Aviseringar
Rensa alla

Varför är cannabis farligt?


Ämnesstartare

UNDEAD:

Källa på det tack 🙂

Känner flera som ligger inne på psyket nu, inget att leka med [no-no]

Unexpected:

[no-no]

Dold text: Cannabis är i stort sett ofarligt. Men det gör människor mer insiktsfulla och ger dom tid att tänka efter. Det är svårare att lura någon som är pårökt än att lura någon som är full. Från ett samhällsperspektiv, där samhället bygger på att man arbetar för att få pengar, och där pengar är status, så skulle cannabis kunna bryta ner hela maskeraden. Det skulle bli svårare att styra befolkningen. Därför är cannabis farligt. Inte skadligt för dig, men skadligt för de som styr landet du bor i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Dold text:

Inte sådant jag ville höra ju [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Inte sådant jag ville höra ju [smile]

Men det är ju sanningen ju. Det ÄR ju farligt, och det är därför det är förbjudet. Något bättre svar får du nog inte i den här tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marijuana och Hasch är samma sak och du kan få haschpsykos. Min mor arbetar med sådana patienter och de kommer vara bakom flötet resten av sina liv.

Ett intensivt missbruk av cannabis kan resultera i paranoia och psykoser. Samma effekter kan även utlösas av ett långvarigt cannabismissbruk, vilket kan leda till allvarliga personlighetsstörningar, särskilt om missbruket sker i unga år.
Andra effekter vid långvarigt cannabismissbruk

* Lungskador.
* Kronisk bronkit, det vill säga luftrörskatarr.
* Lägre testosteronproduktion, det vill säga manlig könshormon.
* Akuta ångestattacker.
* Eventuellt fosterskador.

Så ge fan i droger, du vill inte hamna i den skiten och JA det är beroendeframkallande både fysiskt och psykiskt. De som säger annat och vill ha det legaliserat är de som håller på med skiten, de har redan gått förlorade och diskutera med sådana personer är bara slöseri med tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Men det är ju sanningen ju. Det ÄR ju farligt, och det är därför det är förbjudet. Något bättre svar får du nog inte i den här tråden.

Då får jag tacka för ditt bidrag ^^

Saken är den att anticannabisare verkar så övertygade ibland att jag tror att jag missat något [smile]


   
SvaraCitera
Hando

cannabis:

För jag är crazy om man tror man kan behandla mig hur som helst.

HAHAHAHAHYAHAHAHAHA!![bigsmile]


   
SvaraCitera

Stephen:

text

Copypaste hos snuten...
A: Cannabis är ej fysiskt beroendeframkallande vad jag vet, ge källor på det som är opartiska tack. (Snuten är såklart inte giltig då)

B: Ge källor på resten, förutom din mors ord/herr polis ord.
(Snuten är ju inte precis världens opartiska källa i detta sammanhang)

Det farliga är väl att man kan få precis samma bieffekter som med mång andra droger, dvs alkohol, tobak och nikotin.
(Precis som de du just raddade upp ifrån snuten)

Mawns:

Man kan få haschpsykos och sluta på mentalsjukhus

Källa? Förutom de du känner isåfall dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stephen:

* Lungskador.
* Kronisk bronkit, det vill säga luftrörskatarr.
* Lägre testosteronproduktion, det vill säga manlig könshormon.
* Akuta ångestattacker.
* Eventuellt fosterskador.

okej, nu vill jag veta hur mycket kroppen skadas av ett långvarigt bruk av alkohol. Skulle tro att det är en del värre.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4099689.ab

Och det är bara skadorna som sker dagen efter med alkohol. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JoeDavala:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4099689.ab

Precis. Etanol är ett starkt gift som långsamt sliter sönder hela kroppen. Visst kan det vara kul att få lite kaotisk aktivitet i hjärnan, men priset man får betala är fruktansvärt högt.

OnT: Det som gör cannabis farligt är i princip bara två saker. För det första röks det oftast, vilket sliter en del på lungorna. Även om man bara röker en gång om dagen kan lungorna få sig en liten, liten törn. Det blir värre med tiden. Lungorna ska annars klara en hel del skit.
För det andra blir man desorganiserad, tankspridd och lat av att droga sig med THC, detta på lång sikt, givetvis. Man blir inte en mördare för att man kollar på skräckfilm, men om det är det enda man sitter och matar sig med så blir man ju klart avtrubbad. En parentes/metafor. Förslöandet cannabis orsakar eskalerar långsamt, i tidigt stadie av missbruk kan det till och med gå andra hållet, tvärtom, och ge en mer motivation och inspiration eftersom livet blir mer variationsrikt, rent perceptuellt. Inspiration kommer aldrig sluta komma med rusen, det är säkert... men allteftersom minskar motivationen, och man gör hellre något som är jävligt chill än att göra något som är jobbigt. Mer och mer blir jobbigt.
Att man blir tankspridd är både bättre och sämre. Kreativiteten kan flöda på ganska bra, men det kan vara lite svårt att koncentrera sig, eller följa ett samtal som vanligt. Man svävar ut rätt lätt.
Dessa biverkningar kommer inte med ett stabilt och glest bruk. Det kommer genom daglig rökning under långa perioder.

