Aviseringar
Rensa alla

Varför är det inte upp till var och en?


Ämnesstartare

Som i fallet prostitution exempelvis så blir det hur man än vänder och vrider på det så att en av personerna i ett sådant avtal tvingas genomföra en brottslig handling (det är ju olagligt att KÖPA sex), man måste "gömma sig", vara på sin vakt och ständigt oroa sig för besök av farbror blå. Även om det "bara" drabbar ens kund rent rättsligt så får man ju som hora ta betydligt större risker när man till följd av detta kanske förlorar sin kund och blir tvungen att träffa ett större antal män istället för att ha ett fåtal återkommande stammisar som man känner sig trygg med.

Dessutom så kan jag tydligt se hur det föds ännu fler brott ur den otrygga tillvaron som skapas av detta, kan väl generalisera lite och säga att de som horar i många fall även missbrukar, och till följd av att polisen beslagtar en missbrukares droger så tvingas missbrukaren (1.) att köpa sina droger IGEN, (2.)betala ÄNNU mer pengar till sin kran, få en annan människa att begå ett lagbrott i form av sexköp (3.), sexköparen åker fast, horan får åter igen söka upp nya kunder(4.), blir våldtagen och misshandlad (3. 4.), köper ett vapen(5.) som skydd, måste få någon att köpa sex (6.) för att ha råd med det OCH SÅ VIDARE.

Okejdå, kanske det inte ALLTID blir så. Men jag ser i alla fall 6st brott i det ledet som hade kunnat undvikas med enkla medel. Ser även en del skattepengar som kunde ha lagts på vettigare saker än brott utan brottsoffer.

Hur är detta bra för någon, kan någon snälla förklara? Jag förstår inte.


   
Citera
Ämnesstartare

jag tycker att alla ska få göra som dom vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker illegaliserande av prostitution är fjantigt moraliserande, så jag är helt på din sida. Ja, jag bidrar jättemycket till diskussionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

7 brott äre ju till och med! Tänk hur mycket skattepengar man kan spara, blir lite lissen faktiskt, på riktigt. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

7 brott äre ju till och med! Tänk hur mycket skattepengar man kan spara, blir lite lissen faktiskt, på riktigt.

vill du sälja dig? :O

om nu så är fallet så tycker jag det är upp till dig. men då andra sidan så vet jag inte på vilka grunder man har gjort det olagligt i så många länder. så verkar finnas någon vettig förklaring bakom beslutet kanske..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fjarrkontroll:

vill du sälja dig? :O

Man kan väl ha en åsikt i frågan ändå.

Är lite kluven här.. känns som ett svek mot de prostituerade som far illa och är tvingade till sitt jobb att bara låta verksamheten fortgå, som när man som ungdom snattar som ett rop på hjälp och man får ett "äh men taren då" av affären.
Har också svårt att tro att alla som prostituerar sig verkligen vill göra det, men då är ju inte böter (om dessa böter nu inte skulle gå till någon superbra välgörenhet) lösningen. Med bättre hjälp till avgiftning, utbildning och psykvård skulle ju färre behöva prostituera sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man kan väl ha en åsikt i frågan ändå.

ja? klart man kan. det var en fråga isola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här har jag frågat mig själv i typ rätt många år nu.

Att man inte tillåter knark beror nog rätt mycket på att man basunerat ut i flera år att knark är bajs och att man gör ungdomar en tjänst genom att slå dem med batonger om de knarkar. Ungefär samma sak med prostitution. Sen så finns det en del tryck från andra länder om att man inte ska tillåta knark och grejer. Typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samhället speglar invånarna i stort, det är viktigare att fasaden blänker än att man åtgärdar att den är helt rutten under färgen. [crazy] Jag håller med dig helt. Oavsett om man pratar om cannabis(och liknande), prostitution eller tyngre droger så finns det en antal starka argument till legalisering som var för sig borde vara starka nog... Argumenten för att det ska hållas olagligt är dock främst fabricerade och vid t.ex. cannabis så finns det ju mig veterligen inte en enda vettig anledning.

