Forumet - Varför?

Varför?

362 0 31
Om en tjej plötsligt skulle säga: "äääe vafan, jag ska nog bli lesbisk istället" så är det ingen som riktigt reagerar, eller tycker att det är VÄÄÄRSTA grejen.

...men om däremot en kille skulle säga: "nae, jag ska nog ta o bli bög istället" så skulle säkert alla blickar vändas mot honom.

Varför är det såhär?

upplever det som mer accepterat bland kvinnor att vara bi och homo än vad det är hos män.

upplever ni likadant?

Spana också in:

alexxiz:

jorå, men är det ingen som håller med om att det är mer okej att vara manlig tjej, än tvärtom?

Nej. jävla myt det dära. "manliga" tjejer som målas upp som någonting värt att eftersträva är såna som egentligen bara bryter mot söta tjejen-myten. De kanske kan dricka mycket öl, tycker högklackat är överskattat och gnäller inte över brytna naglar. Men det är inte manliga tjejer, det är bara tjejer som inte är fjolltjejer, i grund och botten. Att vara manlig som tjej, och då snackar jag manlig - gå som du har en kuk mellan benen, klä dig i flatiga kläder, prata från magen, eventuellt raka skallen och vara allmänt grabbig och framför allt inte vara snygg medan man gör det är inte alls så uppskattat, folk uppfattar det minst lika obehagligt som feminina män i såna umgängen där man över huvud taget uppfattar sådana normbrytande beteende som obehagligt.

Du tänker på myten om grabbtjejen som i grund och botten fortfarande är ett slags sexobjekt. En exotisk tjejmyt som egentligen bara är ännu en objektifiering och förenkling och försköning av en kvinnopersonlighet. En "skön tjej som inte är som alla andra" som tilltalar pojkarnas fantasi. Och fy fan vad jag hatar att ta de orden i min mun, egentligen, för fy fan vilken feministfitta jag låter som. Men fy fan vad rätt jag har.

:)