Aviseringar
Rensa alla

varför är det mer ok att misshandla nån psykiskt än fysiskt?


Ämnesstartare

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Mårran:

Det är inte mer ok. Det är bara det att folk inte reagerar på samma sätt eftersom det inte lämnar kroppsliga spår

Dock tror jag folk tar fysisk misshandel som mer allvarligt än psykisk. Att bli utsatt för en kränkning verkar generellt inte anses lika hemskt som att bli slagen, man värderar slagen och våldet som mer hemskt. Inte för att det är det, men man värderar det så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PSYKISKT OMG I MEAN


   
SvaraCitera

varjegångjagdrömt:

varför är det mer ok att misshandla nån psykiskt än fysiskt?

Om jag slår någon på käften är det uppenbarligen misshandel.

Om jag kallar en tjej tjock och ful kan det vara menat som ett skämt, men vissa tjejer kan tolka det som mobbing (psykisk misshandel).

Dvs psykisk misshandel är subjektiv.


   
SvaraCitera

Det är aldrig okej att misshandla någon på nått sätt.

Men det är mycket mycket svårare att bevisa psykisk misshandel då man inte får blåmärken osv av det, som är synliga. För helt allvarligt, även om folk skulle kunna se att en person led och mådde dåligt, så är det väldigt många som väljer att inte se det.

Och personen i fråga kanske inte heller visar det/döljer det.


   
SvaraCitera

för att det är mer synd om personer med skador som man kan se Dold text: not


   
SvaraCitera

öghhh tycker det är självklart

fysisk misshandel - garanterad skada
kan ej männsikor vara starkare internt då kan inte psykiskt misshandel uppståd plus att kommunitaktion handlar om egna tolkioningar som att läsa bibeln och tolka... vi är ignoranta mot varandra och missförstår så psyskiskt misshandel skulle uppstå helaa tiden bara pga misstolkningar [crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Man kan ej dö av psykisk misshandling
[confused]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera