Aviseringar
Rensa alla

Var det moraliskt OK att släppa atombomberna på Hiroshima och Nagasaki?


Ämnesstartare

Låt vår värld med den sol gå ned
https://static.ungdomar.se/users/236737/forum/imagfes.pn g" alt="imagfes.png" />


   
SvaraCitera
Smilen

Är det onormalt att fantisera om atombomber? 


   
SvaraCitera

anonym321123:

Varför var det det?

För att invardera eller brandbomba allting hadde kostast så mycket mer människoliv, Japanerna gav ju inte upp vad fan man en gjorde ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myten: Jag tycker det var rätt

myten: Ser det inte konstigare än alla andra bombräder som gjordes av Tyskland och England. Detta var dock bara i mycket större skala.

Så det är OK att döda civila i krig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:
Ja! Det var ju krig för fan och de var inte oskyldiga. 

På vilket sätt var civila japaner inte oskyldiga?


   
SvaraCitera
Smilen

Varför släpps inga atombomber idag? 


   
SvaraCitera
Smilen

anonym321123:

På vilket sätt var civila japaner inte oskyldiga?

Skit i dom, är det krig så kan man inte sörja för några civila. 


   
SvaraCitera
Smilen

Och de ville få slut på kriget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:

Skit i dom, är det krig så kan man inte sörja för några civila. 

Så du menar att det är OK att döda vilka som helst i krig? Har länder t.ex. rätt i att bomba förskolor och barnhem?


   
SvaraCitera
myten

anonym321123:

Så det är OK att döda civila i krig?

Japanerna bombade förövrigt både civila och icke aggressiva marina trupper på Pearl Harbor så tycker "ett öga för ett öga" principen täcker denna atombombning 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myten:

Japanerna bombade förövrigt både civila och icke aggressiva marina trupper på Pearl Harbor så tycker "ett öga för ett öga" principen täcker denna atombombning 

Pearl Harbor-anfallet har förstås sina sidor men som exempel på Japans terror är det ju inte ett alldeles strålande exempel direkt, det finns ju faktiskt många exempel på riktigt avskyvärda krigsbrott från Japans sida men du väljer Pearl Harbor som exempel för upplysa lite i diskussionen - det är märkligt.


   
SvaraCitera
Smilen

Ja, jag tycker USA gjorde helt rätt. Är man trött på krig så löser det sig med kärnvapen. Klart det drabbar ickekrigare, men det får de allt ta. Sluta kriga så löser allt sig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myten:

Japanerna bombade förövrigt både civila och icke aggressiva marina trupper på Pearl Harbor så tycker "ett öga för ett öga" principen täcker denna atombombning 

Det där argumentet om att Japan begick krigsbrott hör jag ofta som försvar.

Om japansk militär dödar civila är det alltså OK att döda ett japansk barn?

Om du dödar min son är det då OK för mig att döda din, trots att han inte varit varit skyldig till någonting?


   
SvaraCitera
Smilen

anonym321123:

Det där argumentet om att Japan begick krigsbrott hör jag ofta som försvar.

Om Japansk militär dödar civila är det alltså OK att döda ett japansk barn?

Om du dödar min son är det då OK för mig att döda din, trots att han inte varit varit skyldig till någonting?

Bra förklarat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:

Bra förklarat. 

Är du ironisk eller allvarlig?


   
SvaraCitera