Aviseringar
Rensa alla

Vår gemensamma huskurtråd


Ämnesstartare

sicce:
Man kan smörja fittan/kuken om man har svamp

aa lär ju hjälpa...kanske mot klådan...


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Var köper en kokosolja? Typ mataffär? Jag läste om att riccinolja skulle vara bra mot en massa.. för hyn och håret osv, men har inte använt med så mycket. Köpte på apoteket. Lady Dahmer drev ju lite av en no-poo-kampanj förut och tipsade om olika ansiktsmasker. Grejer man kan göra ansiktsmasker på; gurkmeja (ska tydligen bleka huden och göra den jämnare), honung (tvättade ansiktet med enbart honung i typ två veckor, märkte dock ingen större skillnad i kvalitén, men blev ju rent liksom), riccinolja (ska dra upp smutsen), uppblöta aspirintabletter.. inte så bra för miljön dock att släppa ut läkemedel i vatten sådär kan jag tänka. 

Lipscrub? Typ om en har torra läppar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte om detta räknas som en huskur, men om ni vill bli av med en massa onödiga ämnen som har fastnat i håret kan ni massera in äppelcidervinäger och sedan skölja av efter en liten stund. Det brukar ofta dra ur mycket färg om man har färgat hår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell:
Var köper en kokosolja? Typ mataffär? Jag läste om att riccinolja skulle vara bra mot en massa.. för hyn och håret osv, men har inte använt med så mycket. Köpte på apoteket. Lady Dahmer drev ju lite av en no-poo-kampanj förut och tipsade om olika ansiktsmasker. Grejer man kan göra ansiktsmasker på; gurkmeja (ska tydligen bleka huden och göra den jämnare), honung (tvättade ansiktet med enbart honung i typ två veckor, märkte dock ingen större skillnad i kvalitén, men blev ju rent liksom), riccinolja (ska dra upp smutsen), uppblöta aspirintabletter.. inte så bra för miljön dock att släppa ut läkemedel i vatten sådär kan jag tänka. 

Lipscrub? Typ om en har torra läppar?

Hej Bell! Jag skulle inte vilja rekommendera ricinolja. En vän till mig prövade denna metod och ja, håret växte utav bara fan men hennes hårskick var minst sagt bedrövlig. Torrt, frizzigt och oerhört slitet. Jag har läst en massa om ricinolja och många verkar fått finnig hårbotten och det. Inte så kul! Kokosolja är en mer mildare variant som är flera gånger bättre och billigare, direkt från naturen dessutom. Du köper din kokosolja i välsorterade matbutiker eller hälsobutiker. 

Ja! Eller när man bara känner för att ha mjuka och lena läppar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:
Vet inte om detta räknas som en huskur, men om ni vill bli av med en massa onödiga ämnen som har fastnat i håret kan ni massera in äppelcidervinäger och sedan skölja av efter en liten stund. Det brukar ofta dra ur mycket färg om man har färgat hår.

jodå!


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

sicce:

Hej Bell! Jag skulle inte vilja rekommendera ricinolja. En vän till mig prövade denna metod och ja, håret växte utav bara fan men hennes hårskick var minst sagt bedrövlig. Torrt, frizzigt och oerhört slitet. Jag har läst en massa om ricinolja och många verkar fått finnig hårbotten och det. Inte så kul! Kokosolja är en mer mildare variant som är flera gånger bättre och billigare, direkt från naturen dessutom. Du köper din kokosolja i välsorterade matbutiker eller hälsobutiker. 

Ja! Eller när man bara känner för att ha mjuka och lena läppar.

Mm, läste lite om kokosolja nu och det verkar vara en mirakelkur för hyn! Ska prova då min har blivit jaos sen jag slutade med p-piller Ledsen Så det är ju hormonellt.. ska börja knapra igen dock, hatar att ha dålig hy Gråter Ska undvika riccinoljan! Uppskattar alla sånna här tips! Bra tråd Party


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske inte huskur men vaddfall... Kan ´la berätta lite av vad jag vet om hårvård då?

