Aviseringar
Rensa alla

Var söker man hjälp? :3


Ämnesstartare

Jag har känt mig deppig sedan i höstas.
Jag tror jag har ett hum om vad som utlöste det, även om min terapaut anser att det har med min barndom att göra snarare än någon av de motgångar jag haft på senare tid. I början var det inte så farligt. Kände mig nere ungefär varannan dag och hade svårt att sova eftersom jag grubblade så mycket. Men den senaste månaden har det blivit mycket värre. Jag känner mig trött och nere varje dag. Vissa dagar vågar jag knappt gå ut på stan ens, eftersom jag får gråtattacker som kan komma lite närsomhelst. Jag kan knappt sova längre och grubblar över samma saker dygnet runt. Sporadiskt har jag fantiserat på självmord vissa nätter, men har aldrig haft några allvarliga funderingar på det, känns det som.

Jag har hittills gjort 4 besök hos en terapaut på min lokala vårdcentral. Har dock inte riktigt känt att det hjälpt att prata med henne och nu har jag inte längre råd heller att betala 80 kronor per besök. Så jag undrar om det är någon annan i vuxen ålder med liknande problem och erfarenheter? Vart kan man söka sig om man inte har pengar? Är akutpsyk tillgängligt även för mig som inte räknas som självmordsbenägen, eller måste jag typ ansöka om socialbidrag till att besöka terapauter/psykologer?


   
Citera
Ämnesstartare

Antar att du inte vill beskriva din barndom? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

prata med din teraput, fungerar det inte mellan henne och dig så kan hon hjälpa dig med vart du kan vända dig istället.
Det finns högkostnadskydd inom vården, det är olika i olika komuner men det gör att du ej bör oroa dig över kostnaderna, det går även att söka bidrag hos försökringskasan om man inte har råd med teraput.
Vuxenpsyk behöver du remiss till så då måste du prata med en läkare först och av egen erfarenhet är det svårt att få remiss dit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Antar att du inte vill beskriva din barndom?

Mja, det är mest en bisarr och tråkig historia xD

mymess:

Det finns högkostnadskydd inom vården, det är olika i olika komuner men det gör att du ej bör oroa dig över kostnaderna, det går även att söka bidrag hos försökringskasan om man inte har råd med teraput.

Hm, okej. Får kolla på försäkringskassans hemsida.
Är det kommunen som står för högkostnadsskyddet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Newman:

Hm, okej. Får kolla på försäkringskassans hemsida.
Är det kommunen som står för högkostnadsskyddet?

Försäkringskassan. När du betalat vårdbesök för 1000kr så får du frikort för ett år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Newman:

Hm, okej. Får kolla på försäkringskassans hemsida.
Är det kommunen som står för högkostnadsskyddet?

ja det är komunen som står för det. Fråga efter högkostnadskydd nästa gång du är på vårdcentralen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mymess:

jag skrev att man får högkostnadskydd men att man även kan få hjälp av försäkringskassan

det är samma sak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

det är samma sak

jag gjorde fel när jag skrev, fick för mig att det var mig du citerat...
kanske det är, jag har inte koll. Men högkostnadskyddet är ju olika i olika komuner så det är inte alltid 1000kr, vissa komuner har lägre o vissa högre


   
SvaraCitera