Aviseringar
Rensa alla

Var Jesus verkligen så vis, snäll och tolerant?


Ämnesstartare

1. Matteus 12:31: "Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande"

Kommentar: Inte konstigt att kyrkans folk brände människor på bål o.s.v. så fort de ansåg att någon hädade mot gud.

2. Matteus 15:24: "Han svarade: "Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk." Men hon kom och föll ner för honom och sade: "Herre, hjälp mig". Han svarade: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.""

Kommentar: Så de som inte är Israeliter är alltså hundar. Nedvärderande sagt? Döm själva.

3. Matteus 21:18: "När han tidigt på morgonen var på väg tillbaka till staden blev han hungrig. Han fick se ett fikonträd vid vägen och gick fram till det men hittade ingenting annat på det än blad. Då sade han till det: "aldrig någonsin skall du bära frukt." Och med en gång vissnade trädet."

Kommentar: Det var innan påsk och den vise Jesus verkade inte veta att fikonträd inte bär frukt på våren. Varför annars skulle han bli förbannad på ett träd som inte bär frukt vid fel årstid?

4. Matteus 25:41: "Gå bort från mig ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar."
Matteus 25:45: "Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av de minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv."

Kommentar: Verkar räcka att inte vara en bra medmänniska för att få ett evigt straff. Lite hårt kan man kanske tycka.

5. Lukas 12:49: "Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring! Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far..."

Kommentar: Söndra och härska?

6. Lukas 14:26: "Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge."

Kommentar: Behövs en kommentar?

7. Lukas 17:10: "På samma sätt med er: när ni har gjort allt som åligger er skall ni säga: Vi är odugliga tjänare, vi har bara gjort vad vi är skyldiga att göra."

Kommentar: Jantelagen here we come. Du ska inte tro att du är något, du är en usel tjänare och skall vara glad för att göra det du är skyldig att göra... P.S. Gud älskar dig...[rolleyes]

Sen har vi ett annat problem, författarnas trovärdighet. För att belysa problemet kommer här nedan ett exempel.

Matteus 27:52: "och gravarna öppnade sig. Många kroppar av avlidna heliga uppväcktes, och efter hans uppståndelse lämnade de sina gravar och gick in i den heliga staden och kunde ses av många."

Tror ni kristna på detta? Vad har ni i övrigt för tankar om det jag skrev i texten ovan. Kan det hela tolkas på ett annat sätt?


   
Citera
Ämnesstartare

Tar man en tvåtusen år gammal sagobok på allvar så är väl innehållet det minst beklämmande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Tar man en tvåtusen år gammal sagobok på allvar så är väl innehållet det minst beklämmande.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Tar man en tvåtusen år gammal sagobok på allvar så är väl innehållet det minst beklämmande.

Jag tänkte på allvar testa om troende verkligen är rationella eller inte. Får se vad man får för svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ah my bad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Påstås det verkligen att jesus sagt det som står där du skrivit lukas osv ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isotop:

Påstås det verkligen att jesus sagt det som står där du skrivit lukas osv ?

Står så i Bibeln, bara att slå upp kapitlen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Står så i Bibeln, bara att slå upp kapitlen.

Fick tyvärr slänga min bibel då den var så sliten av all läsning så kan ej kolla men får väl tro dig! [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isotop:

Fick tyvärr slänga min bibel då den var så sliten av all läsning så kan ej kolla men får väl tro dig!

så lätt kommer du inte undan. Bibeln finns på nätet. [no-no][y][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

så lätt kommer du inte undan. Bibeln finns på nätet.

men jsg tror dig ju!!1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om Jesus fanns så hade han livlig fantasi om inte annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Om Jesus fanns så hade han livlig fantasi om inte annat

Och storhetsvansinne...förutsatt att han nu inte var gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Kommentar: Inte konstigt att kyrkans folk brände människor på bål o.s.v. så fort de ansåg att någon hädade mot gud

Anden är ju anden inte gud

xyz123:

Kommentar: Så de som inte är Israeliter är alltså hundar. Nedvärderande sagt? Döm själva.

