Aviseringar
Rensa alla

varför?


Ämnesstartare

hur kommer det sig att vissa saker är så tabu eller en nagativ sak? telexempel, tatueringer, percings, dreadlocks, moowhalk etc. själv har jag dreads, skäggstub och snart även en tattuering, och dom som känner mig tycker jag är en nice kille.

vill gärna hör vad ni andra tror om detta att vissa saker är så tabu eller vad man ska kalla det. [smile]


   
Citera

Tabu är det verkligen inte..
Inte ens ovanligt.


   
SvaraCitera

Att döma människors yttre är dock väldigt vanligt, men då handlar det mer om fördomar.


   
SvaraCitera

tkr inte de är tabu alls [confused] lite fel ord tror jag.

blir ju mindre o mindre ovanligt också så snart kmr inte folk alls reagera, om de ens gör d nu


   
SvaraCitera

TheGoat95:

telexempel

Bra ord [bigsmile]


   
SvaraCitera

Tabu är det knappast.
Att det anses negativt har att göra med vad folk förknippar med det.


   
SvaraCitera

Tror att din inställning till frågan är lite subjektiv för att just dessa grejer faller dig i smaken.

Men om du reflekterar över vad dessa olika enskilda saker betyder, konceptet med dem samt hur de använts historiskt kanske du förstår varför vissa grejer är tabubelagda och andra inte.

De flesta av de grejer du räknade upp är dock inte längre lika laddade som de var förr och handlar nuförtiden mer om estetisk uttrycksfullhet än något annat, varför de inte heller är lika tabubelagda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

först så vill jag säga att jag kan skriva rent åt helvete ibland föra att jag har Dyslexi. so bear with me.[wink][bigsmile]

för det andra så är det så fort jag går ut så blir man verkligen uttittad på grund av mina dreads... har till och med kommit fram personer och frågat om jag röker och så vidare.. mina kompisar som har tatueringar och andra kroppssmycken typ samma sak.

men jag antar att det in ändå lindriga saker jag tog nu... finns ju MYCKET mer som vissa tycker att det är "konstigt" if you know what I mean [wink]


   
SvaraCitera

Alla har ju typ tatueringar! Det är ju snarare "inne" med piercing, tatuering och lite bat shit crazeh-utseende, speciellt inom vissa kretsar.

Dreads är väl lite mer uttittat, men det har nog att göra med att det ska vara en "svart sak" att ha, alltså att det är wannabe när vita har det. Kanske?


   
SvaraCitera

Vilken korkad tråd.


   
SvaraCitera

TheGoat95:

vill gärna hör vad ni andra tror om detta att vissa saker är så tabu eller vad man ska kalla det.

Du menar varför det finns underförstådda förväntningar i samhället (ex. ramar för hur man 'ska' se ut) som man på ett eller annat sätt blir kritiserad (eller t.o.m. bestraffad) för om man avviker från?

Samtidigt om man går utanför allmänna normer så är ju det i sig ett uttryck för avståndstagande från "mainstream"-samhället och ens målsättning är därför knappast är att bli behandlad lika inom det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Fox boy:

Vilken korkad tråd.

Å vem sa att du måste läsa den elr ens lägga dig i om den nu är så tråkig ??


   
SvaraCitera

TheGoat95:

Å vem sa att du måste läsa den elr ens lägga dig i om den nu är så tråkig ??

Skrev inte att den var tråkig, fann den ganska roande när jag läste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Alla har ju typ tatueringar! Det är ju snarare "inne" med piercing, tatuering och lite bat shit crazeh-utseende, speciellt inom vissa kretsar. Dreads är väl lite mer uttittat, men det har nog att göra med att det ska vara en "svart sak" att ha, alltså att det är wannabe när vita har det. Kanske?

g*nus:

vanligt med tatueringar är det vet jag, men i just dom ställena jag har varit i så är et som om man skulle vara från en annan planet. Dreads tycker jag personligen inte ska var så uttittade eftersom det har ju trots allt varit känt i några år nu. men det är jag det.

"wannabe black" vet jag inte om det gäller i mitt fall, men jag har faktiskt en liten förkärlek till "svart" musik om man nu ska kalla det så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Fox boy:

Skrev inte att den var tråkig, fann den ganska roande när jag läste.

jag är nog en roande person kanske?


   
SvaraCitera