Kika upp vad de olika spray, gele, wax olja osv... innehåller så att det inte skadar håret så pass mycket.
Färgat hår uppfattas korrekt som ett mindre "tjockt" hår och man bör därför inte färga redan färgat hår. Bleka håret och vistas ute i solen mycket är inget bra då det sliter för mycket på håret använd huvudbonad de gånger det är extrem sol. Men man ska inte heller använda huvudbonad allt för ofta heller. De som använder mössa tex får extra mycket elektroner runt håret som i sin tur lätt kan trassla sig och bli slitet när det "trycks" emot mössan.
Värme ifrån vatten såsom plattång och bastu sliter också på håret.

Kroppen är en och bör därför ej delas in i olika delar såsom armen, magen, håret och naglarna.. Då allt hör ihop med allt. God sömn, näring som vitaminer (D-Vitamin har speciell stor effekt), träning och välmående är affekter som motsvarar en god grund i "friskt" hår.

Duscha håret en gång om dagen. Undantag kan okkuderas ifall man använder vissa produkter i håret som gör så att damm, smuts och annat lätt fastnar under dagen i håret som korrekt uppfattas "kletigare" Rullar ögonen I sådana fall så kan man duscha håret två gånger om dagen men bör därför att undvika produkter under duschningen såsom schampot.

Först fixa så att hela håret har blivit vattnat innan kontakt med hårmedel.
Använd ett vänligt och personlighetsspecifikt schampo.
(Alternativt en typ av avancerad dubbelbalsamering... Det avancerat men skonsammare.)
Kamma håret under schamponeringen med mjuk kam så att hårbottnen blir ren och urtrasslat från "rötterna" Skölj håret rent från schampo...
Sedan putta dit balsam utan att kamma.
Skölj nu håret redigt i hygglig temp... Sedan i faktiskt, kallt vatten (Så kallt du hanterar :P)
När ni är klara så torka varken med hårtork eller badlakan eller något annat. Låt det torka av sig självt.

Schampo löddrar håret och gör det lättare att få det rent.
Balsam motverkar de dåliga effekterna som schampot ger. Det är trots allt ett typ av medel.
Balsam är betydligt skonsammare än schampo.
Det kallare vattnet som man avslutar duschningen med gör så att håret uppfattas korrekt som mer glansigt i torkat format.
Visst så finns det många andra bra produkter för håret men orkar inte skriva mer 🙂
__________________________________________________________________________________________________
Förlåt för ett söligt inlägg men jag skrev bara upp lite saker om håret. 


   
SvaraCitera
höna

Kokosolja luktade inte gott i håret 


   
SvaraCitera
penja

har aldrig använt kokosolja (tycker bara kokosdot är ok på typ solkräm), men mandelolja funkar till typ allt. Hårinpackning, hudkräm, sminkborttagning. 
Är även en hejare på att använda barnolja. 


   
SvaraCitera

penja: nda barnolja.

är det gjort på barn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:
har aldrig använt kokosolja (tycker bara kokosdot är ok på typ solkräm), men mandelolja funkar till typ allt. Hårinpackning, hudkräm, sminkborttagning. 
Är även en hejare på att använda barnolja. 

aldrig hört talats om mandelolja! vart köper man det? 


   
SvaraCitera
penja

tevepro:

är det gjort på barn

Aa, jag gillar ju barn 🙂 

sicce:

aldrig hört talats om mandelolja! vart köper man det? 

Apoteket eller åhlens 🙂 säkert på fler ställen! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:

Aa, jag gillar ju barn 🙂 

Apoteket eller åhlens 🙂 säkert på fler ställen! 

 tack! 🙂


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Xuzkie
Duscha håret en gång om dagen. 

GråterGråterGråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PMR

 GråterGråterGråter

Va? Skeptisk


   
SvaraCitera