

xyz123:

Jag tror att det är därför det ses som värre. Lägg sen på vetskapen om att någon njuter och tillfredställer sig själv genom att våldföra sig på den andre och då förstärks bara ställningstagandet.

Blir ett brott mer traumatiskt för offret om gärningspersonen njuter?

xyz123:

Depression, trauma, apati kan inte övervinnas utan kravet på att självet måste repareras och stärkas

Absolut, men frågan var varför våldtäkt kan leda till detta, och om det är våldtäkten i sig som är orsaken, eller samhällets inställning till våldtäkter.

xyz123:

Vårt ego är starkt kopplat till sexualdriften.

Känns mest som ett lösryckt påstående.

xyz123:

Jag förstår hur du menar men är det inte bättre att bekräfta den svåra upplevelsen för den drabbade än att ignorera den?

Det förekommer att våldtäktsoffer som inte är "tillräckligt upprörda" anses vara fel på, förtrycker sina känslor eller liknande lämplig förklaring till att de inte reagerar som de borde. Man bör behandla människor efter deras faktiska, subjektiva upplevelser och känslor, inte hur man tycker att de borde känna.

isola:

(kränkande är ett sådant svagt ord när det gäller detta)

Snarare att ordet är missbrukat.

isola:

Kanske är det svårt att förstå som man

Kan du förklara för mig hur min penis försämrar min förmåga att sätta mig in i en våldtäktssituation?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Kvinnor ses generellt av människor som fysiskt och psykiskt svagare än män, jag antar det är därför människor generellt tycker mer synd om kvinnor. De är liksom "offer" från början. Tycker uttrycket "jag slår inte tjejer" speglar det tankemönstret rätt tydligt.

Sen är ju sex rätt tabubelagt, att kränka någon sexuellt blir då ännu värre än att skada någon fysiskt.
Har fått lite bilden av att människor generellt tror att misshandel bara skadar en människa fysiskt, medan de tänker att våldtäkt skadar en människa både fysiskt och psykiskt.

bra skrivet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Snarare att ordet är missbrukat.

Ja, det är möjligt. Även om det finns olika grader av kränkningar.

xyz123:

Vårt ego är starkt kopplat till sexualdriften. A

Våra drifter har väl inget med våra egon att göra?

Nachac:

Kan du förklara för mig hur min penis försämrar min förmåga att sätta mig in i en våldtäktssituation?

Din penis som sådan förändrar ingenting då jag som kvinna inte skulle löpa mindre risk för att bli analt våldtagen om jag hade en sådan.

isola:

ust för att kvinnor så mycket oftare blir våldtagna än män och löper större risk att bli det(även om det där garanterat finns ett mörkertal men det finns det å andra sidan bland kvinnliga offer också).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

isola:

ust för att kvinnor så mycket oftare blir våldtagna än män och löper större risk att bli det(även om det där garanterat finns ett mörkertal men det finns det å andra sidan bland kvinnliga offer också).

Så om det var vanligare att, säg rödhåriga, blev våldtagna skulle andra rödhåriga ha lättare för att sätta sig in i situationen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Så om det var vanligare att, säg rödhåriga, blev våldtagna skulle andra rödhåriga ha lättare för att sätta sig in i situationen?

Då de löper större risk, ja egentligen. Men också för att män inte kan förstå hur det är att vara kvinna och vara lättare utsatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då de löper större risk, ja

Du inser inte var detta resonemang spricker?

isola:

Men också för att män inte kan förstå hur det är att vara kvinna och vara lättare utsatt.

Öh, nehe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Så om det var vanligare att, säg rödhåriga, blev våldtagna skulle andra rödhåriga ha lättare för att sätta sig in i situationen?

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Du inser inte var detta resonemang spricker?

Du kan lättare relatera till någonting om det ligger nära dig själv.


   
SvaraCitera