Aviseringar
Rensa alla

Valet 2010 - din prognos


Ämnesstartare

Nu har det hunnit bli 2010 och riksdagsvalet närmar sig med stormsteg, just nu verkar det som vi får en röd-grön regering men vad är din prognos, kommer SD in i riksdagen? Åker KD ur riksdagen? Gör MP ett rekordval? osv.

Själv tror jag att vi får en röd-grön regering och därigenom får vi det marginellt bättre än innan men ja röv som röv, MP gör ett bra valresultat men blir för det mesta en slav under S, vänstern presterar ett ganska dåligt valresultat men sitter kvar. SD kommer in i riksdagen men får inget direkt inflytande utan stör bara med en mängd poänglösa motioner. Alla partiledare i alliansen utom Jan Björklund byts ut. Reinfeldt skaffar sig ett välbetald företagsjobb.


   
Citera
Ämnesstartare

Bryr mig inte, alla är äckliga och vågar inte förändra världen. Bara massa snack. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror att Alliansen tar hem det igen. Av den enkla anledning att folk känner att de inte kan lita på någon som Sahlin. Inte för att politiker är några man känner speciellt mycket tilltro till, men hon är dum i huvudet.

Hade man istället valt att ha Margot Wallström, så tror jag att läget hade sett annorlunda ut.

KD åker ut, SD kommer in. Antigen får de inte mycket alls att säga till om, eller så blir det någon överenskommelse/samarbete mellan dem och Alliansen.

Missar S detta så bytes Sahlin ut, tror jag.

Orkar inte mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dom rödgröna kommer vinna fast inte med stor marginal. KD sitter kvar och SD blir vågmästare med sina 5.9% men hamnar dock inte i någon regering men ett innoficiellt samarbete med alliansen är inte omöjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderaterna ska få sitta kvar. Det hoppas jag i alla fall. Däremot kan man slänga ut den där Maud Olofsson eller vad hon nu heter. Stryk ska hon ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

men hon är dum i huvudet.

Ibland får jag intrycket av att hon egentligen inte bryr sig i politik utan mer är med så hon kan gå på Bindefeldfester. [shake]


   
SvaraCitera

Personligen tror jag att ju mer utrymme Mona får i media vilket hon kommer att få i samband med olika debatter ju närmare valet vi kommer så kommer också Socialdemokraternas siffror att sjunka, varje gång hon öppnar munnen så ökar ju Alliansen.

Socialdemokraterna kommer bitter att få ångra att de utsåg henne till partiledare, svenska folket vill inte ha en brottsling och fifflare som styr landet.

Det ska bli intressant att se om något av småpartierna trillar ur. SD kommer att komma in, PP tror jag inte kommer in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kommer bli Röd-Grön seger.
Tyvärr går det nog lite sådär för vänsterpartiet.
fjant-partiet MP kommer få massor av röster.

KD klarar sig på fitthåret
SD kommer in
Piratpartiet kommer man inte höra röken av
Reinfeldt får ökat förtroende av moderaterna

Vet inte mer vad jag ska säga. Samhället är redan kört...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror, men hoppas personligen inte att dom röd-gröna vinner.

Då kanske det kommer att fixa sig bland vänsterpartierna och en vettig och arbetarvänlig politik kan lanseras, inte en massa fjams som dom håller på med nu. jag hoppas dessutom att sd drar ifrån i ett ryck för att kunna sätta invandringsfrågan på dagordningen även hos dom röd-gröna. 4 mer år åt borgarna för att sumpa sina chanser och visa upp att deras politik suger dase!


   
SvaraCitera

S förlorar fler väljare ju närmre valet vi kommer.
Tror det kan bli väldigt jämt med SD som vågmästare. Kd håller sig kvar i riksdagen då de ofta får betydligt mer röster än vad som uppges i opinionsmätningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödgröna vinner. Sd in i riksdagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det faktum att Mona Sahlin förnekar den globala finaskrisen och framstod som ett typiskt känslostyrt, missnöjt fruntimmer jämfört mot Fredrik Reindeldts lugna saklighet i debatten i Agenda tyder ju på att S-V-Mp kommer få det tuffare ju närmre valet vi kommer.

Dessutom är en röst på S eller Mp också en röst på V, vilket avskräcker en del. Det finns nog ganska gott om smygborgerliga socialdemokrater med anständiga inkomster som verkligen inte kan tänka sig att rösta på kommunister.

Det som talar för S-V-Mp är att Sahlin kommer förtsätta nöta sina slagord: ingen stupstock, mer rättvisa, höjda bidrag etc. Hör man något tillräckligt många gånger tror man att det är sant. Det har ju fungerat på svenska folket i 70 år så varför inte nu?

Reinfeldts svagaste sida är att han ger ett för sakligt och påläst intryck, de blir inga bevingade slagkraftiga formuleringar, bara sansade resonemang. Sånt biter sig inte fast.

Men i slutändan tror jag de borgerliga vinner igen, vänsterblocket har fortfarande inte hämtat sig från Ordförande Perssons avgång och det maktvakum han lämnade efter sig. Ingen står vid rodret.


   
SvaraCitera
Exner

Angelize:

förändra världen

Trodde, att syster var konservativ. : /

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet faktiskt inte. Om de rödgröna vinner tror jag att det kommer vara för att MP och V går framåt, S verkar ju tappa en hel del röster till dessa. En rödgrön regering skulle alltså troligen betyda att MP och V har mer att säga till om än de tidigare haft. Om SD kommer in tror jag dock att Alliansen vinner genom att ta in dessa, eftersom KD verkar lite smått på väg ut. Kan även hända att MP hoppar över till Alliansen ifall den vinner, de är ju ganska bra på det där med att kompromissa bort solidaritetsfrågor.


   
SvaraCitera

jag hoppas och tror att vänsterblocket vinner valet. [smile]
tror att det kommer gå bra för mp.

sorgligt nog så kommer nog sd in i riksdagen[shake]....


   
SvaraCitera