Aviseringar
Rensa alla

Varför är KOL naturgas eller bensin dåligt?


Ämnesstartare

Ja, skulle vara snäll om ni kunde rada upp lite argument MEN INTE om dess miljö problem, så dum är jag inte. Skulle helst vara tacksom om nån kunde komma på några saftiga argument mot naturgas eller länka mig sidor 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

KOL är dåligt. man kan dö av det


   
SvaraCitera

Men utvinner det av fossila bränslen som är ett lager, Det kan ta slut?


   
SvaraCitera

tänker inte hjälpa dig med dina läxor, fråga din mamma istället;F


   
SvaraCitera

Det är inte förnyelsebart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla dessa har jag redan tänkt på 😛

Men något saftigt argument MOT naturgas? Någon som har nån fakta om gasledningen som skulle gå via östersjön?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en till fråga: vad används kol till IDAG? Fordon? båtar? skulle inte tro det, någon som vet?


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

vad används kol till IDAG? Fordon? båtar?

kolverk i Kina & Polen = el sen kan du göra diesel av kol


   
SvaraCitera

Kol, olja, och omfattningen av dessa är ett hot mot demokrati och kan ge länder som äger resurserna en allvarlig monopolställning; bland annat saudi arabien, som är en diktatur, har mycket stöd i USA pg.a oljeinkomsterna man tjänar, och vi stödjer aktivt saudi arabien och dylika länder genom att köpa olja producerad där. Därför kan det vara viktigt att ta fram alternativa färdmedel, som inte är låsta till särskilda områden.

Annars kan man också ta upp att det är en ändlig resurs, och att priserna lär gå upp i takt med att tillgången minskar. Men också risken för krig och konflikter mellan olika nationer, bland annat lär nordpolen och barentsområdet vara en källa till framtida konflikter - i jakten på olja vill både USA, Ryssland och andra nationer köpa och få rättigheterna till området, så att de ska kunna utnyttja det som en strategisk position ifall isarna smälter.

Jag kommer inte på så många mer.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

priserna lär gå upp i takt med att tillgången minskar

nej, beror på hur mkt som man väljer att pumpa upp


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

nej, beror på hur mkt som man väljer att pumpa upp

de kommer väl inte vilja pumpa upp mer ifall de bara har en begränsad mängd och det kommer sänka priserna:F


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

el sen kan du göra diesel av kol

Säker på det? Förklara lite mer tack? 😀

Anarkandi:

Jag kommer inte på så många mer.

Tack så mycket 🙂


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

Förklara lite mer tack? 😀

http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=16972


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

http://www.miljorapporten.

tack, hur e det med kol i sverige? finns det? utbryts det? hur mkt?


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

tack, hur e det med kol i sverige? finns det? utbryts det? hur mkt?

Jag skrev själv ett arbete om det här ämnet som min C-uppsats så jag kan en del om det som jag i korthet delar med mig här;
Sverige är Europas näst största konsument av kol till värme- och elproduktion, överlägset störst är Spanien som producerar runt 53 terawattimmar årliga på bara kol. Ungefär en tredjedel av Sveriges elproduktion kommer från kolkraftverk.
Kolförnödenheterna i Sverige är små och vi importerar större delen från Finland, Österrike och Tyskland. Dock finns det kolgruvor i bland annat Uppsala, Malmö och framför allt i Linköping, mer än hälften av Sveriges kol utvinns där.
Det svenska kolet har generellt bäst kvalite, dock utvinns det utav bäst kvalite i Alaska och Sibirien där det kalla klimatet har hjälp till i omvandlingen av kolet.

Hoppas jag kunde hjälpa dig, om än lite sent.


   
SvaraCitera