Aviseringar
Rensa alla

Varför är det mer okej att säga jävla svenne än jävla blatte?


Ämnesstartare

NiklasW: Hittar inga och det är troligtvis mindre vanligt än det motsatta exemplet.

troligtvis? :p

NiklasW: Finns en allmän uppfattning bland vissa grupper att det är mer okej. Detta motiveras ofta med att invandrare är i minoritet och att det därför är mindre okej med rasism mot dessa grupper..

många tkr väl att det inte är ok med rasism från vilken grupp det än är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: troligtvis? :p

Ja det finns ju ingen exakt statistik men jag är ganska säker på att svenskfientligheten, dvs rasismen mot svenskar, är mer utbredd än främlingsfientlighet, dvs rasismen mot invandrare.

många tkr väl att det inte är ok med rasism från vilken grupp det än är.

Bland politiker och etablissemang är det oftast så att man leker att svenskfientligheten inte existerar och det är ett sätt att bagatelliserar den rasism som faktiskt finns mot svenskar. Vi har dessutom en lag i Sverige "hets mot folkgrupp" som inte innefattar svenskar utan enbart invandrargrupper. Alltså, båda i hur man beter sig, hur man talar men också rent juridiskt så är det tydligt att många anser att rasism mot svenskar är mer okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja det finns ju ingen exakt statistik men jag är ganska säker på att svenskfientligheten, dvs rasismen mot svenskar, är mer utbredd än främlingsfientlighet, dvs rasismen mot invandrare.

hur kan du vara så säker? :s så himla sjukt om man tror så.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blatte kommer från ordet kackerlacka, svenne kommer från svensk. det är som att säga arabbe ist för arab, danne ist för dansk eller något sånt. där är skillnaden på orden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja det finns ju ingen exakt statistik men jag är ganska säker på att svenskfientligheten, dvs rasismen mot svenskar, är mer utbredd än främlingsfientlighet, dvs rasismen mot invandrare.

det känns nästan lite korkat att påstå de saker du säger. men ja orkar inte med dig ibland. ingenting sjunker in i dig ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

hur kan du vara så säker? :s så himla sjukt om man tror så.. 

Jag har oftare hört invandrare använda ordet "svennejävel" än vad jag hört svenskar använda "blattejävel" Ser man på brottsstatistik så är invandrare överrepresenterade samtidigt som svenskar är underrepresenterade. Se ett avsnitt på efterlyst exempelvis, i majoriteten av fallen som tas upp är invandrare förövarna och svenskar är brottsoffer. Några saker som talar för att svenskfientligheten är större än främlingsfientligheten i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner att det finns en mer negativ klang i blatte. Kukoxo har nog rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

det känns nästan lite korkat att påstå de saker du säger. men ja orkar inte med dig ibland. ingenting sjunker in i dig ändå.

Tänk efter lite nu, vem av oss två är det som kommit med bevisen samtidigt som den andra inte kommit med några alls? Vem av oss två är det som kommit med motiveringar till våra påståenden samtidigt som den andra bara sagt emot utan att motivera? Tänk på de två frågorna en stund nu och sedan på påståendet att det är jag som uppträder "korkat" i denna diskussionen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
blatte kommer från ordet kackerlacka, svenne kommer från svensk. det är som att säga arabbe ist för arab, danne ist för dansk eller något sånt. där är skillnaden på orden.

Irrelevant vart orden kommer ifrån. Både svenne och blatte är nedvärderande uttryck mot svenskar respektive invandrare. Används de tillsammans med "jävla" är det än mer tydligt att de enbart används av ondo. Båda är precis lika illa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Eftersom folk bara vill tro att rasism endast kan komma från svenskar

ahmen schabba så är det ju verkligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järnis:

ahmen schabba så är det ju verkligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Så en video bevisar att alla antirasister tycker så?
Jag såg en gång en video som sa att alla som röstar på SD förövar sig på barn och äter müsli till kvällsmat så måste va så


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW: Ja det finns ju ingen exakt statistik

Correction: det finns ingen statistik.

NiklasW: men jag är ganska säker

Du är ganska säker på det mesta som talar till din fördel. Precis som alla andra som försöker påvisa en poäng. Vad sägs om att du försöker sätta in dig i situationen genom att tala om personliga erfarenheter, saker du själv varit med om, istället för att länka till videos där du inte har en aning om vad sammanhanget var? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas måste ju fan vara ett lost fall..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Irrelevant vart orden kommer ifrån. Både svenne och blatte är nedvärderande uttryck mot svenskar respektive invandrare. Används de tillsammans med "jävla" är det än mer tydligt att de enbart används av ondo. Båda är precis lika illa.

de är visst relevant vart orden kommer ifrån :s


   
SvaraCitera