Aviseringar
Rensa alla

Var fjärde vägrar jobba med psyksjuk


Ämnesstartare

En undersökning som ​DN har gjort visar att var fjärde person vägrar att jobba med en person som är psykiskt sjuk och var 5 person skulle inte bjuda hem en person som va psyksjuk...
Så nu en fråga till er på UM.

Skulle du sluta umgås med en person om du skulle få reda på att personen lider av en psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning?


   
Citera

angel_dead:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

vet ju hur det är själv


   
SvaraCitera

angel_dead:

Beror på vilket diagnos personen har (Du röstade på detta alternativ)

Självklart. Alla som säger annat är inskränkta, obildade samt lider av allvarlig idioti.


   
SvaraCitera
Åtta

angel_dead:

Beror på vilket diagnos personen har (Du röstade på detta alternativ)

Jag håller med isola. Liksom, jag skulle inte sluta umgås med någon som visade sig ha asperger, eller nåt. Däremot skulle jag nog låta bli att umgås med en människa om det visade sig att denne var en sociopat med våldsamma tendenser.

Jag har en känsla av att DNs undersökning är extremt vinklad, eftersom de inte talar någonting om vilken typ av psykisk sjukdom det handlar om. Säger man "psykiskt sjuk" så tänker nog de flesta på en galning i tvångströja, även om det kan vara betydligt mycket mildare åkommor än så.


   
SvaraCitera

angel_dead:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

angel_dead:

Beror på vilket diagnos personen har


   
SvaraCitera

angel_dead:

Skulle du sluta umgås med en person om du skulle få reda på att personen lider av en psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning?

Nej säkert inte, men jag skulle bli rädd..
Fast det beror förstås på hur väl jag känner personen.


   
SvaraCitera

angel_dead:

Beror på vilket diagnos personen har (Du röstade på detta alternativ)

Kanske inte är så lämpligt att umgås med någon som dödar allt den ser.. [cute]


   
SvaraCitera

angel_dead:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker om att utsätta mig för fara när jag själv känner mig psykiskt rubbad.
Så det går väl hand i hand.


   
SvaraCitera

Harpya:

Tycker om att utsätta mig för fara när jag själv känner mig psykiskt rubbad.

Trodde inte att du var så korkad, faktiskt. Tvivlar inte på att du kan diagnostiseras, men att tro att man utsätter sig för fara när man umgås med psykiskt sjuka är ju ändå lite korkat.


   
SvaraCitera

angel_dead:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det beror helt på hur personen agerar. Jag vill inte göra en allmän generalisering utifrån diagnoser och tog därför inte ditt andra alternativ. Umgås med vänner som lider av psykiska problem, de kan vara riktigt bra människor ändå. Media målar tyvärr ofta upp bilden av psykiskt sjuka som våldsamma och farliga - men de flesta kan leva relativt normala liv med jobb, skola eller annat. Varför döma?


   
SvaraCitera

isola:

Trodde inte att du var så korkad, faktiskt. Tvivlar inte på att du kan diagnostiseras, men att tro att man utsätter sig för fara när man umgås med psykiskt sjuka är ju ändå lite korkat.

Menade de som slåss osv, inte de som är självdestruktiva. Jag vet inte om du har hela registret på sjukdomar framför dig, men många som tänder till eller våldtar brukar få psykisk vård när de blivit dömda. Jag gjorde därefter ett tyst antagande.


   
SvaraCitera

S3ON:

Kanske inte är så lämpligt att umgås med någon som dödar allt den ser..

Hört att såna inte brukar gå runt på stan. Finns det en sån diagnos btw?


   
SvaraCitera

angel_dead:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

eftersom du uttryckte det som "får reda på"antar jag att du menar att man har känt personen sen innan men inte märkt något innan den sa det. så nej jag skulle inte ha några problem med att umgås med den bara för det.


   
SvaraCitera

angel_dead:

Beror på vilket diagnos personen har (Du röstade på detta alternativ


   
SvaraCitera

angel_dead:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Nej, inte om jag bara fick veta att personen har en daignos. Om jag däremot fick veta en massa andra saker om personen so var relaterade till diagnosen som jag tidigare inte vetat, då är det såklart möjligt.


   
SvaraCitera