Aviseringar
Rensa alla

Var Jesus verkligen så vis, snäll och tolerant?


Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Anden är ju anden inte gud

Treenigheten? De är väl ändå ett?

oatsreuvaue:

Sheiße nej den där förstår inte jag heller

Yeah...

oatsreuvaue:

hmm nej det är måste någon typ av symbolik, fattar inte heller, teologerna har nog vändt o vridit på det där

Det beskrevs som en verklig händelse.

oatsreuvaue:

Ja han visste ju att det skulle bli svårt för de krista o andra på grund av att vi är som vi är, typ inte fred på jorden utan fred inombords och i livet efter detta , det står för övrigt att det ska skapas en ny jord med fred osv

Måste fred inombords innebära splittring (som brukar leda till krig) o.s.v?

oatsreuvaue:

Jag undrar vad dom på den tiden la i ordet hata, Han menade nog lärjunge som sina diciplar, som var tvungna att helt bryta upp med sina liv, förväntningar, krav, nära o kära, man var helt enkelt tvungen att offra det för att klara av en så stor uppgift, antagligen.

Det verkar som en vettig förklaring.

oatsreuvaue:

Ödmjukhet, det är oerhört lätt oss att bli högmodiga, prestationsinriktade osv.

Är vi guds älskade barn eller hans slavar? Behandlar man sina barn som tjänare?

oatsreuvaue:

Ja att en del kom till himmelen direkt, för förövrigt så är inte mirakel svårt att tro, i och med att gud skapat naturlagarna kan hen ju bryta dem

Det finns ingen historisk fakta som helst som säger att döda återuppstod och vandrade runt i Jerusalem och kunde ses av många. Sådant borde ha varit väldigt uppseendeväckande och borde ha skrivits ned av de judiska historikerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Hejs svejs. Någon som vill diskutera?

Ser du att vi lever i den tid som 2 Tim 3:1-5 och Matt kap 24 talar om?
http://www.bibeln.se/las/sok

Läs igenom innan du svarar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spelar det någon roll? Det finns ju knappt några kristna kvar i Sverige. Dem flesta av oss har ju blivit agnostiker, ateister eller deister. Det finns väl nästan fler muslimer än kristna här i landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Det finns ju knappt några kristna kvar i Sverige

Oh really?
Därför det t.ex samlas tusentals kristna UNGDOMAR runt om i Sverige varje nyårshelg och partar loss tillsammans med möten, aktiviteter och så nyårsröj vid tolvslaget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu har inte jag läst Bibeln men det känns som att många av de där citaten är tagna ur en kontext som skulle kunna erbjuda åtminstonde någon form av förklaring. Men vad vet jag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hörsägen skulle man kunna säga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om han var snäll, tolerant och vis så kan han inte ha varit som sin "far" i alla fall.

För att citera Richard Dawkins.
The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Richard Dawkins

Fin källa 😉
Gud är inte en människa. Alltså kan han inte bedömas efter hur vi dömer andra efter deras handlingar och egenskaper. Därför blir det svårt att säga att Gud är si och så bara för att vi tänker att Han är det, utifrån mänskliga mått.

Jag är ensam och rädd:

Nu har inte jag läst Bibeln men det känns som att många av de där citaten är tagna ur en kontext som skulle kunna erbjuda åtminstonde någon form av förklaring. Men vad vet jag...

Precis. Sen även om hela sammanhanget skulle säga ungefär samma sak så brukar det finnas någon förklaring, men sen om den förklaringen stämmer är en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hela grejen med att sitta och citera bibeltexter för att man tycker sig behöva det för att motbevisa kristendommen, känns på något sätt nästan mer beklämmande än att faktiskt tro på det.

sorry[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

? Det finns ju knappt några kristna kvar i Sverige. Dem flesta av oss har ju blivit agnostiker, ateister eller deister. Det finns väl nästan fler mu

Jodå men det är väl ingenting folk går och skyltar med. Kristendomen kräver ju inte att man äter eller klär sig på ett visst sätt så det märks ju inte lika väl heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Oh really?Därför det t.ex samlas tusentals kristna UNGDOMAR runt om i Sverige varje nyårshelg och partar loss tillsammans med möten, aktiviteter och så nyårsröj vid tolvslaget?

Att ha party på nyår är väl ingen kristen grej, det har ju nästan alla [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Jodå men det är väl ingenting folk går och skyltar med. Kristendomen kräver ju inte att man äter eller klär sig på ett visst sätt så det märks ju inte lika väl heller.

Dem flesta svenskar jag känner är inte religiösa men dem flesta "blattarna" som jag känner är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här är nästan lika äckligt som när andra sidan drar Bibelcitat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså ibland finner jag ateister lika störiga som ditt average jehovas vittne som knackar på en bakfyllsöndag. Allt är inte svart och vitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oh my god (höhö) jag och nachac står enade i någon mening [crazy]


   
SvaraCitera