Aviseringar
Rensa alla

vårdnadshavare - över 18


isola:

Få föräldrar tänker dock så. Sen så är det ju är det ju frågan om man övht vill försörja sitt vuxna barn när den bara kan ta ett studielån.

Det bästa alternativet under gymnasietiden är att ha ett extrajobb där man tjänar några tusenlappar så man kan lägga ut de flesta utgifter själv. Det är ett bra sätt att lära sig hantera pengar och ta ansvar för sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Det bästa alternativet under gymnasietiden är att ha ett extrajobb där man tjänar några tusenlappar så man kan lägga ut de flesta utgifter själv. Det är ett bra sätt att lära sig hantera pengar och ta ansvar för sig själv.

Ja. Men också så att man lär sig att betala hyra.


   
SvaraCitera

isola:

Ja. Men också så att man lär sig att betala hyra.

[y]


   
SvaraCitera

isola:

God man är nog det närmaste isf, då man inte har kontroll över sin egen ekonomi.

Nej, det är en förvaltare du tänker på.
En god man ska bara hjälpa till med ekonomin, myndighetskontakter osv, de bestämmer ingenting utan det gör man själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Fast jag trodde det var upp till 20 iofs, 21 är lite konstigt.

Tror det är för att 21 var den gamla myndighetsåldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Om du studerar vid gymnasie är dock fina föräldrar underhållsskyldiga dig fram till du fyller 21.

jag vet, men de är ju fortf inte mina vårdnadshavare?

Tofu:

Tror det är för att 21 var den gamla myndighetsåldern.

man måste gå på gymnasiet när man är 21 för att de ska vara underhållsskyldiga så kan ju bero på att det är ett år mer än vad man brukar vara när man tar studeneten. eller 2 år? är man inne på 19e året när man tar studenten? :S

isola:

Få föräldrar tänker dock så. Sen så är det ju är det ju frågan om man övht vill försörja sitt vuxna barn när den bara kan ta ett studielån.

Ingemarsdotter:

Det bästa alternativet under gymnasietiden är att ha ett extrajobb där man tjänar några tusenlappar så man kan lägga ut de flesta utgifter själv. Det är ett bra sätt att lära sig hantera pengar och ta ansvar för sig själv.

tycker att det är rätt självklart att föräldrarna skall försörja sina barn under gymnasietiden. man vill gärna inte stå skuldsatt när man tar studenten och ett jobb är både svårt att få + att man bör ha möjligheten att fokusera på studierna. skulle jag ha ett jobb skulle mina studier bli lidande. anser att jag ska ha samma rättighet till att kunna satsa på mina studier som någon med bättre ekonomi har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

är man inne på 19e året när man tar studenten? :S

Vanligtvis ja.


   
SvaraCitera

soimpolite:

jag vet, men de är ju fortf inte mina vårdnadshavare?

Det har jag inte påstått heller, men systemet fungerar som om de vore det.

soimpolite:

tycker att det är rätt självklart att föräldrarna skall försörja sina barn under gymnasietiden. man vill gärna inte stå skuldsatt när man tar studenten och ett jobb är både svårt att få + att man bör ha möjligheten att fokusera på studierna.

Jag tycker det är upp till var och en av alla föräldrar hur de vill göra. De flesta är inte orimliga i vad de tycker barnet ska betala för. Studielån tycker jag ska undvikas så långt det går, jobbigt nog att vara skuldsatt från universitetsstudierna senare. Ett extrajobb som står för alla personliga utgifter är inte lidande för studierna, om man faktiskt bryr sig om att plugga när man är ledig. När man studerar vidare krävs det ofta att man jobbar vid sidan av för att få det att gå ihop med hyra, el, mat, studiematerial osv. Om man gjort det tidigare har man erfarenhet och vanan att vara tidseffektiv, vilket man tjänar på.

Säger inte att det passar alla, men många behöver få växa upp och ta lite ansvar, somliga är fortfarande på en barnslig nivå när de är över 20 med insikten att "pappa betalar".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Ett extrajobb som står för alla personliga utgifter är inte lidande för studierna, om man faktiskt bryr sig om att plugga när man är ledig.

men om inte föräldrarna är försörjningsskyldiga pratar vi ju snarare hyra och mat. då är man beroende av att ha ett jobb - och nej, alla kan inte jobba när de pluggar.du är rätt naiv om du tror att alla gymnasieungdomar har slappa scheman men vissa går från 8 till 5, beroende på linje och skola. helgerna kan till stor del också gå åt till att plugga. jag tycker inte att gymnasieungdomar ska behöva oroa sig för sin ekonomi på det sättet, det tär psykiskt på en. det är jobbigt nog att vara ungdom och inte veta om föräldrarna kommer att betala det de har sagt eller det soc menar att de är skyldiga.

