Forumet - vårdnadshavare - över 18

vårdnadshavare - över 18

2092 0 28

Spana också in:

Ingemarsdotter:

men trots det ska dina föräldrar betala ditt boende och mat om du inte själv har möjlighet till det.

När man är 19-20 går man ju fortfarande i gymnasiet (oftast), och då är det lite svårt att fixa sånt själv kanske. Fast jag trodde det var upp till 20 iofs, 21 är lite konstigt.
loom:

När man är 19-20 går man ju fortfarande i gymnasiet (oftast), och då är det lite svårt att fixa sånt själv kanske. Fast jag trodde det var upp till 20 iofs, 21 är lite konstigt.

Ja, men jag menar att man borde kunna flytta när man är myndig och inte vara ens föräldrars ansvar om man exempelvis skulle behöva söka socbidrag eller liknande. Menar inte att det är bra att söka soc för att man inte klarar sin levnadssituation, utan helt enkelt att myndighetsåldern borde gälla.
isola:

Få föräldrar tänker dock så. Sen så är det ju är det ju frågan om man övht vill försörja sitt vuxna barn när den bara kan ta ett studielån.

Det bästa alternativet under gymnasietiden är att ha ett extrajobb där man tjänar några tusenlappar så man kan lägga ut de flesta utgifter själv. Det är ett bra sätt att lära sig hantera pengar och ta ansvar för sig själv.
Ingemarsdotter:

Det bästa alternativet under gymnasietiden är att ha ett extrajobb där man tjänar några tusenlappar så man kan lägga ut de flesta utgifter själv. Det är ett bra sätt att lära sig hantera pengar och ta ansvar för sig själv.

Ja. Men också så att man lär sig att betala hyra.
Ingemarsdotter:

Om du studerar vid gymnasie är dock fina föräldrar underhållsskyldiga dig fram till du fyller 21.

jag vet, men de är ju fortf inte mina vårdnadshavare?

Tofu:

Tror det är för att 21 var den gamla myndighetsåldern.

man måste gå på gymnasiet när man är 21 för att de ska vara underhållsskyldiga så kan ju bero på att det är ett år mer än vad man brukar vara när man tar studeneten. eller 2 år? är man inne på 19e året när man tar studenten? :S

isola:

Få föräldrar tänker dock så. Sen så är det ju är det ju frågan om man övht vill försörja sitt vuxna barn när den bara kan ta ett studielån.

Ingemarsdotter:

tycker att det är rätt självklart att föräldrarna skall försörja sina barn under gymnasietiden. man vill gärna inte stå skuldsatt när man tar studenten och ett jobb är både svårt att få + att man bör ha möjligheten att fokusera på studierna. skulle jag ha ett jobb skulle mina studier bli lidande. anser att jag ska ha samma rättighet till att kunna satsa på mina studier som någon med bättre ekonomi har.