Aviseringar
Rensa alla

Vår tid största politiska utmaningar


Ämnesstartare

Håller med dig till 100%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pheadrus:

95% av alla personbilar skulle rent bruksmässigt kunna vara elbilar redan idag, väldigt få bilägare har behov av att resa mer än 5-10 mil om dagen vilket dagens elbilar redan klarar..

Alla bilar har en jävla massa plast i sig ändå och bara varje bildäck kräver 30 liter olja för att tillverka, och sen måste elen komma från nån vettig energikälla och det gör den mer eller mindre aldrig.

Pheadrus:

Lastbilar och jordbruksmaskiner kan man köra på olika biobränslen, likaså lastbåtar etc.

Biobränslen är ganska så beroende av besprutning som nästan alltid är petroleumbaserat och kräver gigantiska arealer plus att det krävs mer energi för att tillverka bränslet än vad bränslet ger, ej hållbart.

Pheadrus:

Den största utmaningen jag ser med peak oil kommer vara att hitta en ersättare åt plasten, men vi kommer nog helt enkelt få finna oss i att våra konsumtionsmönster ändras lite, billiga engångsartiklar är ingen långsiktigt bra idé ändå.

Oljan finns i fan allting, tom i tandkräm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

och sen måste elen komma från nån vettig energikälla och det gör den mer eller mindre aldrig.

Fision och Fusion är högst vettiga energikällor. Nu när man är på god väg att lösa förvaringen av kärnavfall så blir de ännu bättre.

dazed_and_confused:

Biobränslen är ganska så beroende av besprutning som nästan alltid är petroleumbaserat och kräver gigantiska arealer plus att det krävs mer energi för att tillverka bränslet än vad bränslet ger, ej hållbart.

Även detta håller på att utvecklas. Senast i mängden är en jästsvamp som tillåter att man numera kommer att kunna öka etanolproduktionen med 80% och dessutom använda cellulosa-restprodukter som källa. Exempelvis majs-slagg i USA där majsindustrin är gigantiskt och etanolindustrin håller på att växa fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Fision och Fusion är högst vettiga energikällor. Nu när man är på god väg att lösa förvaringen av kärnavfall så blir den ännu bättre.

Det tycker jag inte, här är dom tio viktigaste kritikpunkterna som Statens råd för kärnavfallsfrågor, Statens strålsäkerhetsmyndighet, korrosionsforskarna Gunnar Hultquist och Peter Szakálos,Naturskyddsföreningen och miljöorganisationernas organisation för kärnavfallsgranskning Mkg, Folkkampanjen mot kärnkraft FmKK och miljörörelsens kärnavfallssekretariat Milka har kommit fram till när det gäller SKB's planer:

1. Forskarnas varningar för att kopparkapslarna, den första ”barriären”, rostar eller vittrar sönder tas inte på allvar. Det gäller både torrt och blött berg.

2. På grund av vittring och korrosion riskerar kapseln att försvagas av väte redan i ett mycket tidigt skede, så kallad väteförsprödning.

3. Kunskapernaom hur bentonitleran, den andra ”barriären” i slutförvaret, reagerar i olika miljöer är inte tillräckligt djup.

4.Val av materialoch metod för återfyllning av tunnlarna i berget har inte gjorts. Det kräver särskilda forskningsinsatser.

5. SKB behöver specificera tillverkningsmetoderna för buffertmaterial och återfyllnad och ta fram kvalitetsprogram för det.

6. Vissa frågorkopplade till klimatutvecklingen kräver fortsatt forskning, framför allt vad klimatförändringen får för konsekvenser på grundvattnet.

7. Valet mellande två kustnära alternativen Oskarshamn och Forsmark som slutförvaringsplats är inte optimalt. Inlandsalternativet Hultsfred uteslöts för snabbt.

8. Den alternativametoden att slutförvara kärnbränslet i 3-5 kilometer djupa borrhål har också uteslutits för snabbt

9. Det gäller också metodenDry Rock Deposit, som går ut på att skapa helt torra, självdränerade bergrum på bombsäkert djup.