Ingemarsdotter:

När man studerar vidare krävs det ofta att man jobbar vid sidan av för att få det att gå ihop med hyra, el, mat, studiematerial osv.

det kan det göra på gymnasiet också om man inte har möjlighet att bo hos sina föräldrar eller om man vill kunna ta del av det fria gymnasievalet. du verkar se det som att alla kommer från medelklassfamiljer utan att se de problem som skulle kunna uppstå om man tog ifrån föräldrarna försörjningsskyldigheten.

Ingemarsdotter:

Säger inte att det passar alla, men många behöver få växa upp och ta lite ansvar, somliga är fortfarande på en barnslig nivå när de är över 20 med insikten att "pappa betalar".

så du tror att "pappa betalar" beror på att deras föräldrar var skyldiga att försörja dem tills de tog studenten? handlar nog snarare om hur de har blivit uppfostrade eller att föräldrarna faktiskt betalar för dem vid en ålder då de inte behöver det.

att ändra på lagen för att några slappa ungdomar inte orkar försörja sig själva efter att de har tagit studenten utan vill bo kvar hos sina föräldrar är ju helt absurt. speciellt när det kan drabba andra negativt.


   
SvaraCitera

soimpolite:

du är rätt naiv om du tror att alla gymnasieungdomar har slappa scheman men vissa går från 8 till 5, beroende på linje och skola.

Jag har inte sagt något om slappa scheman, det räcker med att jobba en-två kvällar i veckan för att få in en massa extrapengar istället för att vara ute och supa eller hänga som faktiskt större delen av barnen gör.

soimpolite:

du verkar se det som att alla kommer från medelklassfamiljer utan att se de problem som skulle kunna uppstå om man tog ifrån föräldrarna försörjningsskyldigheten.

Förstår inte hur du drar den parallellen, jag tycker ju att ungdomar ska ta lite mer eget ansvar, hur bra deras familjer har det har ingen betydelse i det fallet.
Tas föräldrarna ifrån försörjningsskyldigheten har man rätt att få socialbidrag. De kan påstå att man ska söka studielån, men det är bara att trycka på och säga att man har rätt till bidraget. För det har man.

soimpolite:

att ändra på lagen för att några slappa ungdomar inte orkar försörja sig själva efter att de har tagit studenten utan vill bo kvar hos sina föräldrar är ju helt absurt. speciellt när det kan drabba andra negativt.

Det där är helt irrelevant. Jag har inte påstått att det ska ändras några lagar, jag skrev en åsikt i ämnet som du helt enkelt verkar ta alldeles för personligt. Jag tycker att man ska lära sig att ta hand om sig själv tidigt, jag kallar inte dig för saker för att du tycker annorlunda.

Försök att diskutera utan att gå till personangrepp eller bli aggressiv, människor tycker olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Jag har inte sagt något om slappa scheman, det räcker med att jobba en-två kvällar i veckan för att få in en massa extrapengar istället för att vara ute och supa eller hänga som faktiskt större delen av barnen gör.

du verkar ha en ngt sned verklighetsuppfattning. du kan inte tjäna ihop till hyra och mat på två kvällar i veckan. med slappa scheman menar jag att vissa går länge i skolan och behöver plugga på kvällar och helger. sedan är det en ganska kraftig ungdomsarbetslöshet där ute.

Ingemarsdotter:

Förstår inte hur du drar den parallellen, jag tycker ju att ungdomar ska ta lite mer eget ansvar, hur bra deras familjer har det har ingen betydelse i det fallet.

så klart det har betydelse. du vill ju ändra på lagen, det påverkar inte bara de slappa ungdomarna från pappa-betalar-familjer.

Ingemarsdotter:

Om du studerar vid gymnasie är dock fina föräldrar underhållsskyldiga dig fram till du fyller 21.

isola:

Få föräldrar tänker dock så. Sen så är det ju är det ju frågan om man övht vill försörja sitt vuxna barn när den bara kan ta ett studielån.

