Aviseringar
Rensa alla

Varför är det så få som vågar leva utanför de sammhälleliga normerna


Ämnesstartare

Så många människor är olyckliga och känner sig instängda och begränsade. De flesta följer den väg som redan från deras födsel varit utstakad på förhand för dem, den lätta vägen. D.v.s. konventionell utbildning och därefter ett arbete vars enda funktion tycks vara att fylla det tomrum där man annars hade kunnat skapa sig ett innehållsrikt liv, samt i utbyte ge pengar för att kunna konsumera saker som man sägs behöva. Jag kan inte begripa att så oerhört många människor finner sig i att offra så mycket av sina korta liv åt att slava för profithungriga företag, gå som i dvala och inte njuta särskilt mycket av livet förutom vid enstaka tillfällen. Bara jag som inte tycker att det är ett liv att leva så?


   
Citera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Bara jag som inte tycker att det är ett liv att leva så?

Jag håller med dig.

Men sen så måste man plugga, skaffa jobb, för att kunna leva innehållsrikt liv, att kunna leva överhuvudtaget. Sen så underlättar pengar till lycka också.

Jag hatar pengar. [sad] Dold text: Ellerja. Att inte ha pengar -.-


   
SvaraCitera

Vad föreslår du?


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Så många människor......

Jag känner mig endå rätt rebbelisk och att jag tar avstånd mot saker som samhället har målat upp för oss som barn. Men jag gör som jag vill, det borde fler göra.

Förstår vad du menar och jag säger inte emot dig eller något åt det hållet. Tycker också det är synd att det ska behöva vara så.


   
SvaraCitera

Homunculi:

Vad föreslår du?

Ta ett äpple istället för HASCH
typ


   
SvaraCitera

dödgrävarn:

Ta ett äpple istället för HASCH
typ

Äpplen är gott. [party]


   
SvaraCitera

Homunculi:

Äpplen är gott. [party]

[wink]


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Varför är det så få som vågar leva utanför de sammhälleliga normerna

För att de är fega och sånnt. [sad]
Jag tycker det är jätte dåligt att alla ungdomar bara följer normerna, blir fjortisar, röker, festar, dricker alkohol, har sex jätte tidigt, och med jätte många. ): Fler borde stå emot och hjälpa till att göra samhället niceigare och mindre horigt och sånnt. ):

Matilda1988:

Bara jag som inte tycker att det är ett liv att leva så?

Ja, jag har också tänkt på det. Det är tråkigt, och det känns ofta som att det enda folk bryr sig om är utbildning, arbete som i sin tur ger pengar. ):
Jag tycker att alla borde ha det lika, och att alla bara ska få ha så mcket pengar de behöver och sånnt, för då blir nog allt niceigare och lättare och sånnt, och alla blir glada, kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Vad föreslår du?

Vad föreslår du själv?
Jag förstår att du inte ser något annat alternativ än det samhälle vi har. Att vi måste leva såhär.. men du sägs ju emot av undantagen,

se Venezuela, som håller på att befria sig från det västerländska levnadssättet, se Bhutan som istället för att mäta lycka i ökad BNP mäter det i hur glada deras befolkning är,,

Jag säger inte att vi behöver bli som dem. Men varför inte försöka mildra konsekvenserna av det samhälle idag, och varför se på det här som det enda möjliga? Varför se på växthuseffekt, utsläpp, användning av all bensin, som det enda möjliga?

Det kommer inte bringa oss lycka.
Men, kanske har sioux-indianerna rätt.
"Först när den sista floden är förorenad, när det sista trädet är fällt, så kommer den vita mannen inse att man inte kan äta pengar." :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

"Först när den sista floden är förorenad, när det sista trädet är fällt, så kommer den vita mannen inse att man inte kan äta pengar."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ord


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Men, kanske har sioux-indianerna rätt.
"Först när den sista floden är förorenad, när det sista trädet är fällt, så kommer den vita mannen inse att man inte kan äta pengar." :/

Däremot så smakar nog sioux-indaianer rätt gott.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Jag förstår att du inte ser något annat alternativ än det samhälle vi har. Att vi måste leva såhär.. men du sägs ju emot av undantagen,

Jag ser andra alternativ, men det var hon som startade frågeställningen och jag skulle då gärna vilja veta henne åsikter.

Anarkandi:

Vad föreslår du själv?

Ett liberalt samhälle, där ingens rättigheter får påverka någon annan utan lov.

Anarkandi:

Men varför inte försöka mildra konsekvenserna av det samhälle idag, och varför se på det här som det enda möjliga?

Hur skulle du konstuera ett samhälle som främjar människors levnadlust då?

Anarkandi:

Varför se på växthuseffekt, utsläpp, användning av all bensin, som det enda möjliga?

Det är många som vill ändra det.

Anarkandi:

Det kommer inte bringa oss lycka.

Lycka är inget objektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nithon:

Däremot så smakar nog sioux-indaianer rätt gott.

Intressant tanke. Jag undrar hur buffel hade smakat?

Homunculi:

Ett liberalt samhälle, där ingens rättigheter får påverka någon annan utan lov.

Ska man få påverka miljön hur man vill då?

Homunculi:

Hur skulle du konstuera ett samhälle som främjar människors levnadlust då?

Genom att se till så att alla får sina grundläggande behov tillfredställda, men ändå bibehåller viljan för dem att sträva uppåt. Ingen ska behöva svälta i vårat civilserade samhälle, men de ska ändå vilja sträva uppåt för att komma någon vart, vilket man gjort i t.ex experiment i USA med medborgarlön; folk stannade inte hemma och levde på existensminum, de fortsatte jobba och arbeta för att ha råd med ännu mer. Människan kommer aldrig vara nöjd med vad de har. Grundläggande psykologi.

Annars vill jag förespråka ökat utrymme för kollektivt drivna institutioner, istället för ett samhälle som är en blandekonomi mellan plan och marknadsekonomi, vill jag ha ett blandat plan, marknads och folkekonomi. Jag vill göra företagsinstitutioner mer demokratiska, och den utvecklingen går företag åt idag självmant, då de inser att det är mer lönsamt, även om cheferna ogärna släpper makten, så finns det mycket ekonomisk vinst att se i det..

Sen vill jag inte att man ska kunna tjäna pengar på spekulation, på att låna ut/spara pengar. Pengar ska baseras på arbete, inte på att lathet. Det är inte hållbart att ha det så heller..

Vill införa individuella utsläppsrätter, så att man bara får flyga ex antal gånger per år, vill man flyga mer får man köpa utsläppsrätter av fattigare, vilket leder till att vi får ett fördelningssystem som kanske är mer effektivt än det nuvarande?

Homunculi:

Det är många som vill ändra det.

Däribland jag.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ska man få påverka miljön hur man vill då?

Nej, då atmosfären och miljön delas av oss alla.


   
SvaraCitera