Aviseringar
Rensa alla

Var går gränsen enligt dig?


Ämnesstartare

Jo, först tänkte jag på en sak, som fick mig att tänka på en andra sak, som i sin tur fick mig att tänka på en tredje sak - nämligen det jag tänker skriva om nu.

Var går gränsen för dig mellan barn, ungdom och vuxen?

Notera att jag är ute efter läsarnas åsikter, ej framgooglade siffror.

Min åsikt: Tycker inte att det är helt exakt, barn till ungefär 13 el. 14, därefter ungdom till 20 eller max 22, därefter är man vuxen. I alla fall om man tittar på det rent siffermässigt är det så jag tycker.

Ska man titta på mental mognad går det ju inte att skriva såhär av många faktorer, olika personer mognar olika fort, tjejer (eller nåja, dom flesta iafl.) mognar fortare än killar, och säkert andra faktorer som jag glömmer att nämna.

Edit: Ifall någon undrar så... nej, jag tycker inte att man automatiskt blir vuxen bara för att man blir myndig.


   
Citera
Ämnesstartare

barn = melis
ungdom = jag
vuxen = storchen84


   
SvaraCitera

barn är man tom 12 tånåring till 20 :p men ungdom tycker jag man är till typ 25 men de betyder inte att man inte är vuxen från 20 typ 😛 jag tycker inte det ena utesluter det andra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helutuhle:

barn = melis
ungdom = jag
vuxen = storchen84


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helutuhle:

barn = melis
ungdom = jag
vuxen = storchen84

[bigsmile]

qazedctgb:

tycker inte det ena utesluter det andra

Lite så jag tänker - även om jag tycker att över 23 är lite väl extremt för att rent åldersmässigt definieras som ungdom.

Sen kan man ju fråga sig också: Vad definierar barn, ungdomar och vuxna? Är det bara 100% ålder?

Ja jag vet, jag var egentligen huvudsakligen ute efter var gränsen går rent åldersmässigt - och det är jag fortfarande, men jag kan lägga till frågan:

Vad definierar enligt dig om man är barn, ungdom eller vuxen?

Enligt mig själv... vet inte om det var tydligt nog, men jag tycker iafl. att det har med mental mognad att göra. Man kan vara 16 och väldigt vuxen. Det var jag, sabbade för mig själv lite på det sättet genom hela gymnasiet nästan[n]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Vad definierar barn, ungdomar och vuxna? Är det bara 100% ålder?

om man frågar lagboken är man barn till 18 och sedan vuxen


   
SvaraCitera

Barn 0-12
Tonåring 13-19
Vuxen 20+

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

om man frågar lagboken är man barn till 18 och sedan vuxen

Fast nu skrev jag faktiskt "vad definierar enligt dig" lite längre ner, även om jag inte tänkte på att göra det första gången.

Slumpartad:

Barn 0-12
Tonåring 13-19
Vuxen 20+

Här kom första förvåningen redan. Trodde inte nån skulle tycka att vuxen är förräns 22-23. Fast... ärligt talat nu, tycker du att man är vuxen vid 20 för att man kan handla på systemet?[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

även om jag tycker att över 23 är lite väl extremt för att rent åldersmässigt definieras som ungdom.

Min mormor kallar alla under typ 35 för ungdomar 🙂

Men de där orden går ju in i varandra. Jag tycker jag är ungdom och vuxen samtidigt. Fast i ett annat sammanhang är jag inte vuxen då det då betyder typ arbete och barn, vilket jag inte har.


   
SvaraCitera
smisk

barn, upp till 15
ungdom, 16-20
vuxen, 20+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Min mormor kallar alla under typ 35 för ungdomar

Gillar din mormor[y]Har dock själv en väldigt konstig syn på ålder, och det är att vid 30 blir man gammal. Typ. Vet bara: Vill ej bli 30.

framtidstron är död:

det då betyder typ arbete och barn

Jag har arbete, men ej barn. Vill ej ha barn. Är jag då typ... halvvuxen eller en omogen vuxen människa? ;D


   
SvaraCitera

Storchen84:

tycker du att man är vuxen vid 20 för att man kan handla på systemet?[crazy]

Tro det eller ej, men nej. De flesta flyttar hemifrån och ska plugga vid 19-21 (rätta mig om jag har fel). Och jag anser själva självständigheten som det sista steget till att bli vuxen [no-no]

Sen är det ju VÄLDIGT individuellt. Idoufe till exempel är ju rätt mycket yngre än mig, men ack så mycket vuxnare osv [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Och jag anser själva självständigheten som det sista steget till att bli vuxen

Touché, var trots allt själv 21 när jag flyttade ut.

Dock tyckte jag att det var väldigt sent... hade antagligen att göra med hur trött jag var på att bo hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

då:
barn tills ~15
ungdom mellan 15-18
vuxen 19+

nu:
typ...
barn, ~12
ungdom 13-25
vuxen 26+

obs lägg till eller ta bort siffror - relativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dberorpå:

då:

Dberorpå:

nu:

Förstår inte riktigt... har du ändrat uppfattning över tiden? Vad fick dig att göra det? Och när var "då"?

Dberorpå:

obs lägg till eller ta bort siffror

Ännu mer förvirrande[confused]


   
SvaraCitera