Aviseringar
Rensa alla

Varför är det inte upp till var och en?


mynona

Capture:

"Man ska inte ha sex med någon man inte är kär i eller älskar"

Ett annat argument är: "Man bör bara ha sex om man är kåt, annars skadar man sin egen sexualitet". Man avråder ju normalt sett folk från att ofta ha sex utan att vara kåta, något som skadar deras egen lust. Det är logiskt att man skadar sin egen sexualitet och lust om man regelbundet har sex utan att vara kåt. Bör det ses som annorlunda här för att man får betalt för det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dessutom är väl en av de större anledningar att folk rätt fort skulle börja missbruka det om prostitution blir lagligt. Idag är det förvånansvärt vanligt att tjejer beslagtas och tvingas sälja sex åt något annan. Att sätta dit någon för detta är oftast väldigt svårt då det är ord mot ord så därför är det lättast från alla riktningar att förbjuda folk att köpa sex. Sen är det kanske inte så vanligt i sverige men det förekommer ju överallt.

Så har jag tänkt iaf.


   
SvaraCitera
mynona

Fingerprints:

dessutom är väl en av de större anledningar att folk rätt fort skulle börja missbruka det om prostitution blir lagligt. Idag är det förvånansvärt vanligt att tjejer beslagtas och tvingas sälja sex åt något annan. Att sätta dit någon för detta är oftast väldigt svårt då det är ord mot ord så därför är det lättast från alla riktningar att förbjuda folk att köpa sex. Sen är det kanske inte så vanligt i sverige men det förekommer ju överallt.

Ja. All prostitution är inte tvång. Jag känner till personer som har sålt sex och köpt sex. Jag vet att det inte är svartvitt. Jag vet att alla sexsäljare inte lever i misär och att alla sexköpare inte har som motiv att förnedra. Men även om man nu själv råkar tillhöra dem som inte skulle utnyttjas lätt så får man inte förbise hur vanligt det troligen skulle bli för äldre killar att sälja unga tjejer med dålig självkänsla om de inte kan sättas fast för det, och hur vanligt det skulle kunna bli för unga killar att köpa sex. Det händer ju redan nu. Varför göra det mer accepterat, det är knappast vidare trevligt som det är, hur mycket man än vill verka frisynt, och hur mycket man är ÄR frisynt och tolerant, för det är jag. Innan vi lever i en jämställd värld är det också ett faktum att prostituerade kvinnor ofta föraktas av sina kunder, eftersom normen ser ut så.

Ja, jag är medveten om hur sexisistiskt och moralistiskt det där låter. Det låter rent av banalt. Det kanske finns en orsak till varför det låter banalt.

Vad gäller droger så finns det de som skulle säga att man kan bruka och missbruka allt


   
SvaraCitera

mynona:

Ett annat argument är: "Man bör bara ha sex om man är kåt, annars skadar man sin egen sexualitet". Man avråder ju normalt sett folk från att ofta ha sex utan att vara kåta, något som skadar deras egen lust. Det är logiskt att man skadar sin egen sexualitet och lust om man regelbundet har sex utan att vara kåt. Bör det ses som annorlunda här för att man får betalt för det?

Nej, det är inte bra att inte ha sex om man inte är kåt. Men vad vet vi egentligen om hur det ser ut vid ett sexköp? Det är ju knappast säkert att de som säljer sex aldrig är kåta när de utför sina tjänster.

Om man ser hur det ser ut på lagliga bordeller tror jag dessutom att de som arbetar har där rätt att tacka nej till kunder?


   
SvaraCitera

Men åh. Är ej på humör för någon himlarns debatt, speciellt inte på UM av alla ställen. Skulle ej ha skrivit i tråden. Är väl oartigt att bara avvika mitt i allt. Hrm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför får inte varje människa bestämma över sitt eget liv, för att andra tror sig veta bättre och har som största intresse att påtvinga andra människor sin världsbild, svårare än så är det inte.