För att utgå från mig själv, kan jag säga att jag lyckades vara jävligt klar i knoppen de tre första månaderna jag rökte dagligen, men det var lätt hänt att man helst av allt rökte och struntade i annat sen. Nu röker jag inte varje dag; högst fem gånger i veckan. För tillfället har jag paus, och kommer att ha det i någon vecka.
Ett cannabisbuk är alltså i princip ofarligt om man lyckas hålla det på en förnuftig nivå. Jag skulle inte rekommendera någon att röka dagligen. Trots att det är kul tar det udden av charmen med cannabis och det är lätt hänt att man "fastnar i träsket". Jag skulle givetvis inte rekommendera någon att ta någon som helst drog, men t.ex. ett cannabisbruk som ligger stabilt på en gång i veckan är i princip helt ofarligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

A: Cannabis är ej fysiskt beroendeframkallande vad jag vet, ge källor på det som är opartiska tack. (Snuten är såklart inte giltig då)

jag gav en mycket bra källa

Zittam:

B: Ge källor på resten, förutom din mors ord/herr polis ord.
(Snuten är ju inte precis världens opartiska källa i detta sammanhang)

angivit två bra källor, speciellt när min mor arbetar med just sådana personer. vad mer kan du begära.

självklart kan du få bestående men från alkohol och andra droger men nu gällde det här cannabis och då håller jag mig till ämnet.

men det är ingen idé att diskutera med cannabis/drog-missbrukare då de bara förespråkar det och tycker att det är det bästa som finns. det är patetiskt att hålla på och det är skadligt i längden. vad är det din sönderrökta hjärna inte förstår?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack Stephen, äntligen någon som hjälper mig i kampen.. Vill bara tilläga en sak. Man kan väll bara få psykoser av hasch, inte av att röka gräs?


   
SvaraCitera

Moderaten:

Man kan väll bara få psykoser av hasch, inte av att röka gräs?

Det är inte dokumenterat vad jag vet. Visa gärna några dokumenterade fall.


   
SvaraCitera

Själv tycker jag en fara med cannabis är att man kan riskera att bli passiv i sitt sociala liv och endast bry sig om drogen. Detta är ju i och för sig inte någonting unikt för cannabis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stephen:

Marijuana och Hasch är samma sak och du kan få haschpsykos.

Det är inte samma sak, men innehåller samma verksamma ämnen [smile]

Stephen:

Min mor arbetar med sådana patienter och de kommer vara bakom flötet resten av sina liv.

Jag är ledsen, men det där ger jag inte fem öre för.

Stephen:

* Lungskador.
* Kronisk bronkit, det vill säga luftrörskatarr.
* Lägre testosteronproduktion, det vill säga manlig könshormon.
* Akuta ångestattacker.
* Eventuellt fosterskador.

Ingen större fara då alltså [y]

Stephen:

. De som säger annat och vill ha det legaliserat är de som håller på med skiten, de har redan gått förlorade och diskutera med sådana personer är bara slöseri med tid.

Det där uttalandet är bara löjligt och får dig att framstå som oseriös.

Klart man kan bli psykiskt beroende.

JoeDavala:

alkohol.

Inte intresserad av alkohol vs. cannabis [no-no]

Infraröd:

Text

Tack för ett utförligt svar [smile]

Även om jag mest var ute efter personer som är mot cannabisbruks åsikter, så är det intressant med en van brukares också. Jag är själv övertygad om att det är relativt harmlöst i sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cannabis är inte beroendeframkallande, det farliga med det är som redan nämnts att man kan bli asocial, fast hos andra kan det hjälpa till ett bättre på socialt umgänge det är en personlighetsfråga.

Eftersom att man röker det är det självklart skadligt för kroppen, mycket mindre än en vanlig cigarett men det är fortfarande inte bra.

Som med allt annat vänjer sig kroppen vid att du röker och du kommer vilja röka mer, eller ta steget upp till tyngre droger, alla har vi väl hört samma gamla genomgång om hur hasch är en inkörningsdrog.

Det som är värst är att eftersom att det är en olaglig drog kommer det ofta från fel sorts människor, det kan finnas mer i gräset än va de berättar för dig.


   
SvaraCitera