Men nu kommer väl någon som aldrig rökt komma och berätta om sin kusins kompis som dog av överdos eller sin polare som blev cp/kriminell/sliten. [crazy]

dvärgkastarn:

Sen så finns det en del tryck från andra länder om att man inte ska tillåta knark och grejer. Typ.

Det här är egentligen grejen, Sverige rättar sig gärna i ledet. Det finns enorma krafter som arbetar mot att det ska bli lagligt, kriminella organisationer som kan korrumpera hela länder får liksom alla sina pengar från "knark" och ja traficking prostution men vet inte hur stor del av random kartells BNP(:P) detta utgör.

fjarrkontroll:

så verkar finnas någon vettig förklaring bakom beslutet kanske..

Ta reda på om det finns det då, världen utanför dörren bör väl intressera dig mer än såhär.. SHEEP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

Ta reda på om det finns det då,

nej, så mycket bryr jag mig icke.

Rävpojken:

världen utanför dörren bör väl intressera dig mer än såhär.. SHEEP

det gör den i vissa avseenden men inte alla. och jag har ingen större motivation till att tvunget ta reda på varför det är som det är i denna fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är för att det ska vara olagligt att köpa sex, om polisen aktivt letar efter sexköpare är det lättare att hitta trafficing och dessutom är det nog en försvinnande liten del som säljer sig av egen fri vilja snarare än att de är inträngda i ett hörn och inte ser någon utväg. Att då kriminalisera den utnyttjande parten är enligt mig en bra kompromiss.

Ju mer makt man har ju mer benägen är man att köpa sex, kvinnliga sexköpare har ökat under de senaste åren, och då främst bland de som innehar höga chefsroller. Så länge vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där man måste ha pengar för att kunna köpa sig lycka och där vissa människor har makt över andra kommer sexköp vara utbrett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Hur är detta bra för någon

För det första tror jag att prostitutionsindustrin i sig är destruktiv för de som säljer sina kroppar, även bortsett från problemen som följer med att det är illegalt. Jag håller med dig om att de som idag säljer sex förmodligen skulle få en bättre situation om det blev legalt.

Samtidigt vill jag inte legalisera prostitution eftersom jag antar att det, i likhet med legalisering av droger skulle leda till att en mycket större grupp människor (främst kvinnor) blir prostituerade. Detta i sin tur skulle avleda generellt underklassen och kvinnorna som grupper från att studera på högre nivå och erhålla större ekonomisk makt.

Därför är jag kluven, men mest emot legalisering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi kanske ska införa RUT-avdrag på sexköp då vi ändå håller på, vavava?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fjarrkontroll:

det gör den i vissa avseenden men inte alla. och jag har ingen större motivation till att tvunget ta reda på varför det är som det är i denna fråga.

fjarrkontroll:

nej, så mycket bryr jag mig icke.

Nä finns ju jättemycket viktigare saker vad för kläder man ska ha hur fotbollen går osvosv


   
SvaraCitera

fjarrkontroll:

men då andra sidan så vet jag inte på vilka grunder man har gjort det olagligt i så många länder. så verkar finnas någon vettig förklaring bakom beslutet kanske..

Mest troligen är det en förlegad, traditionell syn på sex, religion och liknande saker som ligger till grund för lagarna. "Sex är heligt, och ska bara ske mellan man och hustru", "Man ska inte ha sex med någon man inte är kär i eller älskar" och allt sådant. Där har du din "vettiga" förklaring.

Idag pratar förespråkare för att lagarna ska finnas kvar som de är främst om människohandel. Dock främjar väl nästan alltid ett förbud dessa illegala rörelser. Skulle vi legalisera sexköp skulle ju fokus kunna läggas på just människohandeln istället för att jaga sexköpare.


   
SvaraCitera