Ingemarsdotter:

Det bästa alternativet under gymnasietiden är att ha ett extrajobb där man tjänar några tusenlappar så man kan lägga ut de flesta utgifter själv. Det är ett bra sätt att lära sig hantera pengar och ta ansvar för sig själv.

loom:

När man är 19-20 går man ju fortfarande i gymnasiet (oftast), och då är det lite svårt att fixa sånt själv kanske. Fast jag trodde det var upp till 20 iofs, 21 är lite konstigt

Ingemarsdotter:

Ja, men jag menar att man borde kunna flytta när man är myndig och inte vara ens föräldrars ansvar om man exempelvis skulle behöva söka socbidrag eller liknande.

Ingemarsdotter:

Jag har inte påstått att det ska ändras några lagar, jag skrev en åsikt i ämnet som du helt enkelt verkar ta alldeles för personligt. Jag tycker att man ska lära sig att ta hand om sig själv tidigt, jag kallar inte dig för saker för att du tycker annorlunda.

du pekar ju helt klart på att du inte tkr att föräldrar ska vara försörjningsskyldiga.

jag tar det inte personligt, blir bara frustrerad över hur man kan vara så jävla dum i huvudet att man inte tänker lite utanför den fyrkantiga boxen 🙂

och nej, jag gick inte till "personangrepp" tidigare, men jag borde gjort det. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Ja, men jag menar att man borde kunna flytta när man är myndig och inte vara ens föräldrars ansvar

Får du väl om du vill? Ingen tvingar dig att vara deras ansvar, bara att möjligheten finns. Enligt mig: lika bra att ta vara på det så länge man kan, varför ta hand om sig själv när mamma kan [smile]


   
SvaraCitera

soimpolite:

du verkar ha en ngt sned verklighetsuppfattning. du kan inte tjäna ihop till hyra och mat på två kvällar i veckan.

Kan du inte läsa igenom vad jag skrivit och läsa rätt? Jag har inte sagt att man ska betala hyra. Jag har sagt att man ska tjäna pengar till sina egna nöjen och det man gör utanför hemmet, att föräldrar bara ska stå för boende och mat hemma.

soimpolite:

så klart det har betydelse. du vill ju ändra på lagen, det påverkar inte bara de slappa ungdomarna från pappa-betalar-familjer.

Nej det vill jag inte. Tror inte att du förstår. Jag vill att unga ska ta mer ansvar, att de ska få mer chanser till att ta mer ansvar, man måste inte ändra lagar för att uppmuntra dem till det. Det är upp till varje enskild förälder att låta barnet ta mer ansvar.

soimpolite:

du pekar ju helt klart på att du inte tkr att föräldrar ska vara försörjningsskyldiga.

Föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga även om barnet lägger ut egna pengar på nöje, smink och kläder utöver det de faktiskt behöver.

soimpolite:

jag tar det inte personligt, blir bara frustrerad över hur man kan vara så jävla dum i huvudet att man inte tänker lite utanför den fyrkantiga boxen 🙂

och nej, jag gick inte till "personangrepp" tidigare, men jag borde gjort det. [zzz]

Det är synd om dig om du dömer andra för att du inte förstår vad de skrivit och drar slutsatser som det inte ens finns belägg för. Trångsynt och missuppfattande. Du har inte ens dragit paralleller till det jag skrivit, utan sammanfogat citat med citat från isola och loom som jag inte ens håller med om, och som inte hör ihop med vad jag skrivit.

Jag tycker inte att det ska kunna vara ett måste att ta studielån vid gymnasiet.
Jag tycker inte att det ska kunna vara ett måste att ordna med boende och mat själv.


   
SvaraCitera

loom:

Får du väl om du vill?

Det blir nästan omöjligt att försörja sig helt själv (betala hyran och maten) då ens föräldrar har försörjningsplikt och därför skyldighet att betala ditt boende. Om du inte vill att de gör det, så kan du inte få somliga bidrag osv för att du studerar vid gymnasiet som du skulle få om det var komvux-studier eller om du var arbetssökande. Det är inte fel att bo hemma, tycker många ska göra det. Men det är knepigt med att myndighetsåldern utesluts när det handlar om försörjning på gymnasienivå.


   
SvaraCitera