10. SKB lyssnar inte på kritiken utan har för bråttom att komma till beslut. Dessutom har SKB har all makt över forskningsanslagen från kärnavfallsfonden och kan styr forskningen som man vill.

Statslös:

Senast i mängden är en jästsvamp som tillåter att man numera kommer att kunna öka etanolproduktionen med 80% och dessutom använda cellulosa-restprodukter som källa. Exempelvis majs-slagg i USA där majsindustrin är gigantiskt och etanolindustrin håller på att väx

Källa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Alla bilar har en jävla massa plast i sig ändå och bara varje bildäck kräver 30 liter olja för att tillverka, och sen måste elen komma från nån vettig energikälla och det gör den mer eller mindre aldrig.

Lexus exprimenterar just nu med en plast som framställs av sockerrör, och det är en genetiskt modifierad sort som kräver mindre bekämpningsmedel och vatten, så det forskas redan på lösningar på dessa problem. Däck har jag inte läst något om, men det finns alternativ, kanske inte lika bra, eller bara annorlunda, men finns inga alternativ kommer folk anpassa sig. Ett annat alternativ kan ju vara att bortskämda västerlänningar får lära sig att vara utan bil.

dazed_and_confused:

Biobränslen är ganska så beroende av besprutning som nästan alltid är petroleumbaserat och kräver gigantiska arealer plus att det krävs mer energi för att tillverka bränslet än vad bränslet ger, ej hållbart.

Bekämpningsmedel är en fråga om vinstoptimering, men det fungerar utan också. Dessutom finns det alger och bakterier som framställer ämnen som kan användas som bränslen, det är dyrare än olja och biogas, men i brist på alternativ blir det plötsligt attraktivt. Ingen har sagt att biobränslen måste vara billiga eller tillgängliga för alla. 10 miljarder människor kan ändå inte köra bil.

dazed_and_confused:

Oljan finns i fan allting, tom i tandkräm

Tror du att jorden går under när oljan tar slut, eller tror du att lösningar kommer uppstå och alternativ presenteras?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pheadrus:

Tror du att jorden går under när oljan tar slut, eller tror du att lösningar kommer uppstå och alternativ presenteras?

Jag tror inte att lösningar kommer att uppstå som gör att vi kan ha kvar vår levnadstandard, vi kommer att få leva under mycket mer knappa förhållanden, den lösningen jag ser är väl att folk odlar sin egen mat i större utsträckning, lär sig lite första hjälpen osv för när ekonomin kollapsar, tänk på kuba och nordkorea som var helt beroende av sovjetiska oljeleveranser och när dessa försvann för 20 år sen så svalt folk ihjäl i tusentals i nordkorea medan man på kuba snart insåg att något måste göras så då fick folket cyklar att transportera sig med och uppmanades att odla på all tillgänglig mark och på så sätt blev man på gränsen till självförsörjande medan nordkoreanerna dog som flugor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte hundra procent pessimist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det tycker jag inte, här är dom tio viktigaste kritikpunkterna

Ett par av de punkterna stämmer säkert, ett par stämmer säkert inte och ett par är säkerligen osäkra. Precis som alltid när det gäller ny teknologi och forskning.

Grejen är den att när det gäller frågan om kärnavfall har miljölobbyn ALLTID motsatt sig och kritiserat forskning kring ämnet. Varför? Jo, för att de just är en miljölobby.

Kritik mot "galna" forskare har alltid funnits men tack och lov har dessa kritikerna väldigt många fått en knäpp på näsan till slut.

Istället för att motarbeta forskare så tycker jag att man ska uppmuntra de. Motarbetet gentemot forskningen om förvaringen av kärnavfall är väldigt kontraproduktivt eftersom att vi faktiskt använder oss av tekniken. Det känns mer som att kritiken i dagens läge när SKB har kommit så pass långt som de har gjort enbart ter sig till att miljölobbyn är rädda att fölora stödet för "den omöjliga förvaringen av kärnavfall". Lösningen närmar sig, oavsett om de/du/ni vill det eller inte.

dazed_and_confused:

Källa?

