Aviseringar
Rensa alla

Var hittar jag bra och billig framkallning?


Ämnesstartare

Hej och sånt där.

Har precis fått hem en gammal analog kamera och är riktigt taggad på att börja fota [y] Till denna behövs en 120-film och nu vill jag gärna få reda på vart man kan framkalla rullen billigt, antingen via internet eller i närheten av Helsingborg! Hittade en sida som tog ~220 för framkallning + kopior. Är detta det billigaste som finns? [cry] Eftersom det inte är så vanligt med 120 längre så känns det som att labben tar överpris, eller är jag ute och cyklar? [sad]

Verkar bli ett dyrt intresse [confused]


   
Citera
Ämnesstartare

photofix fan är för trött för att komma ihåg.. ring kulturama... vetja! de borde veta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miss Hayworth:

labben tar överpris, eller är jag ute och cyklar? [sad]

Nja överpris tar de nog inte. När jag lämnade in 120 på vanligt fotoställe var de tvungna att skicka till Tyskland och där ska ju någon sitta och framkalla för hand.

Miss Hayworth:

120-film

Skoj!
Jag hittade Crimson men de finns i Stockholm. Du kanske kan skicka till dem och få framkallade eller ännu bättre, fråga dem om de vet några i närheten av Helsingborg som kan fixa.

Där betalade jag 130:- för framkallning men då får man ladda ner bilderna från nätet, inga papperskopior alltså.

Gå in på Crimson, sedan prislista och sedan under Manuella tjänster -> Framkallning/Internet/Kopior så hittar du hela listan.


   
SvaraCitera

Crimson kan man skicka sina rullar till också, så det är inga problem att du inte bor i Stockholm. Här kan du beställa fotopåsar.

Det billigaste är ju i längden att framkalla i alla fall negativen själv. Om du använder svarvit film är det inte svårt alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Där betalade jag 130:- för framkallning men då får man ladda ner bilderna från nätet, inga papperskopior alltså.

Ok, det verkade ju rätt billigt, fast helt fel tyvärr. Det är just papperskopior jag är ute efter, vill bli av med det digitala så att säga. Dold text: Saknar tiden när man lämna in rullen och sen kom och hämta fotopåsen med alla bilder hehe. Men, då är det 225:- som gäller alltså?

Capture:

Det billigaste är ju i längden att framkalla i alla fall negativen själv. Om du använder svarvit film är det inte svårt alls.

Ja, det iofs hade varit något kanske. Framkallning är inte så främmande för mig, men undrar bara hur man gör det själv då hemma (om det är det du menar) och vad all utrustning kommer gå på? Och hur gör man sen? Lämnar man in negativen hos ett labb? Många frågor men är tacksam för svar [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miss Hayworth:

Men, då är det 225:- som gäller alltså?

Öh... Vet inte skillnaden på råkopior och daxkopior men det lär ligga i den prisklassen i alla fall. =/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miss Hayworth:

Ja, det iofs hade varit något kanske. Framkallning är inte så främmande för mig, men undrar bara hur man gör det själv då hemma (om det är det du menar) och vad all utrustning kommer gå på? Och hur gör man sen? Lämnar man in negativen hos ett labb? Många frågor men är tacksam för svar

photofix eller vad i helvete den satans sidan vi använde heter, still ring kulturama... de vet hade ett paket erbjudande med helt nya grejer på 5000 och då är allt nytt sedan fotosidan.se eller någon lapp inne i någonfotolabb kanske annonserar ut... [bigcheers][party] good luck!


   
SvaraCitera

Miss Hayworth:

Ja, det iofs hade varit något kanske. Framkallning är inte så främmande för mig, men undrar bara hur man gör det själv då hemma (om det är det du menar) och vad all utrustning kommer gå på?

Du behöver en dosa, några spiraler och vätskor. Photax har ett kit med en dosa som tar två 135 mm eller en 120, och man får då med två spiraler, för 280 kr. Kemin du behöver är filmframkallare (kostar på Photax mellan 50 och 200 kr beroende på märke och mängd), stoppbad (ca 100 kr) och fix (ca 100 kr). Sen behöver man småsaker såsom kläpnypor, termometer och klocka/tidtagarur.

Miss Hayworth:

Och hur gör man sen? Lämnar man in negativen hos ett labb? Många frågor men är tacksam för svar

Antingen lämnar man in dem eller så scannar man in dem själv och får bilderna digitalt (och så kan man ju bara skicka in de digitala bilderna och få papperskopior)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iamlol:

ett paket erbjudande med helt nya grejer på 5000

Ha-ha.

Capture:

Du behöver en dosa, några spiraler och vätskor.

Tack så mycket för all info! Så man får hela kittet för ungefär ~1000 kronor? Låter ju väldigt bra faktiskt, tjänar man ju på helt klart.
Testade förresten att släcka på badrummet och bara man tejpar för i dörrspringan så blir det kolmörkt, så det blir nog ett bra ställe att fixa rullen på, eller vad tror du? [y]

Capture:

Antingen lämnar man in dem eller så scannar man in dem själv och får bilderna digitalt (och så kan man ju bara skicka in de digitala bilderna och få papperskopior)

Ah, toppen! Tack tack för alla svar [love]


   
SvaraCitera

Miss Hayworth:

Tack så mycket för all info! Så man får hela kittet för ungefär ~1000 kronor? Låter ju väldigt bra faktiskt, tjänar man ju på helt klart.

Nja, mindre än så till och med! Runt 700-800 kanske. [smile]

Miss Hayworth:

Testade förresten att släcka på badrummet och bara man tejpar för i dörrspringan så blir det kolmörkt, så det blir nog ett bra ställe att fixa rullen på, eller vad tror du?

Ja, badrum brukar vara rätt bra. Se till att täcka eventuella fönster också. Dosan är ljustät, så det är bara när du rullar upp filmen på spiralen det krävs att det är helt mörkt. När själva framkallningsprocessen i dosan är klar är det bara att försiktigt torka av negativen med en tvättsvamp eller något liknande och hänga upp dem med klädnypor på ett ställe där det inte är dammigt.

Miss Hayworth:

Ah, toppen! Tack tack för alla svar

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Lycka till!

Tack!

Lejonhjärta:

Aj då.. Sånt här är jag inte alls bra på.. - Om du nu ville veta. [ops][love]

Varför skulle jag inte vilja veta [wink]


   
SvaraCitera