   
SvaraCitera
sincan

isola:

Har också svårt att tro att alla som prostituerar sig verkligen vill göra det, men då är ju inte böter (om dessa böter nu inte skulle gå till någon superbra välgörenhet) lösningen. Med bättre hjälp till avgiftning, utbildning och psykvård skulle ju färre behöva prostituera sig.

Just det antagandet, att de som prostituerar sig inte vill göra det, som kommer från folk utan någon som helst kontakt med prostituerade och den typen av krets känns ju faktiskt ganska svår att ta som någon typ av samhällssanning. Värderingen kommer då snarare från uttalaren en den som sysslar med prostitutionen där du som uttalare: 1 är emot prostitution samt ser ner på den som beklaglig, 2 gör alla prostituerade till offer.

Rent tekniskt är det samma grej man säger när om t ex. en "städtand" på skolan, "hon vill ju inte vara där egentligen!" men vad vet du som betraktare om det, det är ju ofta för att du själv inte vill göra den personens sysslor.

Jag skulle aldrig vilja betala för sex, heller skulle jag inte vilja se folk i min omgivning göra det. Det är min moraliska ställningspunkt, men om någon vill jobba som hora så får hon/han väl göra det och om någon vill köpa så är det dennes beslut. Så länge ingen tar allvarlig skada och båda vill så är det fine. Sedan är trafficking och organiserat utnyttjande av barn/flickor/kvinnor något bland det vidrigaste men det berörs ju även av andra lagar och bör talas om när man diskuterar "vanlig prostitution".

Tycker som honom-->

dvärgkastarn:

Det här har jag frågat mig själv i typ rätt många år nu.

Att man inte tillåter knark beror nog rätt mycket på att man basunerat ut i flera år att knark är bajs och att man gör ungdomar en tjänst genom att slå dem med batonger om de knarkar. Ungefär samma sak med prostitution. Sen så finns det en del tryck från andra länder om att man inte ska tillåta knark och grejer. Typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Varför får inte varje människa bestämma över sitt eget liv, för att andra tror sig veta bättre

Strukturella problem kan inte lösas på annat sätt än strukturella lösningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Strukturella problem kan inte lösas på annat sätt än strukturella lösningar.

Vem bestämmer vad som är ett problem eller ej. Samt varför tvinga människor som "tycker fel" att förändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Vem bestämmer vad som är ett problem eller ej. Samt varför tvinga människor som "tycker fel" att förändras.

Det är ett etiskt ställningstagande, att minska det totala lidandet i världen. Därför bryr jag mig, men skulle naturligtvis inte vilja att ett förslag gick igenom som inte en majoritet av befolkningen står bakom.

Makt uppstår inte med politiska beslut, den finns redan i samhället och det finns redan i högsta grad de som styr över andras vardag för att de råkar besitta större makt. Därför föredrar jag demokratiska beslut före att en aristokrati inofficiellt har makten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Det är ett etiskt ställningstagande, att minska det totala lidandet i världen. Därför bryr jag mig, men skulle naturligtvis inte vilja att ett förslag gick igenom som inte en majoritet av befolkningen står bakom.

Att majoriteten har rätt kan tyckas fint, varför ska en världsbild påtvingas någon annan, är inte det om något etiskt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det borde vara upp till var och en ja huruvida man vill sälja eller köpa sex. Men dessvärre finns för många människor här i världen som vill kontrollera och bestämma över andra, där ligger problemet kort sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Att majoriteten har rätt kan tyckas fint, varför ska en världsbild påtvingas någon annan, är inte det om något etiskt fel.

MissAnox:

Makt uppstår inte med politiska beslut, den finns redan i samhället och det finns redan i högsta grad de som styr över andras vardag för att de råkar besitta större makt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

varför ska en världsbild påtvingas någon annan, är inte det om något etiskt fel.

åter frågar jag dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Ja. All prostitution är inte tvång.

det var inte det jag påstod heller! Men att acceptera det i allmänhet hade som du säger antagligen fått de ofrivilliga fallen att öka

tycker alla som är intresserade utav ämnet borde läsa den här boken:

Image

En av de bästa och hemskaste böckerna jag läst.


   
SvaraCitera