Aviseringar
Rensa alla

Vår gemensamma matlagningsdagbok!


Blivande_japan:

i "vad har du ätit idag" skriver man ju enbart vad man ätit, vilket kan vara typ ett äpple. tänkte att man här kunde lägga in bilder, skriva recept etc

Fint! Är på. Hoppas att det inte förvandlas till ytterligare en tråd där folk listar upp vad de ätit till frukost etc ba. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Fint! Är på.

nice! [y]

respons:

Hoppas att det inte förvandlas till ytterligare en tråd där folk listar upp vad de ätit till frukost etc ba

Jo, ska kanske skriva till det i första inlägget!


   
SvaraCitera

köttfärspaj [smile]

poten är 3dl vetemjöl. 125g smör och 2msk vatten. den ska villa i kyllen i 30 min

500g köttfärs, 1 lök eller 1 purjolök, 2msk mjöl, 2dl riven ost och kryddor.


   
SvaraCitera

Stekte quornpytt idag. Jag hade överbliven kebabsås och riven taco-ost till. Sjukt gott. Åt så mycket att jag hamnade i matkoma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kokade blomkålssoppa åt min sjuka pojkvän. Kryddade med koriander, cayennepeppar, salt och så hade jag i kalvbuljongtärningar.


   
SvaraCitera

Gjorde detta: http://www.recepten.se/recept/sambal_kotletter.html med kokt broccoli till [crazy] Och creme fraich i såsen.


   
SvaraCitera

Värmde rester nyss som jag fick från morsan. Tillräckligt jobbigt.


   
SvaraCitera

Gäller det bara saker man gjort under dagen eller borde man skriva sina recept och grejer man kanske hållt på ett tag? Om ändå sitter på bilder etc menar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Värmde rester nyss som jag fick från morsan. Tillräckligt jobbigt.

stackars lille passaro...
bor inte du själv nu..?

respons:

Gäller det bara saker man gjort under dagen eller borde man skriva sina recept och grejer man kanske hållt på ett tag? Om ändå sitter på bilder etc menar jag.

tänkte det mest som en dagbok, över vad man lagat idag. men om du tagit kort på maten förut kan du ju lägga upp det istället för att ta ett nytt kort, eller vad menade du?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

stackars lille passaro...bor inte du själv nu..?

Jo, men var över hos dem för att lämna en kabel till syrran. Tog med mig käk från dem. ^^


   
SvaraCitera

Igår ägnade jag all tid på kvällen (förutom en timmes träning) åt matlagning.

Stekte ihop purjolök, paprika och sojafärs. Kryddade huller om buller vad jag tänker var indieninspirerat. Minns inte exakt.
Kokade ris och kryddade lite lätt med... Koriander?
Det fungerade.
Åt och gjorde matlåda.
Kladdade ihop en enkel deg av mjöl, smör och lite vatten som fick ligga kallt medan jag tränade.
Tryckte ut degen i två former när jag kom hem och fyllde med en mjölk- ägg- och ostblandning ovanpå en bädd av trattkantareller och spenat.
Gräddade och brände nästan...


   
SvaraCitera

Gjorde kryddmarinerat kycklinglår med palsternack- och selleripuré samt söt-syrlig löksås.

Image

Funkar himla bra, gillar mötet mellan sött och surt.

Anyway. Blandade ihop en kryddmix på flingsalt, svart- och vitpeppar, socker, koriander, gurkmeja, chili, masserade in i kycklinglåren och lät ligga. Stekte på ashög värme för färg och lade sedan in i ugn i en form med lite olivolja, vatten, citronsaft, vitlök, soja. Kycklinglår gör sig bäst vid 83 grader, då är de saftiga och smälter nästan i munnen (älskar min köttermometer [love]). Sista minuterna hade jag fågeln högst upp i ugnen på grillning för att få till ytan ännu mer.

Kokade upp grovhackad palsternacka och selleri. Mixade i matberedare tillsammans med lite smör, vitlök, salt, peppar, creme fraiche.

Stekte gul lök, vitlök och schalottenlök och riven ingefära i smör i kastrull. Hade i saften från stekningen av kycklingen innan samt grönsaksbuljong (hade använt fond om jag haft kvar), och sedan en hel del balsamvinäger gjord på äpple för att få upp syrligheten i löken. När vattnet kokat bort hade jag i en klick creme fraiche, honung och lite mer smör för att runda av det hela.

Slängde på lite spenat sen.


   
SvaraCitera

Image

kanel soppa som jag gjorde respectet är havregryn, socker, matolja, mjöl, socker, kakao, oboypulver, hårspray för att få det mer värmetåligt, ketchup och det ser gott ut
.


   
SvaraCitera

ennie:

och det ser gott ut

inte direkt


   
SvaraCitera

respons:

och se

är avis


   
SvaraCitera