Aviseringar
Rensa alla

Varför accepteras inte nykterism?


Ämnesstartare

Jag upplever det som "värre" att inte dricka kaffe än inte dricka alkohol.
Dock dricker jag alkohol ibland, men kaffe nästan aldrig.

På högstadiet tog jag tydligt avstånd från alkohol och det gjorde att alla såg snett på mig. På gymnasiet och senare är det få som bryr sig om jag dricker eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schlook:

Fortsätt att tycka så om tre år också, jag har sett skrämmande exempel på vettiga fjortonåringar som inte blev så vettiga när de "växte upp".

Detta är ju vad jag pratar om! I stället för att säga sådanna saker skall mans äga: "Bra, keep it going" eller dylikt! Att förutspå domedagen är väl inge vidare?

reisan:

har du druckit nånn gång borde du veta att om man testar blir man inte beroende vafan de e svin svårt att bli alkolist

Nej, det är det inte


   
SvaraCitera

Hampie:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Hampie:

Varför? Dra personen in i ett beroende av något som kostar skjortan och inte gör någon gott?

Nu kanske vi inte ska överdriva och säga att man blir beroende utav att dricka en gång. Sen jag respekterar nykterister, det är ens eget fria val.

Ändå kan jag tycka att du fördömmer drickandet för tidigt, du kan ju testa och se om det passar dig. Trodde själv när jag var yngre att jag inte skulle börja dricka, jag testade och insåg att det var trevligt och kul i måttliga mängder.


   
SvaraCitera

Schlook:

Det beror på, det är svårt att bli det för att alkoholism oftast ligger i släkten.

Min farsa är det och min mormor och morfar drack jättemycket när min morsa var ung så hon knappt orkade vara hemma :/ Tur att jag nästan aldrig dricker någon alkohol.


   
SvaraCitera

Hampie:

Att förutspå domedagen är väl inge vidare?

Jag är nog den enda jag känner som inte ölar, så jag har "tappat hoppet". Men det är ett personligt val, dock känner jag några som inte kan ha roligt utan alkohol och det är fan ingen merit och inget att eftersträva.

Persona non grata:

Jag upplever det som "värre" att inte dricka kaffe än inte dricka alkohol.
Dock dricker jag alkohol ibland, men kaffe nästan aldrig.

Ja, folk tycker jag är dum i huvudet när jag nekar koffeindrycker, ex kaffe, svart te och coca cola. Att jag inte dricker alkohol är det däremot inte så många som inte bryr sig, folk som har tagit ett par öl brukar snarare säga "det är fan starkt av dig" ...
[love]


   
SvaraCitera

Schlook:

Det beror på, det är svårt att bli det för att alkoholism oftast ligger i släkten

min morfar var alkolist min farmor och farfar e halv alkolister
och ja drack nästan varje dag hela sommarlovet och sen på första dan i skolan gick ja upp ur sängen tände en cig jick till skolan och kände inte de minsta av att ja skulle vilja dricka
ingen av mina kompisar e alkolister fast vi har supit tillsammans sen vi va 13 så tror de e ganska svårt om man har självdeciplin (hur de nu stavas)


   
SvaraCitera

blaehj:

Min farsa är det och min mormor och morfar drack jättemycket när min morsa var ung så hon knappt orkade vara hemma :/

Det ligger i min släkt också, men det är bara massa skit i min släkt typ, sjukdomar och blä. Men jag dricker ändå inte alkohol, dock är det inte pga anlag för alkoholism. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Strumpan:

Det är mer jobbigt när nykterister sprider sitt förakt mot oss som gärna tar en vinare på helgerna. Man behöver inte supa sig redlös bara för att man inte är nykterist. Jag tar ett par drinkar och släpper loss, så är det bra sen.

Jag må vara lite ond i den frågan, jag har spytt en del galla över folks alkoholvanor - men det är bara de som jag anser oresonliga. 15-åringar skall inte supa, så enkelt är det. Mina föräldras alkoholvanor har jag däremot föga problem med, ty de dricker bara på helger och då är det vin som gäller för det mesta.


   
SvaraCitera

reisan:

ingen av mina kompisar e alkolister fast vi har supit tillsammans sen vi va 13 så tror de e ganska svårt om man har självdeciplin (hur de nu stavas)

Nej, ni kanske har tur. Eller så kanske ni får vänta 10 år och se. [love]


   
SvaraCitera

Huvudsaken man kan ha kul.. sen om man dricker eller inte spelar ingen roll.. umgås hellre med en nykter person (som kan slappna av och ha kul ändå) när jag är ute än en packad..


   
SvaraCitera

Schlook:

Nej, ni kanske har tur. Eller så kanske ni får vänta 10 år och se

hhe mmm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reisan:

ingen av mina kompisar e alkolister fast vi har supit tillsammans sen vi va 13 så tror de e ganska svårt om man har självdeciplin (hur de nu stavas)

Jag hoppas att du har dyslexi, för annars kan du inte ha vidare självdisciplin på svenkslektionerna.

Schlook:

Det ligger i min släkt också

Min ock.


   
SvaraCitera

Hampie:

15-åringar skall inte supa, så enkelt är det

håller me..
tycker man ska vänta tills man är 18..
Sen får man avgöra om man vill dricka eller inte. Jag dricker nån gång, brukar ändå ta rätt mkt innan jag blir påverkad så ja känner att det ändå inte är någon idé.
Gör som du vill hampie, tycker jag.


   
SvaraCitera

Valet är fritt. Jag är alkis men har ingen synpunkt på att vissa vill vara nyktra. Jag var helnykterist under en längre tid men var på många fyllfester utan att någon tyckte det var nå't konstigt med det [smile]

Om det är någon som tycker att du är fel för att du är nykter så umgås du nog med fel folk


   
SvaraCitera