Aviseringar
Rensa alla

Varför accepteras inte nykterism?


Ämnesstartare

Hur kommer det soig, att människors s. k. ungdomssynder är mer accepterade än folks nykterism? Hur kan man bara skratta åt sådanna saker som pårökningar eller allehanda olagligheter som inbrott etc. etc.? Hur kommer det sig att folk ser ned på en för att man inte dricker? Är jag, den som inte förgiftar min kropp tills den går sönder och tror jag mår bra den som inte förstår vad livet går ut på - jag som vägrar fly den verklighet jag är född i?

Jag får ofta utstå en massa spott och spe bara för att jag inte vill dricka. “Vad är det som är så farligt?”, “Fan vad töntig du är!” och dylika saker har kastats mot mitt anlete så många gåner att jag inte itts hålla räkningen. Unga av i dag är ju ofta benägna att acceptera allehanda, förut sedda, konstigheter - men inte nykterism.

Inte ens vuxna människor kan ta sig till att stödja en och från alla håll, varje gång samtalet någon gång kommer in på ämnet, tittar de på en, och nästan nyper en i kinden och klappar en på huvudet med blicken, sedan säger de något i stil med: “Du kommer nog ändra dig ser du” eller “Jag skall komma ihåg det där” och skrattar frenetiskt. Tänk att man inte ens skall kunna söka sig till sina föräldrars barm för stöd och support - hur kan de ens resonera så? Borde de inte vara stolta över en och uppmuntra det? Njuta av de fakrum att de inte behöver oroa sig för vad deras barn kanske gör ute på fyllan? Mina föräldrar hade båda två farit fulla när de var i min ålder, och det var för fan på 60 - 70-talen!

Varför vill folk omvända mig? Varför vill folk få mig till en människa som inte kan hantera verkligheten och inte har humor nog att ha kul nykter? Jag kan gå ostadigt och stöta ifrån mig skumma ljud utan att vara rund under fötterna eller full som ett ägg - men det gör jag inte eftersom det skulle se dumt ut. Vill folk att jag skall bli en av dem som festar, d. v. s. går till någons hem och dricker sprit och knullar runt till musik skrålande ur en bergssprängare, säkert KENT eller Håkan Hellström - ush. Vad tjänar det till? Det är ju inget de kommer ihåg dagen, eller dagarna efter - och sedan så har de ju en ny fest!

Nej - hur kommer det sig att nykterism inte är accepterat, men klotter, misshandel i viss grad och en massa andra saker som skadar folk till stor del ses som ingenting?

Snälla, citera inte vad ni valde i pollen och svara med det - skriv motivering eller dylikt!


   
Citera

Nej (jag dricker själv) (Du röstade på detta alternativ)
ja tycker de e starkt att göra precis som man vill men om nånn inte dricker för att dom inte vågar hade ja nog fått personen att dricka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej (jag dricker inte) (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Jag dricker väldigt sällan. men folk i min omgiving har börjat förstå att jag inte dricker.. men innan så kunde folk pressa på lite för mkt.


   
SvaraCitera

Jag tror det spelar rätt stor roll hur man är som person. Känner en kille som inte dricker, men festar rätt mkt ändå. Visst tjatar folk lite på honom att han ska testa, men det är mest på skämt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reisan:

Nej (jag dricker själv) (Du röstade på detta alternativ)
ja tycker de e starkt att göra precis som man vill men om nånn inte dricker för att dom inte vågar hade ja nog fått personen att dricka

Varför? Dra personen in i ett beroende av något som kostar skjortan och inte gör någon gott?


   
SvaraCitera

Nej (jag dricker inte) (Du röstade på detta alternativ)

[love]


   
SvaraCitera

GO NYKTERISM ! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Hampie:

Varför? Dra personen in i ett beroende av något som kostar skjortan och inte gör någon gott?

Det kan vara gott att gå ut och ta något att dricka med kompisarna nån gång. Men det är ju skillnad på att ta en öl/drink och supa


   
SvaraCitera

Hampie:

Varför? Dra personen in i ett beroende av något som kostar skjortan och inte gör någon gott?

ne men fan om nånn vill och inte vågar får man ju va lite stjyst och hjälpa
och beroende??
har du druckit nånn gång borde du veta att om man testar blir man inte beroende vafan de e svin svårt att bli alkolist


   
SvaraCitera

Jag går på internat och det dricks en hel del här. De flesta har gått upp typ 7 kg sedan dom började här i somras. Jag har gått ner 3 kg. Jag är en av typ 3 på en skola med 120 elever som inte dricker.


   
SvaraCitera

reisan:

vafan de e svin svårt att bli alkolist

nu ska vi inte överdriva.. det är inte några få i våran generation som är/kommer bli alkolister..


   
SvaraCitera

grundlurad:

GO NYKTERISM !

Fortsätt att tycka så om tre år också, jag har sett skrämmande exempel på vettiga fjortonåringar som inte blev så vettiga när de "växte upp".

reisan:

har du druckit nånn gång borde du veta att om man testar blir man inte beroende vafan de e svin svårt att bli alkolist

Det beror på, det är svårt att bli det för att alkoholism oftast ligger i släkten. [love]


   
SvaraCitera

_HIM_:

Jag har gått ner 3 kg. Jag är en av typ 3 på en skola med 120 elever som inte dricker

vilken skola =)


   
SvaraCitera

Jag tror det handlar om en generell fördom om att nykterister är tråkiga, religiösa, stela och socialt inkompetenta...Att de har för stort kontrollbehov och aldrig kan släppa loss....[rolleyes] Naturligtvis behöver det inte alls vara så. Jag känner en rolig prick som aldrig dricker alkohol. Fast han röker iof hasch istället...[wink]

Det är mer jobbigt när nykterister sprider sitt förakt mot oss som gärna tar en vinare på helgerna. Man behöver inte supa sig redlös bara för att man inte är nykterist. Jag tar ett par drinkar och släpper loss, så är det bra sen.

Det är ju minst lika jobbigt med de som alltid blir för fulla också. Lagom ska det vara.


   
SvaraCitera