Aviseringar
Rensa alla

Valets viktigaste frågor?


Budolicious:

Det där är iofs inte sant.

Hur menar du då?


   
SvaraCitera

Chryseus:

Hur menar du då?

Bara för att vi tar bort monarkin behöver vi inte sätta in en president. Visst, kör in en pr-minister om behovet känns stort, men inte behöver vi bli en republik för det.


   
SvaraCitera

Chryseus:

t.

Monarki är odemokratiskt. Vi får inte välja vår stadschef.

Ska man se det som du gör så var hitler demokrat.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Bara för att vi tar bort monarkin behöver vi inte sätta in en president. Visst, kör in en pr-minister om behovet känns stort, men inte behöver vi bli en republik för det.

pr-minister är vad för något? Premiärminister? Nu är jag inte så insatt i exakt alla länder runt om i världen. Men det är ju monarki eller republik som gäller i de flesta. Har du något exempel på ett fungerande land som varken är en monarki, republik eller folkrepublik?

Floppsen:

Monarki är odemokratiskt. Vi får inte välja vår stadschef.

Du får inte välja ambassadörer eller regeringsministrar heller[zzz]

Är det också odemokratiskt?

Floppsen:

Ska man se det som du gör så var hitler demokrat.

Ehh? Hitler var folkvald.. ja?


   
SvaraCitera

Floppsen:

Det är odemokratiskt! Det är ålderdomligt.

Vår kungafamilj är förbövulen inte ens svensk...

Men snälla... Varför skulle att det är odemokratiskt? Vissa föds med mer än andra, helt enkelt. Så är det bara. Är rikedom odemokratiskt också? Och det är ju inte så att de har någon större makt över samhället. Så odemokratiskt tycker jag absolut inte att det är

Ålderdomligt? Jag ser det som kultur och historia, snarare.

Tur är det att politikerna tiden till riktiga frågor så vi kommer någonstans i samhället. Om monarkin ska vara kvar eller inte är en tramsfråga.


   
SvaraCitera

Chryseus:

pr-minister är vad för något? Premiärminister? Nu är jag inte så insatt i exakt alla länder runt om i världen. Men det är ju monarki eller republik som gäller i de flesta. Har du något exempel på ett fungerande land som varken är en monarki, republik eller folkrepublik?

pr-minister är en post som inte finns i dagsläget. Men som skulle kunna sättas in om vi känner att det behövs en som tar över den nuvarande kungens roll vid att representera Sverige vid olika tillfällen.
Nej, jag har inget exempel på något land som är varken det ena eller det andra, men det betyder inte att inte vi kan bli det första. Vad tror du skulle gå åt helvete om vi avsatta kungen här och nu?


   
SvaraCitera

Chryseus:

Ehh? Hitler var folkvald.. ja?

Ja precis. Alltså var diktaturen som han skapade demokratisk...

Håkanbråkan:

s

Va fan har kungshuset med rikedom att göra? Jag tycker att vi ska få välja vår stadschef, det är allt. Sen hur du tolkar det är upp till dig.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Men som skulle kunna sättas in om vi känner att det behövs en som tar över den nuvarande kungens roll vid att representera Sverige vid olika tillfällen.

Jo, men hur lockande, rent turistmässigt, är en PR-minister? Vi tjänar in pengarna som läggs på kungahuset mångfallt varje år genom turism till Sverige och Stockholm.

Budolicious:

Vad tror du skulle gå åt helvete om vi avsatta kungen här och nu?

Inget skulle gå åt helvete, men vi skulle nog tappa en del turism. Det går dock inte åt helvete av att ha kvar kungahuset heller.

Floppsen:

Ja precis. Alltså var diktaturen som han skapade demokratisk...

Och din poäng är?


   
SvaraCitera

Chryseus:

Du får inte välja ambassadörer eller regeringsministrar heller

Är det också odemokratiskt?

Nej eftersom det parti vi väljer till makten väljer det åt oss. Alltså indirekt demokrati. Kung och drottning väljer ingen. Det bara blir


   
SvaraCitera

Chryseus:

Jo, men hur lockande, rent turistmässigt, är en PR-minister? Vi tjänar in pengarna som läggs på kungahuset mångfallt varje år genom turism till Sverige och Stockholm.

Foppa, zlatan och de andra drar in minst mycket pr till Sverige som kungen gör. Och de gör det utan att hylla diktaturer eller förnedra hela svenska folket.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Men som skulle kunna sättas in om vi känner att det behövs en som tar över den nuvarande kungens roll vid att representera Sverige vid olika tillfällen.

Skulle en sån ha lika hög kulturell status som en kungafamilj eller en president, menar du?


   
SvaraCitera

Håkanbråkan:

Skulle en sån ha lika hög kulturell status som en kungafamilj eller en president, menar du?

Nä, men en som stämmer bra mycket mer överens med min etik.


   
SvaraCitera

Floppsen:

Nej eftersom det parti vi väljer till makten väljer det åt oss. Alltså indirekt demokrati. Kung och drottning väljer ingen. Det bara blir

De partier vi väljer till makten väljer även att låta kungahuset vara kvar. Olof Palme var en av de. Så jag förstår inte vad du försöker komma fram till.

Budolicious:

Foppa, zlatan och de andra drar in minst mycket pr till Sverige som kungen gör. Och de gör det utan att hylla diktaturer eller förnedra hela svenska folket.

PR och pengar är inte samma sak. Vad har du för övrigt för statistik bakom de påståendena?


   
SvaraCitera

Chryseus:

PR och pengar är inte samma sak. Vad har du för övrigt för statistik bakom de påståendena?

Bara bögar ber om källor, vad har du för motstatistik?


   
SvaraCitera

Chryseus:

De partier vi väljer till makten väljer även att låta kungahuset vara kvar. Så jag förstår inte vad du försöker komma fram till.

Det är ju förfan inte frågan om att låta nått vara kvar... Hitler fick ju vara kvar, DEMOKRATISKT!


   
SvaraCitera