Sheiße nej den där förstår inte jag heller

xyz123:

3. Matteus 21:18:

hmm nej det är måste någon typ av symbolik, fattar inte heller, teologerna har nog vändt o vridit på det där

xyz123:

Kommentar: Verkar räcka att inte vara en bra medmänniska för att få ett evigt straff. Lite hårt kan man kanske tycka.

Ja alla är syndare o förtjänar mer eller mindre straff, poengen versen är väl att man ska förstå att alla skulle varit förlorade utan guds nåd o förlåtelse för synderna som vi fick genom jesus död på korset, om man vill ta emot det

xyz123:

Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring! Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far..."

Ja han visste ju att det skulle bli svårt för de krista o andra på grund av att vi är som vi är, typ inte fred på jorden utan fred inombords och i livet efter detta , det står för övrigt att det ska skapas en ny jord med fred osv

xyz123:

"Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge."

Jag undrar vad dom på den tiden la i ordet hata,
Han menade nog lärjunge som sina diciplar, som var tvungna att helt bryta upp med sina liv, förväntningar, krav, nära o kära, man var helt enkelt tvungen att offra det för att klara av en så stor uppgift, antagligen.

xyz123:

På samma sätt med er: när ni har gjort allt som åligger er skall ni säga: Vi är odugliga tjänare, vi har bara gjort vad vi är skyldiga att göra."

Ödmjukhet, det är oerhört lätt oss att bli högmodiga, prestationsinriktade osv. För övrigt så har ju fått livet, jorden, allt utav gud så det är ju bara att ge lite tillbaks, om du får en hundring av någon o sedan köper en present åt samma personen för hundringen så är väl inte det nått att skryta med, gud har skapat snällheten inte vi

xyz123:

och gravarna öppnade sig. Många kroppar av avlidna heliga uppväcktes, och efter hans uppståndelse lämnade de sina gravar och gick in i den heliga staden och kunde ses av många.

Ja att en del kom till himmelen direkt, för förövrigt så är inte mirakel svårt att tro, i och med att gud skapat naturlagarna kan hen ju bryta dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vippen:

xisco:

barnet:

oatsreuvaue:

Hejs svejs. Någon som vill diskutera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Inte konstigt att kyrkans folk brände människor på bål o.s.v. så fort de ansåg att någon hädade mot gud.

Mot den helige Ande. Delvis Gud ja, men Guds Ande snarare än Gud. Att det pga Honom folk skulle brännas finner jag svårt att tro.

xyz123:

Så de som inte är Israeliter är alltså hundar. Nedvärderande sagt? Döm själva.

Det är ganska tydligt att det är en liknelse och inte att han kallar israeliterna för hundar ;D

xyz123:

Det var innan påsk och den vise Jesus verkade inte veta att fikonträd inte bär frukt på våren

Jag ser detta som en bild för följande:
Bär ett träd inte god frukt så är det inget bra träd som gör deb det är kallat till. Bär det god frukt så gör den det den är kallad till.
Så vi människor behöver bära god frukt. Ex kristna personer, man märker om folk lever som de lär, alltså bär god frukt genom handlingar och vad de säger.

xyz123:

Verkar räcka att inte vara en bra medmänniska för att få ett evigt straff. Lite hårt kan man kanske tycka.

Jag tror inte att det är så enkelt förklarat.
Den som hängde vid ena korset med Jesus fick samma dag komma till himlen fast han inte ens tagit emot Jesus som sin frälsare.

xyz123:

Söndra och härska?

Förstår mig inte heller så mycket på detta stycket och liknande.
Men jag har hört mycket om att: Sätt Gud först i ditt liv men respektera familj, vänner och försumma dem inte.

xyz123:

Tror ni kristna på detta?

Om Gud är verklig och kan utföra det som står skrivet i Bibeln, varför inte?

xyz123:

Jag tänkte på allvar testa om troende verkligen är rationella eller inte. Får se vad man får för svar.

I failed? [sad]


   
SvaraCitera