Aviseringar
Rensa alla

Varför är folk emot jakt så mycket och använder konstiga argument emot det?


Tycker det beror på vilken typ av jakt man är emot. 
Finner det idiotiskt att många av de som gnäller på jägare och jakt själva äter kött. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är fel att använda djur för testförsök, jaga för nöje, använda djurs delar som kläder, dödar utrotningshotade djur för pengar och tar horn och sånt från djur och lämnar dem för att dö. Äter kött jaja kalla mig hycklare...


   
SvaraCitera

Det är väl skillnad på jakt och jakt. Jag stöder licensjakt på djur där man tar till vara på köttet, medan jag inte stöder tjuvjakt och t.ex. att djur dödas enbart för deras horn. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Det är väl skillnad på jakt och jakt. Jag stöder licensjakt på djur där man tar till vara på köttet, medan jag inte stöder tjuvjakt och t.ex. att djur dödas enbart för deras horn. 

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är vegetarian, för att jag är emot den enorma köttindustrin. Om man nu ska äta kött så håller jag med om att jakt är betydligt bättre än fruktansvärd djurhållning. Men jägare som tycker jakt är något roligt har jag verkligen noll respekt för. Det är ändå dödande de sysslar med och min åsikt är att det bör göras med respekt för djuren och endast av nödvändiga själ - näring, INTE nått slags nöje eller sport.


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:
Jag är vegetarian, för att jag är emot den enorma köttindustrin. Om man nu ska äta kött så håller jag med om att jakt är betydligt bättre än fruktansvärd djurhållning. Men jägare som tycker jakt är något roligt har jag verkligen noll respekt för. Det är ändå dödande de sysslar med och min åsikt är att det bör göras med respekt för djuren och endast av nödvändiga själ - näring, INTE nått slags nöje eller sport.

Är det så stor skillnad på om jägaren gör det för nöje eller näring, när det i båda fall handlar om ett djur som blir skjutet och sedan äts upp? Konsekvenserna av de båda handlingarna är desamma. I så fall, varför är det så stor skillnad?

Jag ifrågasätter inte ditt ställningstagande, men jag skulle tycka det vore intressant ifall du kunde utveckla det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter: Det är ändå dödande de sysslar med och min åsikt är att det bör göras med respekt för djuren och endast av nödvändiga själ - näring, INTE nått slags nöje eller sport.

det ena utesluter inte det andra. man kan jaga för att man är beroende av det för att försörja sig, ha respekt för djuren man dödar och samtidigt finna nöje i själva jakten. ser ingen anledning att motsätta sig motiverat våld bara för att utövarna njuter av det.

mvh en vegetarian


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är vegetarian pga den extremt dåliga och rent utsagt hemska handhållningen av djur under uppfödning men inte minst innan slakt. Iallafall, ser inget egentligt problem med jakt så länge det inte dras alltför långt över vad som faktiskt är nödvändigt. Kan dock förstå argument endast grundade på etik och moral om att djuret är en levande varelse precis som vi... Har inget egentligt ställningstagande i frågan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Det är väl skillnad på jakt och jakt. Jag stöder licensjakt på djur där man tar till vara på köttet, medan jag inte stöder tjuvjakt och t.ex. att djur dödas enbart för deras horn. 

Vad anser du om sportfiske och fiskdjursuppfödning? Samt djuruppfödning, som att ha grisar tex. Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Är det så stor skillnad på om jägaren gör det för nöje eller näring, när det i båda fall handlar om ett djur som blir skjutet och sedan äts upp? Konsekvenserna av de båda handlingarna är desamma. I så fall, varför är det så stor skillnad?

Jag ifrågasätter inte ditt ställningstagande, men jag skulle tycka det vore intressant ifall du kunde utveckla det.

Jag syftar på hur jag personligen ser på min respekt gentemot jakt och jägare. Vet ju att människor ätit kött sen jägar-o-samlartiden (även om det inte går att jämföra då människan nu tar så mycket mer jordyta och plats från andra arter) och kött innehåller viktiga näringsämnen (som vi dock nu kan få på annat sätt) så därför förstår jag att de flesta äter kött. Där ser jag alltså en handling för nödvändighet/överlevnadsstrategi. Men jag vet ju hur män(niskor) tycker det är roligt och ser jakt som en sport vilket jag verkligen inte tycker är ok då det trots allt kommer bli: skott som avlossas, blod, smärta för djuret, hjärtan som stannar. Tycker det är fruktansvärt ofräscht att då se på detta som en hobby. I för sig har jag en kritisk syn även på våldsspel, då krig och våld varken är roligt eller spännande.
(Hoppas du förstår, är lite trött så må vara dåligt sammanfattat haha)


   
SvaraCitera
Kudhos

Folk som har skev bild utav hur naturen fungerar. Licensjakt är bra. Folk som jagar olagligt och sånna som "elfenbensjägare" kan gärna försvinna. Vi har skadedjur själva, det är mycket lättare att fixa jaktlicens och fixa problemet från vår sida än att kontakta jägare varje gång. 


   
SvaraCitera

Xuzkie:

Vad anser du om sportfiske och fiskdjursuppfödning? Samt djuruppfödning, som att ha grisar tex. Gråter

Är inte särskilt insatt vad gäller fiske, men vad gäller sportfiske stöder jag rent principiellt det om fisken äts upp. När det kommer till fiskdjursuppfödning beror det på vilka förhållanden fisken föds upp i, men jag är för dåligt insatt för att uttala mig mer exakt.

Vad gäller djuruppfödning så stöder jag det om djuren föds upp i drägliga villkor.

Jag tänker inte i dagsläget särskilt mycket på vilket kött jag äter, men jag kommer nog att göra det mer när jag flyttar hemifrån och själv tar hand om inköpen.


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:

Jag syftar på hur jag personligen ser på min respekt gentemot jakt och jägare. Vet ju att människor ätit kött sen jägar-o-samlartiden (även om det inte går att jämföra då människan nu tar så mycket mer jordyta och plats från andra arter) och kött innehåller viktiga näringsämnen (som vi dock nu kan få på annat sätt) så därför förstår jag att de flesta äter kött. Där ser jag alltså en handling för nödvändighet/överlevnadsstrategi. Men jag vet ju hur män(niskor) tycker det är roligt och ser jakt som en sport vilket jag verkligen inte tycker är ok då det trots allt kommer bli: skott som avlossas, blod, smärta för djuret, hjärtan som stannar. Tycker det är fruktansvärt ofräscht att då se på detta som en hobby. I för sig har jag en kritisk syn även på våldsspel, då krig och våld varken är roligt eller spännande.
(Hoppas du förstår, är lite trött så må vara dåligt sammanfattat haha)

Tack för att du utvecklade lite mer, jag förstår ditt resonemang. Kan tillägga att jag tror att folk gillar just jakt och krigsspel på grund av instinkter som har levt kvar sedan länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Tack för att du utvecklade lite mer, jag förstår ditt resonemang. Kan tillägga att jag tror att folk gillar just jakt och krigsspel på grund av instinkter som har levt kvar sedan länge.

Ja det är väl tyvärr så... Men det är bara att kämpa och hoppas på att i alla fall en liten förändring kan ske i moral och etik!


   
SvaraCitera

De som är emot jakt förstår sig inte på varför jakt är nödvändigt och är oftast outbildade människor utan någon samhällsstandard på allmänutbildning.


   
SvaraCitera