Aviseringar
Rensa alla

Var far vi när vi dör?


Vad är död? 

Alan Watts sa/skrev "In other words we all know very well that after people die other people are born, and they are all you, only you can only experience one at the time, everybody is I. [...] And where so ever beings exist throughout all galaxies, it doesn't make any difference, you are all of them. "  Har man funderat kring Parfit's exempel kring identitet, så blir detta mycket mer intressant. Det spelar ingen roll om du skulle få alla dina minnen och erfarenheter utbytta mot någon annans, du skulle inte märka av det. Då "du" bara är en reflektion av innehållet. Innehållet påverkar inte din uppfattning om ett unikt "jag"....

Det är en vacker tanke om något...Glad


   
SvaraCitera

Till kramfors.


   
SvaraCitera

Vi blir alla var sin blomma på en sommaräng i Småland. Där står vi alla och gungar i  sommarvinden. Någon längre än den andra. Någon större än den andra. Någon gul. Någon blå. Någon vit. Men vi alla blir fina fina blommor.  


   
SvaraCitera

Nä, skoja, det blir svart, becksvart. Kallt och för jävligt. 


   
SvaraCitera

Till Peppakakeland!


   
SvaraCitera

Till High Chaparall!

Hjärta


   
SvaraCitera

Nangijala


   
SvaraCitera

Far vi någonstans överhuvudtaget? Vad indikerar att något sådant?


   
SvaraCitera

Chibibbi:
Far vi någonstans överhuvudtaget? Vad indikerar att något sådant?

Förutom att vi rent fysiskt ligger under jord, vad indikerar på att vi inte gör det?


   
SvaraCitera

Tjohej:

Förutom att vi rent fysiskt ligger under jord, vad indikerar på att vi inte gör det?

Bevisbördan ligger på den som gör påståendet. Allt som påstås blir inte automatiskt vara sant. Om jag säger att det finns rymdvarelser, bör inte default vara att anta det som en sanning, för då finns det ingen som helst mekanism som kan reglera sanningsgraden. Evidens är en sådan reglering; ju mer bevis, desto större incitament för att ta parti för det påstående evidensen stödjer.

Att då ha antagit att människan far någonstans efter sin död, utan att då nämna den evidens man använt sig av vid ett sådant antagande, gör att den skeptiske därför efterfrågar det.


   
SvaraCitera

Hans-Peter:
Har du varit en god kristen och trott på Gud i hela ditt liv så får du komma och leva med Honom i Paradiset. Har du syndat och ej bett Herren om förlåtelse för dina synder så kommer du att hamna i Helvetet där du för evigt kommer att brinna i skärselden.

Nu har naturligtvis inte du svaret men jag kan ända ställa frågan eftersom Gud hör alla våra tankar, eller hur. Glad

Vad är frågan då? Jo, jag tycker att det är oerhört tragiskt att inte Gud kan visa sig i egen hög person så slipper det finnas några tvivlare.

Nästan ännu märkligare är att när han äntligen efter nästan 10 miljarder år (10.000 miljoner år) bestämmer att han ska placera ut en son på jorden och kalla honom Jesus så istället för att låta sonen turnera jorden runt och sprida farsans Guds ord så placerar han grabben i en liten byhåla i Israel och när grabben är i 30-års åldern så låter han avrätta honom??????   Skeptisk


   
SvaraCitera

vi far åt helvete


   
SvaraCitera

Lonesome Sparrow:

varför skulle det vara meningslöst?

inte helt sant, delar av oss finns förevigt i olika former, det medvetandet vi har just nu försvinner antagligen

För då är det här allt vi får,  känns tråkigt


   
SvaraCitera

våra själar återförenas på moderskeppet


   
SvaraCitera
Vince

En intressant fråga som kanske besvarar denna fråga: går det att ta reda på vad man upplever efter döden?

Tills den frågan är besvarad är man nog helt fri att fortsätta med antaganden. Jag antar att man kan föreställa sig det som hur det var när man var ett inte ännufullt utvecklat foster. Alltså ingenting.


   
SvaraCitera