​Pressmeddelande

Rörande siffran 80% kan du hitta den om du läser pressmeddelandena på Taurus Energys hemsida. Kommer inte ihåg exakt vilket det stod i.

Men ett tips om du vill tjäna pengar på sikt. Släng in 1000kr i Taurus Energy och låt de ligga där i 10 år.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Grejen är den att när det gäller frågan om kärnavfall har miljölobbyn ALLTID motsatt sig och kritiserat forskning kring ämnet. Varför? Jo, för att de just är en miljölobby.

Nja den där kritiken syftar ju mest till att man skyndar sig fram och inte tänker sig för från SKB's sida, mycket vettigt.

Statslös:

Men ett tips om du vill tjäna pengar på sikt. Släng in 1000kr i Taurus Energy och låt de ligga där i 10 år.[smile]

Då jag står för den mer apokalyptiska tesen så föreslår jag guld som alltid blir populärt när det går helvete med allt, dessutom så blir det enda betalningsmedlet sen när systemet med fiatvalutor kollapsar. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

vi kommer att få leva under mycket mer knappa förhållanden

Annorlunda, inte knappa. Vi kommer att konsumera mycket mer tjänster, och klart färre prylar. Att ha färre saker behöver inte påverka vare sig standard eller livskvalitet negativt.

Dessutom kan man lösa samma problem på många sätt, om du går runt hemma och tittar på dina saker av plast kommer du nog se att nästan allt går att byta mot andra material, det som inte går att byta kan man säker lösa på ett helt annat sätt. Jag kan inte föreställa mig något nödvändigt där plasten är oersättlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Nyrasistiska, högerpopulistiska rörelser växer sig starka över hela Europa, den nya fienden är muslimen. Att ställa människor mot varandra är ett stort problem i sig, vi har sett många gånger förr till vilka helveten rasismen leder. Men därutöver så bidrar dessa rörelser till att flytta fokus från de stora politiska utmaningarna ovan till pseudofrågor som "det muslimska hotet".

När det kommer till rasism i sverige är det främst media, regeringen, riksdagen och personer som Peter Leanders fel att den ökar. Media far med sin politiskt korrekta propaganda som provocerar människor som har något i skallen, typ Peter Leanders artikel om att svenskar är vårt lands största handikapp. och regeringen och riksdagen för en invandringspolitik som i vissa fall kränker infödda svenskar som kräver någon sorts total anpassning när det snarare handlar om ömsesidig anpassning.

Samtidigt som dom märker av sviterna av en dålig integration, ex Rosengård, så sopar dom problemen under mattan. Invandringspolitik osar av något.. förbjudet. Något man inte får tala om eller ifrågasätta. Det är för den delen deras eget fel att SD sitter i riksdagen. Hade något annat mer demokratiskt parti haft invandringspolitiken som huvudfråga hade uppenbarligen inte SD tagit sig in i riksdagen.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Arbetslösheten är också ett problem, hade man halverat arbetsdagen hade de arbetslösa kunnat få anställning och de som tvingas jobba på callcenters och andra skitföretag som inte har någon som helst samhällsnytta hade kunnat få jobba med riktiga saker som behövs.

Att minska arbetslösheten genom att flytta jobben till utlandet låter inte så smart =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

När det kommer till rasism i sverige är det främst Peter Leanders fel att den ökar.

Vem fan är Peter Leander? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nja den där kritiken syftar ju mest till att man skyndar sig fram och inte tänker sig för från SKB's sida, mycket vettigt.

Det där är som sagt vad jag tror en väldigt objektiv bedömning utifrån det jag skrev tidigare.

dazed_and_confused:

Då jag står för den mer apokalyptiska tesen så föreslår jag guld som alltid blir populärt när det går helvete med allt

Sälj din guldtacka och investera 1000kr i Taurus istället. Så har du kanske 100 000 eller 200 000 om 10 år [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Sälj din guldtacka och investera 1000kr i Taurus istället. Så har du kanske 100 000 eller 200 000 om 10 år [wink]

litar inte på aktier [no-no]


   
SvaraCitera